اجتماعیاخبار مهماستانی

مدیرعامل آبفای خراسان‌رضوی خبر داد؛۳۰ شهرستان استان در وضعیت تنش آبی هستند!

کد خبر : 16633

مدیرعامل آبفای خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰ شهرستان استان در وضعیت تنش آبی هستند، گفت: در افق بلندمدت تمامی شهرستان‌های استان در وضعیت تنش آبی قرار می‌گیرند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از تسنیم، حسین اسماعیلیان ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: همه ساله در فصل تابستان به ویژه ماه‌های تیر و مرداد با افزایش ۵۰ درصدی مصرف آب به نسبت سایر ماه‌های سال مواجه هستیم و ذخیره‌سازی آب‌های زیرزمینی هم به همان نسبت کاهش می‌یابد.

وی افزود: تمام دغدغه ما در فصل تابستان در بحث مدیریت درست و مصرف صحیح و بهینه آب بوده تا از بحران کم‌آبی و بی‌آبی در این بازه زمانی به سلامت عبور کنیم و با مشکلاتی همچون قطعی و جیره‌بندی آب مواجه نباشیم که تحقق آن نیازمند همکاری و مشارکت مردم بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته در بخش آب و فاضلاب رشدی ۹ برابری به نسبت سال‌های قبل داشته است، خاطرنشان کرد: با وجود کاهش نزولات جوی و افزایش جمعیت سهم آب به‌گونه‌ای تقسیم شده که مشکلی ایجاد نشود و اگر به طور متوسط هر مشترک کاهشی ۱۵ درصدی در مصرف آب داشته باشد فصل تابستان را بدون قطعی و جیره‌بندی آب پشت سر خواهیم گذاشت.

اسماعیلیان تصریح کرد: امسال حدود ۳۰ شهر خراسان رضوی در وضعیت تنش آبی قرار دارند و در اُفُق بلند مدت تمامی شهرهای استان در وضعیت تنش آبی قرار خواهند گرفت و سال گذشته با وجود شرایط خاصی که بود قطع و جیره‌بندی آب را در سطح استان نداشتیم و در نظر داریم همین مدیریت درست در مصرف بهینه آب را هم در سال ۹۷ و با همکاری مشترکان داشته باشیم.

وی تاکید کرد: بسیاری از پروژه‌های آبی استان در فصل بهار امسال به بهره‌برداری رسید و تعدادی دیگر نیز در روزهای پایانی خرداد ماه به بهره‌برداری خواهد رسید تا با کمترین نگرانی ممکن به استقبال فصل تابستان برویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به اینکه در سطح استان ۸۲ پروژه آبی، ۷۸ پروژه فاضلابی، ۳۰ پروژه مطالعاتی آبی و ۳۰ پروژه مطالعاتی فاضلابی در حال اجرا است، بیان کرد: از مجموع اعتبارات ۱۰۳ میلیارد تومانی سال ۹۶ تنها ۴۰ درصد آن تخصیص یافته و اعتبار مصوب برای سال ۹۷، ۴۰ میلیارد تومان بوده است.

اسماعیلیان گفت: آب شرب خراسان رضوی از ۴۵۰ منبع تامین می‌شود و با توجه به اینکه ۳۰ شهر بحرانی‌ را در تابستان امسال داریم تمامی تاسیسات آبی استان را مجهز و به‌روز کرده‌ایم تا با مشکلی مواجه نباشیم و در سال ۹۷ حفر و جابه‌جایی ۳۷ حلقه چاه، تجهیز ۳۴ حلقه چاه، ۱۱۶ کیلومتر خط انتقال و ۱۷۵۰۰ متر مکعب مخزن آبی اضافه خواهد شد.

وی افزود: در میان ۳۰ شهر استان شهرهای گلبهار، نیشابور، قوچان، سبزوار و گناباد بیشترین مصرف آبی را دارند و با بیشترین خطر بحران آبی نیز مواجه هستند و در بحث کیفیت آبی هم با آزمایش‌های دقیق به‌گونه‌ای عمل کرده‌ایم که مشکلی در امر سلامت آب نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در رابطه با میزان آب‌های تولیدی و مصرفی استان در سال قبل، گفت: میزان تولید آب سال ۹۶، ۱۶۷ میلیون متر مکعب و میزان مصرف آب در این سال هم ۱۱۵ میلیون متر مکعب بود و مابقی شامل آب هدر رفته و بدون درآمد و انشعابات غیر مجاز بوده است؛ همچنین در بخش خانگی متوسط هر خانوار استان به جز مشهد ۱۱٫۶۱ متر مکعب در هر ماه و در غیر مصرف خانگی به ۲۴٫۲ متر مکعب رسیده است و ۸۶ کاربران در بخش خانگی، ۷ درصد تجاری و ۷ درصد فضای سبز هستند.

اسماعیلیان تصریح کرد: ۱۴٫۷۸ درصد مشترکان خانگی بیش از ۲۰ متر مکعب مصرف آب دارند و جزو مشترکان پر مصرف استان هستند و بیش از ۱۰۰ هزار اخطار برای مشترکان پر مصرف صادر شد و در پیمایش‌های صورت گرفته با متخلفان حوزه آب برخورد شد و در سال گذشته ۳ هزار انشعاب غیرمجاز شناسایی شد و متخلفان به دستگاه قضایی معرفی شدند.

وی تاکید کرد: در حوزه آب ۱۰۰ درصد جمعیت استان و در حوزه فاضلاب ۲۹٫۸ درصد جمعیت استان تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هستند و هم‌اکنون طرح شبکه فاضلاب شهری ۸ شهر استان در حال اجراست و سالانه ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به طور میانگین ۶۰ درصد شهرهای استان تحت پوشش این شبکه هستند و کل پروژه‌های فاضلابی با اعتبار ۲۰ هزار ۶۵۰ میلیارد ریال در حال اجرا است و اعتبار سالانه مصوب بخش فاضلاب در سال ۹۷، ۱۰ میلیارد تومان است و ۳۰ میلیارد تومان سال گذشته هم تنها ۱۰ میلیارد تومان آن محقق شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با بیان اینکه در مسیر انجام موفق پروژه‌های حوزه آب و فاضلاب نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم، خاطرنشان کرد: در شهرهای گلبهار و سبزوار از قراردادهای BOT و خرید تضمینی استفاده کرده‌ایم که در گلبهار با پیشرفت ۸۰ درصدی و در سبزوار با پیشرفت ۳۵ درصدی همراه بوده و پروژه گلبهار در دهه فجر امسال و پروژه سبزوار در هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

اسماعیلیان گفت: طرح قرائت خوداظهاری کنتور آب از فریمان به‌صورت پایلوت آغاز شد و در مابقی شهرهای استان به‌صورت اختیاری انجام می‌شود و طرح همزمان قرائت کنتور، صدور و ارسال صورت حساب و پرداخت قبض هم یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با بیشترین دقت و کمترین خطای ممکن بود و با این کار جلوی سودجویی سارقان و متخلفانی که خود را کنتورخوان و کنتورنویس شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی معرفی می‌کردند و اقدام به سرقت و دیگر اقدامات مجرمانه می‌کردند گرفته شده است.

وی افزود: نرخ آب بها در سطح استان از هفتم اردیبهشت ماه امسال ۷ درصد افزایش یافته است و ۸۵ درصد مشترکان زیر الگوی مصرف هستند و کمترین مواد ممکن را در قطع انشعاب آب داشته‌ایم و مشترکان به تذکرات و اخطارهای داده شده توجه کرده‌اند و سرجمع مطالبات شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی از مشترکان استان ۱۷ میلیارد تومان بوده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن