اسلاید شواقتصادی

در دیدار وزیر میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی با احسان مصطفوی مبتکر طرح سوغات ملی مطرح شد؛

سوغات ملی سفیر فرهنگی ایران

کد خبر : 41349

ظهر دوشنبه ۷ تیر، جلسه هماهنگی رونمایی از طرح سوغات ملی ایران با حضور علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاونین و کارشناسان این وزارتخانه و احسان مصطفوی، مبتکر و مجری طرح سوغات ملی ایران در محل دفتر وزیر برگزار شد.

به گزارش صبح مشهد، در ابتدای این جلسه مصطفوی به تشریح اهداف طرح سوغات ملی ایران پرداخته و توضیح کاملی از نمادها و الگوهای بکار رفته در این محصول فرهنگی ارائه کرد.

مبتکر طرح سوغات ملی با اشاره به شکل ظاهری این محصول، تصریح کرد: سوغات ملی یک محصول فرهنگی بوده و حاصل سال‌ها کار تحقیقاتی و جمع‌آوری اطلاعات در خصوص، آداب، رسوم، اماکن تاریخی و جاذبه گردشگری کشور است.

وی افزود: در ساخت جعبه و در دیواره‌های بیرونی این محصول از تصاویر و نمادهای اماکن تاریخی ارزشمند کشور استفاده شده تا نمایانگر تاریخ، تمدن و اصالت ایران باشد.

مصطفوی با اشاره به تصویر حکاکی شده قالی پازیریک بر روی درب جعبه سوغات ملی، عنوان کرد: قالی پازیریک قدیمی‌ترین فرش جهان و متعلق به ایران بوده و نشان‌دهنده قدمت و تاریخ قالیبافی در کشور است.

وی ادامه داد: با قراردادن تصویر این فرش بر روی درب جعبه سوغات ملی تلاش شده تا در جهت صیانت از مالکیت ایران در حوزه فرش گامی مثبت برداشته شود.

مجری طرح سوغات ملی با بیان اینکه این محصول حاصل دستان هنرمندان صنایع‌دستی ایران است، ابراز کرد: تمام المان‌ها، طرح ها و نقش‌های حکاکی شده بر روی جعبه سوغات ملی توسط دست انجام شده و این محصول می‌تواند سفیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران در خارج از مرزهای کشور باشد.

در ادامه این جلسه مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن قدردانی از مجری طرح سوغات ملی و تمام هنرمندانی که در تولید این محصول ارزشمند فرهنگی نقش مؤثری داشتند، ابراز کرد: سوغات ملی تلفیق هنر و خلاقیت بوده و توانسته به‌خوبی فرهنگ و آداب‌ورسوم ایران را به تصویر بکشد و همچنین می‌تواند در معرفی تاریخ و تمدن کشور به جامعه جهانیان نقش مؤثری داشته باشد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن اعلام خرسندی از تولید این محصول ارزشمند، ابراز کرد: سوغات ملی یک بسته فرهنگی بسیار ارزشمند بشمار آمده و می‌توان از آن به‌عنوان یک هدیه فاخر جهت اهدا به سفرا، مقامات، دیپلمات‌ها و مهمانان کشورهای دیگر که به ایران سفر می‌کنند بهره برد.

وی ادامه داد: سوغات ملی به‌منظور تأثیرگذاری بیشتر نیاز به تجاری‌سازی داشته و برای اینکه بتوان تمام گردشگرانی را که به ایران سفر می‌کنند به‌عنوان مخاطب هدف این محصول دسته‌بندی کرد، باید این محصول با گریدها و سطح‌های کمی و کیفی گوناگون به تولید انبوه برسد.

مونسان با بیان اینکه در تولید سوغات ملی باید تمام جنبه‌ها و زوایای میراث‌فرهنگی کشور در نظر گرفته شود، بیان کرد: با بهره‌مندی از تنوع محتوای می‌توان افراد بیشتری را جلب محصول فرهنگی سوغات ملی کرده و پاسخگو هرگونه سلیقه‌ای باشیم.

گفتنی است در پایان این جلسه مقرر گردید با هماهنگی معاونین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مراسم رسمی رونمایی از سوغات ملی طی در آینده ای نزدیک برگزار گردد.

منبع: روابط‌عمومی شرکت طلای سرخ ایرانیان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن