اجتماعیستون اصلی

نصب سامانه های توزین در حال حرکت (WIM) برای کنترل اضافه بار ناوگان شهری

کد خبر : 10897

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد گفت: سامانه های توزین در حال حرکت (WIM) به منظور پیشگیری از تخریب روسازی معابر و ابنیه شهری و کنترل اضافه بار ناوگان شهری نصب و اجرا می شود.
به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد، حسین مختاری گفت: با توجه به خسارتهای ناشی از اضافه بار خودروهای سنگین اعم از مصرف سوخت زیاد و تولید آلایندگی و بروز تصادف های ناشی از اضافه بار و همچنین خسارت به زیرساخت های شهری، سالانه هزینه بسیار زیادی صرف مرمت و تعمیر و نگهداری زیرساخت های شهری نظیر روسازی معابر و پل ها می شود که یکی از مهم ترین علل آن اضافه بار انواع وسایل نقلیه باری نسبت به بار مجاز است.
وی در این رابطه افزود: بر اساس مطالعه انجام شده مجموع خسارت ناشی از اضافه بار در مشهد در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۴۰ میلیارد ریال بوده است و ۲۵ درصد وسایل نقلیه باری مرتکب تخلف اضافه بار گردیده اند و میانگین اضافه بار محوری ۱٫۶ تن بوده است. در این راستا سازمان لایحه مدیریت تخلفات اضافه بار را تهیه کرد که با تصویب در شورای اسلامی شهر مشهد، از خرداد ماه سال گذشته و پس از اطلاع رسانی به حوزه شاغلین عملیاتی شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد تصریح کرد: پس از انجام مطالعه مهندسی ارزش پروژه و پیشنهاد کارشناسان این سازمان طرح ترکیبی نصب سامانه های توزین در حال حرکت (WIM) و هوشمند سازی باسکول های ثابت بمنظور جلوگیری از تخلفات اضافه بار در مبدأ و تجهیز گشت های نظارت و بازرسی به باسکول های محورکش سیار مطرح و مصوب گردید.
حسین مختاری افزود: در این راستا سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد با مجهز نمودن تیم های بازرسی به باسکول های متحرک محورکش سیار در فاز اول این پروژه در سال ۱۳۹۵ موفق گردید تعداد ۱۰۸۳ مورد توقف و کنترل خودروهای سنگین و نیمه سنگین،
میانگین تخلفات را از ۲۵ درصد به حدود ۱۰ درصد کاهش دهد و در فاز بعدی در نظر دارد به کمک سامانه های کنترلی توزین نظیر سامانه توزین در حال حرکت (WIM) و تجهیز محل های تخلیه و بارگیری و باسکول های ثابت به سیستم های هوشمند و سایر سامانه های روز دنیا در زمینه مدیریت تخلفات اضافه بار از هدر رفت منابع مالی از طریق تحمیل خسارات هنگفت به زیر ساخت های شهری جلوگیری و آستانه خسارت را تا حد ممکن کاهش دهد.
وی ضمن اشاره به این مساله که این سامانه ها به صورت کامل در داخل تولید می شوند، افزود: سامانه های توزین در حال حرکت بصورت آنلاین ضمن کنترل تردد تمامی الزامات ناوگان عبوری، وزن ناوگان باری را توزین نموده و اطلاعات بار را به مرکز کنترل سازمان ارسال می نماید
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد در پایان خاطرنشان کرد: امید است با اجرای طرح های فوق که برای اولین بار در کشور و در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال انجام می گیرد گام مؤثری در جهت کاهش تخلفات اضافه بار و خسارات وارده به ابنیه شهری برداشته شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن