اقتصادی

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی:

جنگ روسیه و اوکراین صادرات خراسان رضوی را کاهش داد

کد خبر : 46730

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: مساله جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر بازار کشورهای آسیای میانه، صادرات این استان را در فروردین ماه امسال کاهش داده است.

به گزارش صبح مشهد، محمدعلی امیرفخریان روز سه شنبه در نشست کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: این در حالی است که مجموع صادرات کالا از کشور در فروردین ماه روند افزایشی داشته اما خراسان رضوی در این مدت در صادرات کالا به کشورهای آسیای میانه به جز تاجیکستان در مقایسه با فروردین ماه سال قبل با کاهش مواجه شده به طوری که صادرات به ازبکستان با ۷۴درصد، قزاقستان با ۴۹ درصد و قرقیزستان با ۷۷ درصد کاهش همراه بوده است.

وی اظهار داشت: البته صادرات کالا از خراسان رضوی در فروردین ماه امسال به کشورهای عراق، سوریه و اسپانیا و هلند افزایش‌ یافته است، بنابراین، دلیل اصلی کاهش صادرات استان در این ماه شرایط حاکم بر کشورهای آسیای میانه متاثر از جنگ بین اوکراین و روسیه بوده و ربطی به تصمیمات دولت ندارد.

وی تاکید کرد: لازم است نقشه راهی برای توسعه صادرات و توسعه بازارهای هدف در خراسان رضوی داشته باشیم، بر این اساس، باید مطالبات خود را در سطح روسای جمهور با توجه به سفر آتی رئیس‌ جمهور تاجیکستان به کشورمان تهیه نماییم.

خراسان رضوی کمبودی در واگن صادراتی ندارد

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: کمبودی در زمینه واگن صادراتی در خراسان رضوی نداریم و بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ واگن در انتظار حمل بار هستند، اما ارقام زیادی برای کرایه واگن گرفته می شود، در حالی که این ارقام مربوط به زمان کمبود واگن بوده و منطقی نیست که کرایه ها همچنان زیاد باشد.

محمد حسین روشنک افزود: در این شرایط، راه‌آهن باید منعطف باشد و در خصوص واگن‌های مربوط به خود، کاهش کرایه ها را مدنظر قرار دهد، در این شرایط دشوار که درگذر از بحران هستیم، به اعمال تخفیف‌ها نیازمندیم.

مدیر کل راه‌آهن خراسان نیز در این نشست در تشریح عملکرد صادرات ریلی استان گفت: در سال ۱۴۰۰، با یک‌ میلیون و ۱۰۸ هزار تن صادرات کالا از مرز ریلی سرخس، رکورد جدیدی ثبت شد که نسبت به سال ۱۳۹۹، ۴۴ درصد افزایش داشت، از این مقدار، یک‌میلیون و ۲۴هزار تن صادرات از استان خراسان رضوی بود.

مصطفی نصیری افزود: پارسال ۹ هزار و ۲۵۰ دستگاه واگن امدادی از مرز سرخس وارد کشور شده که در این زمینه ۱۶درصد افزایش وجود داشت، از این میزان ۸۸ درصد واگن‌ها به خراسان رضوی اختصاص یافته است؛ در این مدت ایستگاه شهید مطهری در میان ایستگاه‌های راه‌آهن استان با ۶۲۷ هزار تن، معادل ۵۷درصد سهم صادرات کل خراسان رضوی را داشته است.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ ماه، ۱۳۳هزار تن صادرات کالا از مرز سرخس انجام گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است، از این میزان، ۱۲۳هزار تن مربوط به صادرات از استان خراسان رضوی بوده و ۳۹ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است، امسال ترکمنستان و ازبکستان به ترتیب، ۵۶ و ۲۷ درصد سهم از صادرات ریلی از مرز سرخس را در اختیار داشته اند.

وی تأکید کرد: در سال ۱۴۰۰ به‌ طور متوسط به ازای هر ۹ واگن واگذار شده تحت بارگیری یک واگن بارگیری شده، در سال ۱۴۰۱، این عدد به ۲۱ واگن رسیده است. یعنی به ازای هر ۲۱ واگن، یک واگن بارگیری شده، هم اینک ۴۰۰ واگن در انتظار بارگیری صادراتی در خراسان رضوی وجود دارد.

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: در حال مکاتباتی با دولتهای ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان هستیم تا اگر واگن امداد دارند آن را به ایران ارسال کنند؛ اما نکته‌ این است که تعداد واگن‌های امداد کم است، حتی بارهای ترانزیتی از ترکمنستان مربوط به بخش خصوصی است و در واگن‌های امدادی نیست، نکته‌ای که هم‌اکنون در خصوص بارگیری‌ها باید رعایت شود این است که شرکت صاحب بار باید واگن را بیاورد و بارنامه نیز به نام همان شرکت باشد.

نصیری خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۹ برابر تقاضا، عرضه واگن انجام گرفته است، امروز هم مشکلی در عرضه واگن نداریم، کرایه واگن نیز در سامانه مشخص است و نرخ اعلام می‌شود، تقاضا می شود صادرکنندگان اخذ واگن را با هماهنگی راه‌آهن انجام دهند تا کار به‌ صورت مدیریت‌ شده انجام گردد.

به گزارش ایرنا، بر اساس نتایج حاصل از میزان صادرات کالا از گمرکات خراسان رضوی طی فروردین ماه سال ۱۴۰۱ تقریبا ۱۸۹ هزار تن به ارزش ۸۱ میلیون دلار بوده است، عمده اقلام صادراتی در این مدت سیب تازه، مقاطع فولادی، پسته، کفپوش و مصالح ساختمانی بوده که به طور عمده به کشورهای عراق، ازبکستان، ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان صادر شده است.

خراسان رضوی پنج گمرک در لطف‌ آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و ۲ بازارچه مرزی در تایباد واقع در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن