اخبار مهماستانیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی؛ پهنه ارائه خدمات آستان قدس رضوی در سراسر ایران اسلامی گسترده شده است

کد خبر : 15226

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: پهنه ارائه خدمات آستان قدس رضوی به نام مبارک امام رضا(ع) و با استفاده از ظرفیتها و تشکل‌های مردمی در سراسر ایران اسلامی گسترده شده است.
به گزارش صبح مشهد به نقل از آستان نیوز، سید مرتضی بختیاری در نشست خبری اقدمات ۲ سالانه آستان قدس رضوی و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سالگرد ارتحال تولیت فقید آستان قدس رضوی، حضرت آیت الله واعظ طبسی، وظیفه خود می‌دانم یاد و خاطره این اسطوره انقلابی و مبارز را که انصافاً زحمات و مرارت‌های بسیاری را برای پیروزی انقلاب اسلامی تحمل کردند و به ویژه در طول دوران نمایندگی ولی فقیه در استان‌های خراسان و تولیت آستان قدس رضوی منشأ آثار و برکات فراوانی برای کشور و این آستان مقدس و نورانی بودند را گرامی بداریم.
وی گفت: ۱۷ اسفندماه سالگرد صدور حکم آیت الله رئیسی؛ تولیت معزز آستان قدس رضوی از سوی مقام معظم رهبری است، در این حکم که به منشور هفت گانه معروف شده، افق‌ها و مأموریت‌های جدید پیش روی مجموعه گذاشته شده و این منشور به عنوان سند بالادستی، رسالتی خطیر و مهم را برای آستان قدس رضوی تعریف کرد.

رسیدگی به محرومان و مستضعفان
بختیاری گفت: کار ارزشمندی که با تدبیر تولیت آستان قدس رضوی بدان توجه ویژه شد استفاده از ظرفیت‌های مردمی بود. ایشان مفاهیم جدیدی از خادم، خدمت و مخدوم را برای ما تبیین نمودند که مبانی نظری ارائه خدمات بر اساس الگوی جدید برای همگان مشخص شد.
وی افزود: یکی دیگر از طرح‌های موفقی که در حال اجراست، طرح زیارتی از مبدأ تا مبدأ است که مورد حمایت آستان قدس رضوی است و تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار زائر زیارت اولی به بارگاه منور رضوی مشرف شده‌اند.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: توسعه خادمیاری در اردوهای جهادی، ارائه خدمات رایگان پزشکان و متخصصان و کارآفرینی از دیگر مواردی است که در راستای محرومیت زدایی با قوت و قدرت ادامه دارد.

احداث آزادراه برای افزایش رفاه زائران
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در خصوص فعالیت‌های اقتصادی این آستان مقدس اظهارکرد: ما سهم خود در پروژه مشهد مال را واگذار کردیم و از منافع فروش آن برای انجام کارهای عام المنفعه و ایجاد اشتغال پایدار نظیر احداث آزاده راه مشهد- چناران استفاده خواهیم کرد و هدف متعالی ما ورود آستان قدس به پروژه‌های بزرگ ملی برای افزایش امنیت و رفاه زائران است.

مرتفع سازی اطراف حرم مورد تایید نیست
وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با حضور مدیران عالی و مسئولان استان و آستان قدس رضوی سابق و فعلی در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی معماری و شهرسازی اذعان کرد: در زمانی که مرحوم کازرونی؛ وزیر وقت مسکن و شهرسازی بودند، گزارشی از طراحی بافت پیرامون حرم مطهر به محضر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ارائه می‌کنند. معظم له می‌فرمایند هر تغییری در اطراف و پیرامون حرم مطهر حتماً با هماهنگی تولیت آستان قدس رضوی باشد که به نظرم این اتفاق نیفتاده است.
بختیاری با اشاره به اقدامات انجام شده در بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: در رابطه این موضوع بایستی با هماهنگی آستان قدس رضوی و دستگاه‌های اجرایی استان نظیر استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد اصلاحات مصوبه صورت بگیرد زیرا مرتفع سازی در اطراف بارگاه منور رضوی و کاهش عرض شارستان و باغراه‌ها مورد تأیید نمی‌باشد و هرگونه اصلاحات نباید در تعارض با معماری اماکن متبرکه که جزء آثار فاخر تمدن اسلامی است، باشد.

مأموریت خطیر دفاتر نمایندگی استانی
بختیاری با بیان اینکه منابع مالی و درآمدهای آستان قدس رضوی از عواید موقوفات و نذورات مردم است، اذعان کرد: اگر تکیه ما بر اساس حساب و کتاب و داشته‌های مالی آستان قدس باشد به آن اندازه‌ای نیست که مشکلات و معضلات تمام محرومان و مستضعفان را برطرف کنیم.
وی بیان کرد: دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در حوزه‌های جذب خادمیاران برای ارائه خدمات به محرومان و مستضعفان، ترویج و توسعه فرهنگ رضوی و توسعه وقف و نذر در مراکز استان‌ها تشکیل شده و ما در آغاز راه هستیم. تحولی که بناست به همت آستان قدس رضوی در کشور به وقوع بپیوندد نیازمند سازماندهی قوی است که با عنایت امام رضا(ع) و کمک مردم عملیاتی خواهد شد.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: در حال حاضر ۵۵ هزار نفر در سراسر کشور برای خادمیاری ثبت نام نموده‌اند و در عرصه خدمت رسانی به محرومان و مستضعفان در محل مورد سکونت خود به نام مبارک امام رضا(ع) گره گشایی می‌کنند.

افزایش ۲۵ درصدی نذورات
بختیاری گفت: در سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۴، بیست و پنج درصد افزایش نذورات داشتیم. بهترین ارزیابی‌کننده و قضاوت کننده خود مردم هستند. وقتی مردم خدمت را می‌بینند علی رغم تمام مشکلات اقتصادی این روند افزایشی را مشاهده می‌کنیم.
وی تصریح کرد: ما در موقوفات هم چند پروژه عمده را آغاز کرده‌ایم که پروژه عظیم زائر شهر رضوی یکی از آنهاست. این پروژه در ۳ فاز به ظرفیت ۲۰ هزار نفر اسکان در حال ساخت است که در سال ۹۶ فاز نخست آن به بهره برداری رسیده و فاز دوم نیز ۳۵ درصد پیشرفت داشته است.

ارائه وام اشتغال در جهت توانمندسازی محرومان
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به سئوالی درباره انعقاد تفاهم نامه با کمیته امداد برای اعطای وام اشتغال به محرومان اظهار کرد: تفاهم نامه‌ای بین آستان قدس رضوی و کمیته امداد امام خمینی(ره) منعقد شده که از محل صندوق امداد ولایت تا سقف ۱۰۰میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به متقاضیان مناطق محروم و مستضعف تخصیص یابد و این وام ۱۸ ماه تنفس دارد و طی مدت ۵ سال مبلغ را به صندوق باز می‌گردانند.
وی گفت: یکی از مبانی سیاست‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی، تکیه به تولید ملی و توانمندی‌های داخلی است و این اقدام در جهت تحقق این مهم صورت می‌پذیرد.
بختیاری تصریح کرد: در حال حاضر ما در برخی روستاهای شهرستان کلات نادری با روش‌های علمی از طریق کشت گلخانه‌ای و یا از طریق پرورش دام سبک وارد مقوله ایجاد اشتغال شده‌ایم.
به صورت تخصصی هلدینگ دامپروری آستان قدس رضوی آموزش را شروع کرده و به روستاییان دام سبک داده خواهد شد که در جهت توانمندسازی و محرومیت زدایی گامهای موثر برداشته شود.

طلب ۳۴۰۰ میلیارد تومانی از دولت
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به پیگیری وصول مطالبات آستان قدس رضوی از دولت،اظهار داشت: طلب مذکور بالغ بر ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که مراحل تأیید آن طبق توافق با دولت و قانونا به اتمام رسیده است.
وی گفت: بضاعت دولت با توانایی آستان قدس رضوی قابل مقایسه نیست و اگر انتظار این باشد که همه خدمات به زائرین را آستان قدس انجام بدهد، نمی‌توان خدمات شایسته و درخور شان زائران را انجام داد. ما مشکلات دولت را می‌دانیم و انتظار نداریم که تمام ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نقدی پرداخت شود، ما حتی اعلام کردیم که آمادگی داریم برای سهام شرکت‌هایی که می‌توانند اشتغال برای محرومان و مستضعفان ایجاد کند، کارشناسی و بررسی های لازم انجام بگیرد.

اقدامات زیربنایی برای پیشگیری از مفاسد اقتصادی
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: همه دستگاه‌ها تکلیف و وظیفه دارند که با فساد مبارزه کنند و این مهم برای دستگاه منتسب به امام رضا(ع) مضاعف است زیرا مهمترین سرمایه این آستان مقدس در طول قرن‌ها اعتماد و ارادت مردم بوده و هست و با تاکید تولیت معزز آستان قدس اقدامات زیربنایی صورت گرفته است.
وی گفت: در خصوص پرونده مفاسد اقتصادی که در گذشته مطرح بود، رای بدوی صادر شده و پس از اعتراض آستان قدس رضوی به شعبه تجدید نظر ارجاع شده که منتظر اعلام رای نهایی هستیم.
بختیاری اذعان داشت: در طول ۲ سال اخیر بیش از ۱۵۰ مجمع شرکت‌های اقتصادی و موسسات وابسته برگزار شد و موسسه حسابرسی مفید راهبر وظیفه حسابرسی و بررسی عملکرد فعالیت های اقتصادی مجموعه را به عهده گرفت که همه این اقدامات در راستای تقویت و ایجاد نظارت مستمر و سیستماتیک است.

برگزاری ۱۵۰۰۰ برنامه فرهنگی نوروزی در حرم مطهر رضوی

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی هم گفت: همزمان با ایام نوروز سال ۹۷ بیش از ۱۵ هزار برنامه فرهنگی در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. حجت السلام والمسلمین سید جلال حسینی در تشریح مهم‌ترین ویژه برنامه‌های تدارک دیده شده ایام نوروز در بارگاه منور رضوی اظهار کرد: امسال نیز همانند سال‌های گذشته ‌این افتخار بزرگ نصیب مردم شهر مشهد و مجاوران شده است تا میزبان قدوم رهبر معظم انقلاب اسلامی در بارگاه منور رضوی باشند.
وی عنوان کرد: روز چهارشنبه اول فروردین، ساعت ۱۵در رواق امام خمینی(ره) و صحن‌ها و رواق ها و اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی، آماده استماع سخنان و رهنمودهای ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی خواهیم بود.
حسینی تصریح کرد: برای این سخنرانی تهمیدات ویژه‌ای سنجیده شده است. در بزرگ‌ترین عملیات پوشش تصویری در وسعتی به مساحت یک میلیون مترمربع در ۵۰ نقطه با مخاطبانی بالغ بر یک میلیون نفر سعی شده است پوشش تصویری جامع و کاملی داشته باشیم.
وی ادامه داد: همچنین در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی میهمانانی از ۱۰ کشور دنیا به صورت زنده و مستقیم سخنان رهبر انقلاب را گوش خواهند داد و پس از ۴۸ ساعت فرمایشات مقام معظم رهبری به ۴ زبان زنده دنیا چاپ و منتشر خواهد شد.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: مراسم تحویل سال نیز روز سه شنبه از ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه در صحن جامع رضوی و اماکن متبرکه با ۳۰ برنامه جذاب تقدیم زائران و مجاوران خواهد شد و لحظه تحویل سال نیز که ساعت ۱۹:۴۵ دقیقه بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء است، در صحن و سرای حرم امام رضا(ع) اجرای برنامه خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه‌های امسال، تخصصی کردن برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی است، اظهار کرد: امسال شبستان‌ها و رواق‌هایی با موضوعات تخصصی نهج البلاغه، خانواده و مشاوره، شعر و شاعری، اخلاق و عرفان، تاریخ امامت و سیره معصومین(ع) و… در ۱۰ محور ویژه زائران نوروزی پیش‌بینی شده است.
حسینی اضافه کرد: همچنین پایگاه‌های فرهنگی به ظرفیت ۳۰ پایگاه طراحی شده است و بزرگترین مسابقه کتاب‌خوابی در ۱۰ عنوان در سطوح مختلف کودک و نوجوان و جوان همزمان با ایام نوروز ۹۷ ویژه زائران و مجاوران تدارک دیده شده است.
وی تصریح کرد: بیش از ۴۰ عنوان محصول فرهنگی ارائه خواهد شد و ۱۵ هزار برنامه فرهنگی در  قالب  ۱۰۰ برنامه برای زائران نوروزی حرم مطهر رضوی پیش بینی شده است.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: ۸ هزار خادمیار آماده برای خدمت‌رسانی فرهنگی و تبلیغی هستند که ۴ هزار مبلغ و سخنران در این بسیج عمومی خدمات متنوعی را ارائه خواهند داد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن