اخبار مهماقتصادی

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی تاکید کرد:

کارآفرین را مرفه بی درد نخوانیم!

کد خبر : 21937

تقدیر از کارآفرینانی که روزی به غلط و از روی حسادت بدون از عواقب خطرناک آن که بیکاری جمع بزرگی از جوانان تحصیل کرده امروز کشور یکی از آن عواقب است را «مرفه بی درد» خواندیم!

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: برگزاری جشنواره انتخاب کارآفرین نمونه ملی و استانی در مشهد و هر همایشی از اینگونه بهانه ای است برای دلجویی و تکریم کارآفرینانی که در این سال ها از طرف قلم بدستان و تریبون داران و حتی صدا وسیمان آگاهانه و یا ناشیانه زالوصفت و مرفه بی درد خوانده شدند.

به گزارش صبح مشهد، محمد حسین روشنک عصر پنج شنبه ۲۰ تیرماه در دومین جلسه دبیرخانه جشنواره انتخاب کارآفرینان نمونه ملی و استانی در محل هتل پارس مشهد، افزود: در تمام این سال ها در سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی کسی که برای ده ها و صدها و هزاران کارگر شغل ایجاد کرده و میکنند را شخصیت بد داستان تعریف کردند ، رسانه ها نیز تلاش کردند تا «کارآفرینی» را بد جلوه دهند. نقش منفی همیشه از آن تولید کننده و بازرگان بود.

وی اضافه کرد: امروز شخصی مثل «مهندس حمیدی» با سال ها تلاش شبانه روزی اش که اشتغال ایجاد کرده، و شفاف کارو سرمایه گذاری کرده و تعهداتش را بموقع انجام داده ، بدهکاری بانکی معوق ندارد، از رانت بهره ای نبرده و نمیبرد ، از جامعه اش احترامی که شایسته تلاشگری چون او باشد، دریافت نمی کند، چرا؟ چون ما به مردم نگفته ایم که کارآفرینی «ارزش» است.

روشنک خاطرنشان کرد: یک گواه برای این موضوع این است که اگر یک «مهندس حمیدی» همزمان با یک مدیر اداره ای دولتی وارد جلسه ای شود، سخنران یا مجری یا حتی مداح بارها اسم آن مدیر اداره را مطرح می کند و به او خیر مقدم می گوید ولی از «مهندس حمیدی ها » نامی نمی برد. شخصی که صاحب جلسه است این موضوع را دیکته نکرده، فرهنگ غالب جامعه به گونه ای شکل گرفته که مدیر دولتی که البته محترم و با ارزش است ارج و قرب بیشتری از یک کارآفرین زحمتکش با توان ایجاد هزاران شغل بخش خصوصی دارد.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی تاکید کرد: ما قدردان تلاش همه مدیران دولتی هستیم ولی امثال «مهندس حمیدی» ۴ برابر یک مدیر یا کارمند دولتی در طول سالهای تلاش کرده ، نه یک روز تعطیلی دارند و نه بالا رفتن سن از مسئولیت و تلاش شان کم می کند، .

وی تاکید کرد: سوال اساسی این است که در برابر این همه تلاش جامعه چقدر به او بها داده است؟ آیا قدرش را دانسته ایم؟ من دست مدیران زحمتکش دولتی را می بوسم ولی مجری، سخنران و مداح مراسم های ما باید به مردم بگویند که به احترام «مهندس حمیدی» کارآفرینی که هزاران شغل ایجاد کرده است، به پاخیزید.

روشنک اضافه کرد: چه چیزی به یک کارآفرین دربرابر این همه فشارها و تنگنا های اقتصادی انگیزه می دهد تا در شرایط سختی تحریم ها کار را تعطیل نکند و کارگرانش را راهی منزل نکند؟ عشق. جامعه باید به کارآفرینان عشق بدهد ، امروز زمانش رسیده که صداوسیما، مطوعات و اهالی قلم از کارآفرینی تقدیر کنند. اگر اقتصادی پویا و استوار می خواهیم که اشتغالزایی و بهبود فضای کسب و کار را به دنبال داشته باشد غیر از کارآفرینی و بهره گیری از دانش کارآفرینان بویژه در بخش خصوصی خالص غیر رانتی راه دیگری نداریم.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی اضافه کرد: ما در گذشته سال ها کارگر و کارآفرین را در مقابل هم قرار دادیم. تا جایی که کارآفرین ما می ترسید از مقابل اداره کار عبور کند. ما در گذشته در رسانه ها و تریبون های خود نشان دادیم که می توان کارگر را بر علیه کارآفرین بشورانیم ، امروز باید بپرسیم که مسئولیت این «کارآفرین ستیزی» که بیکاری جوانان امروز را بدنبال داشته با کیست؟ بیکاری امروز از کجا نشات گرفت؟ این مقدمه را گفتم تا ضرورت تقدیر از کارآفرینان شفاف و صادق و غیر رانتی حس شود.

وی تاکید کرد: امروز به ایی رسیده ایم که بگوییم اگر کسی بدون رانت و فساد صاحب ثروت حتی بسیار زیاد شد نباید تقبیح شود و اگر جامعه اشتغال ، رفاه و معیشت مردم را از طریقی بجز پول نفت می طلبد باید «کارآفرین» را قدر بداند.

روشنک خاطرنشان کرد: روی کارآمدن مهندس رزم حسینی و تاکید ایشان بر این که «فرش قرمز پیش پای کارآفرینان پهن می کنیم» امید بخش است.چرا که ایشان فضای تولید و تجارت و کارآفرینی را با تمام وجود درک کرده و می داند که ایجاد یک شغل چه دشواری هایی دارد. مدیری توسعه گراست و بر خلاف عده ای تنگ نظر، با کارآفرینان رقابت و حسادت ندارد.

وی اضافه کرد: ما بارها شاهد بوده ایم که یک مدیر دولتی وارد رقابت نانوشته ای با کارآفرین می شود، هر امضایی که بخواهد بزند با خودش محاسبه می کند که از این امضای من چه منفعتی نصیب این کارآفرین می شود؟ چرتکه می اندازند.

جیب کارآفرین را می شمارند بدون این که بگویند این کارآفرین چه راه دشواری را آمده و چه دشواری هایی را پیش رو دارد. بدون این که بداند اینگونه برخورد کردن چه عواقب منفی برای جامعه دارد.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی تصریح کرد: انتقادات ما تنها متوجه دولتی ها و بطور کلی همه منصب داران نیست بله در میان بنگاه های دولتی و خصولتی و نمونه های از بخش خصوصی هم عده ای را دایرم که تمامیت خواه هستند. به دنبال حذف کسب و کارهای کوچک و متوسط و بومی هستند. به دنبال رانت می روند. بنده هیچ کارآفرین غیرشفاف ، غیر متعهد و داراری بدهکاری معوقه را تایید نمی کنیم.

روشنک تاکید کرد: ما از کارآفرینی که حقوق کارگرش را نمی دهد ولی خودروی ۳میلیارد تومانی سوار میشود، حمایت نمی کنیم. ما از کارآفرینی تقدیر می کنیم که وقتی مجبور باشد یک نیروی خود را تعدیل کند، شب تا صبح خواب به چشمانش نیاید. دغدغه زن و بچه آن کارگر را داشته باشد حتی اگر مجبور به تعدیل نیرو شود.

وی اضافه کرد: اقتصاد ایران با بهره گیری از کمک بنگاه های خرد و متوسط با مزیت بومی که دارد می تواند از بن بست ها از جمله تحریم ها خارج شود. همه باید بدانیم متاسفانه فرهنگ جامعه ما اجازه نمی دهد که یک کارآفرین بخش خصوصی مجموعه ای به عظمت ایران خودرو داشته باشد. اگر بخش خصوصی واقعی بخواهد صاحب یک بنگاه کلان اقتصادی باشد فضای ساخته میشود که غیر ممکن شود . به همین دلیل می بینیم که همه بنگاه های بزرگ امروز دولتی و خصولتی که با رانت و دوپینگ خزانه و یا جیب مردم سر پا ایستاده اند.

روشنک در پایان خاطرنشان کرد: در این فضای نابرابر است که تقدیر از کارآفرینان نمونه ملی و استانی بخش خصوصی واقعی را با وحدت و انسجام تشکل ها واجب می دانیم و امیدواریم که فرهنگ احترام « کارآفرینی» بخش خصوصی بر جامعه غالب شود. وزارتخانه ها تلاش نکنند چون گذشته که کارگر را مقابل کارفرما و برعکس قرار داده بودند حالا تشکل های بخش خصوصی را مقابل هم قرار دهند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن