اجتماعی

آرامگاه جدید روانپزشک نیک‌اندیش مشهدی رونمایی شد

کد خبر : 56954

بنای جدید آرامگاه مرحوم دکتر “موسی‌خان حجازی”، بنیانگذار آسایشگاه مسلولین مشهد و موسس بیمارستان روانپزشکی حجازی روز پنجشنبه در ورودی بیمارستان شریعتی این شهر رونمایی شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، مقبره دکتر حجازی، پزشک خیر و یاریگر محرومان، طبق وصیت خودش در همان مکانی که برای کمک به بیماران مسلول و مبتلا به سل (در بیمارستان شریعتی فعلی) مشهد دایر کرده بود، به خاک سپرده شد.

این پزشک فقید که عمر پربرکت خود را وقف خدمت به بیماران و محرومان جامعه کرده بود در سال ۱۲۶۲ شمسی متولد و در سال ۱۳۳۲ دار فانی را وداع گفت و طی ۷۰ سال عمر با برکتش، خدمات پرشماری در حوزه سلامت به تمامی بیماران به‌ویژه مسلولان مبتلا به سل و افراد با مشکلات روانپزشکی ارائه کرد.

آرامگاه دکتر موسی حجازی موسس بیمارستان روانپزشکی تخصصی دکتر حجازی و بیمارستان مسلولین سابق مشهد که در ضلع جنوبی بیمارستان شریعتی کنونی واقع شده، پس از گذشت سال‌ها با جانمایی آثار بجای مانده از ایشان بازسازی شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آیین رونمایی و تجلیل از این پزشک شهیر مشهدی گفت: زندگی ایده‌آل و ایده‌آل زندگی همواره برای همه ما مطرح بوده و هست، ما یک مرحله حیات نباتی داریم که انواع لذت‌ها و رشد و نمو فرد در آن می گنجد.

دکتر علی تقی‌پور اظهار کرد: اما در این میان حیات طیبه بالاترین مرتبه انسانی است و این نوع از حیات تا ابد برای مرحوم دکتر حجازی جاودانه می‌ماند.

رییس هیات مدیره دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم بیان کرد: مرحوم دکتر حجازی از چهره‌های تاثیرگذار در حوزه سلامت و در موضوعات روانپزشکی و مبتلایان به سل بود، این پزشک فقید در آن دوران که بیماران سل فراگیر بود، فضای کنونی بیمارستان شریعتی را به این گروه از بیماران اختصاص داد و سپس بیمارستان حجازی را برای درمان بیماران با مشکلات روانپزشکی دایر کرد.

دکتر عبدالله بهرامی افزود: در آن زمان سل مردم را درگیر کرده بود و خدمات شبانه روزی دکتر حجازی در این راستا شایسته قدردانی است.

رییس هیات مدیره دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که مرحوم «توکلی‌زاده» هم همانند مرحوم حجازی نقش پرررنگی در حوزه سلامت داشت، تاکید کرد: ما به خانواده این خیر فقید پیشنهاد می‌کنیم که از فضای موجود به عنوان محلی برای ایجاد یک بیمارستان تخصصی قلب دولتی در مشهد استفاده کنند و نام وی را بیش از پیش در جامعه درخشان نمایند.

وی ادامه داد: اکنون مرگ و میر بیماری‌های قلبی در شهر سه و نیم میلیون نفری مشهد زیاد است، از طرفی این شهر سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر ایرانی و غیرایرانی است اما فقط یک بیمارستان تخصصی قلب دارد که جوابگوی نیاز زائران و مجاوران امام رضا(ع) نیست.

دکتر بهرامی خاطر نشان کرد: گرچه بیمارستان‌های قائم(عج) و امام رضا(ع) بیماران قلبی را پذیرش می کنند، اما معتقدیم که این زیرساختها کافی نیست و برای ارائه بهتر و شایسته‌تر به بیماران نیازمند یک بیمارستان تخصصی قلب هستیم.

وی بیان کرد: با استفاده از ظرفیت خیران بیمارستان‌های اکبر و امام زمان(عج)، کلینیک سرور، اورژانس‌های عدالتیان و سزاوار، مرکز دیالیز علیزاده‌ قناد و غیره راه اندازی شدند و معتقدیم که خانواده مرحوم توکلی‌زاده هم می‌توانند اقدامی موثر در این خصوص انجام دهند.

همچنین نتیجه و یادگار دکتر موسی خان حجازی هم در این مراسم گفت: موسی خان فرزند رضا قلی خان از هنرمندان نقاش برجسته آن دوران بود، برجسته‌ترین اثرش به موزه دانشگاه فردوسی مشهد اهدا شد.
سهراب رضازاده بهادران افزود: دکتر موسی خان جزو اولین دانش آموختگان پزشکی از مدرسه دارالفنون بوده و تحصیلات تکمیلی را در فرانسه گذراند و پس از اتمام دوره با هدف خدمت به مردم شریف ایران به کشور بازگشت، از وی به عنوان طبیب اعظم نام می برند، فردی که اولین پزشک قانونی شهر مشهد بود و در کنار ارائه خدمات درمانی، خدمات دارویی هم به بیماران و نیازمندان ارائه می‌داد.
یادگار دکتر موسی خان حجازی با اشاره به اینکه در آن دوران تمامی افراد با اختلالات روانی که با رفتارهای ناپسند مواجه بودند تحت حمایت دارویی و درمانی دکتر حجازی قرار گرفتند، بیان کرد: این خیر فقید با همکاری تولیت وقت آستان قدس رضوی و با هزینه شخصی خودش بیمارستان حجازی را در منطقه خواجه‌ربیع مشهد می‌سازد، بیمارستانی که اکنون نیز خدمات شایانی به بیماران با مشکلات روانپزشکی ارائه می‌دهد.
رضازاده‌بهادران تصریح کرد: موسی خان که رییس دارالشفاء و درمانگاه رازی بود، ۳ داروخانه در شهر مشهد دایر کرد تا در کنار ارائه خدمات رایگان درمانی، خدمات رایگان دارویی هم ارائه نماید.
به گفته وی، ما بنا داریم که بنیاد حجازی را تاسیس کنیم تا در این مجموعه مدیریت و خدمات بهتر و موثری برای بیماران با مشکلات روانپزشکی باشد.

در پایان این مراسم هدایا و لوح‌های یادبودی از طرف دکتر شبستری، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر اکبری رییس بیمارستان‌های ابن سینا و دکتر حجازی و دکتر حسینعلی‌زاده رییس بیمارستان شریعتی به خانواده مرحوم دکتر حجازی اهدا شد.

مرحوم دکتر موسی خان حجازی که به طبیب اعظم مشهور بود در سال ۱۲۵۶ در تهران متولد شد، وی پس از اتمام تحصیلات اولیه و متوسطه وارد مدرسه دارالفنون شد، مکانی که یادگار میرزا تقی خان امیرکبیر بود و آموزش تحصیلات دانشگاهی را به نخبگان جوان می‌داد و پس از اتمام این دوره نیز جهت تحصیل در مقاطع تکمیلی عازم فرانسه شد و پس از فارغ‌التحصیلی به ایران بازگشت.

موسی خان با بانویی به نام اشرف الملوک ( برادرزاده دکتر مصدق) ازدواج می‌کند و ثمره این ازدواج پنج فرزند است که فرزند ارشد او نصرالله در رشته پزشکی درس خواند.

دکتر حجازی در سال ۱۳۲۸ بیمارستان روانپزشکی دکتر حجازی را تاسیس کرد و در سال‌های بعد هم فضای بیمارستان شریعتی فعلی که آسایشگاه مسلولان حجازی را برای کمک به بیماران مبتلا به سل تاسیس کرد.

وی در سال ۱۳۳۲ و در سن ۷۶ سالگی به دیار باقی شتافت و در همان مکانی که برای بیماران سل ایجاد کرده بود (بیمارستان شریعتی فعلی) به خاک سپرده شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن