اقتصادیستون اصلی

اضافه برداشت از سفره‌های زیرزمینی خراسان رضوی یک چالش جدی است

کد خبر : 21000

به گزارش صبح مشهد، علی‌رضا رزم‌‌حسینی در دوره آموزشی مدیریت جامع حوادث و بلایا که با رویکرد مدیریت سیلاب در تالار ابن هیثم مشهد برگزار شد اظهار داشت: اعضای ستادهای مدیریت بحران در تعطیلات نوروز امسال تلاش فراوانی برای مقابله با خسارت‌های ناشی از وقوع سیل انجام دادند و با اطلاع‌رسانی به موقع اصحاب رسانه و همکاری مردم، کمترین میزان خسارت را شاهد بودیم.

وی افزود: بارندگی‌های بهار امسال در برخی از مناطق استان تا حدودی وضعیت بحرانی را بهبود بخشید اما برای عبور از شرایط خشکسالی نیاز به بارش‌های بیشتر و در عین حال مدیریت منابع و مصارف آبی است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به خطرات احتمالی وقوع زلزله تصریح کرد: طبق آمارهای رسمی، استفاده از تکنولوژی روز و برنامه‌ریزی در حوزه پیشگیری از بحران، خسارت‌های ناشی از زلزله و دیگر بلایای طبیعی را تاحدود زیادی کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: مدیران حوزه مدیریت بحران با برنامه‌ریزی دقیق، اجرای سیاست‌های پیشگیرانه، اطلاع‌رسانی به موقع و جلب همکاری اقشار مختلف مردم می‌توانند شهرها و مناطق روستایی را در برابر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله ایمن کنند.

رزم‌حسینی به خسارت‌های ناشی از وقوع سیلاب در تعطیلات نوروز امسال اشاره و خاطرنشان کرد: اگر اجازه تصرف حریم رودخانه‌ها و ساخت و ساز غیرمجاز در مسیر مسیل‌ها داده نمی‌شد، شاید حجم خسارت‌های ناشی از وقوع سیل به مراتب کمتر بود.

وی با بیان اینکه اضافه برداشت از سفره‌های زیرزمینی یک چالش جدی به شمار می‌رود، گفت: در برخی از شهرستان‌ها بر اثر حفر چاه‌های غیرمجاز، چند برابر بیشتر از حد مجاز از سفره‌های زیرزمینی برداشت آب انجام شده و ممکن است در آینده سبب بروز بحران‌های جدی شود.

رزم حسینی عنوان کرد: در خراسان رضوی به دنبال این هستیم که طرح همیاران آب را با همکاری مردم اجرایی کرده و زمینه مدیریت یکپارچه آب و خاک را فراهم کنیم تا نسل آینده هم از منابع طبیعی در اختیار ما محروم نشوند.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی تاکید کرد: آب در خراسان رضوی از نفت با اهمیت‌تر است بنابراین باید در جهت ارتقای سطح بهره‌وری مصرف آب تلاش کرد تا با برنامه‌ریزی دقیق، محصولات کشاورزی باکیفیت بیشتر و مصرف آب کمتر تولید شود.

منبع: تسنیم

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن