اخبار مهمشهری

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد عنوان کرد؛ پیش‌بینی توزیع ۲۳۵ هزار درخت و ۱۵ هکتار درخت‌کاری

کد خبر : 19764

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: سال گذشته حدود ۱۸۰ هزار درخت توزیع شد و امسال با پیش‌بینی حداقلی ۲۳۵ هزار درخت در نظر گرفته شده است.

به گزارشصبح مشهد، مهدی یعقوبی در نشست خبری که در خصوص هفته درختکاری در سالن شهرداری برگزار شد، اظهار کرد: هر ساله در راستای فرهنگ‌سازی و نهادینه‌کردن کاشت و نگهداری از درختان در شهر مشهد، هفته‌ای به نام هفته درخت‌کاری داریم. امسال در هفته درخت‌کاری ۸ تا ۱۵اسفندماه مراسم پرشکوهی دراین خصوص در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: برای ایجاد نشاط و همکاری مردم در تمام مناطق شهر مشهد برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم و برای هر روز هفته یک هدف را تعریف کرده‌ایم. امسال در مراسم درخت‌کاری حضور هنرمندان و ورزشکاران و… را خواهیم داشت. با سازمان فرهنگی، شورای اجتماعی محلات و ثمن‌ها مشارکت بیشتری داریم.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد بیان کرد: امسال ۳۸ غرفه توزیع نهال داریم و در این غرفه‌ها کارشناسانی برای پاسخ‌دادن به سؤالات شما از ساعت ۹ تا ۱۳ در زمینه نحوی کاشت و نگهداری از نهال‌ها آماده خدمت به مردم هستند. غرفه‌ها در سرتاسر شهر مشهد پخش شده است که مردم برای خرید نهال‌ها مشکلی نداشته باشند.

یعقوبی عنوان کرد: در زمینه کاشت درختان دو مصبوبه‌ وجود دارد. مصوبه اول شامل مشارکت مردم در کاشت درختان که به صورت رایگان انجام می‌شود و مصوبه دوم شامل بازچرخانی آب و استفاده ار آب خاکستری است که چهار نمونه موفق با کمک ثمن‌ها در شهر مشهد داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۱۸۰ هزار درخت توزیع شد. امسال با پیش‌بینی حداقلی ۲۳۵ هزار درخت در نظر گرفته شده است. ۲۰ هزار درخت را شهرداری تامین کرده و ۱۱۰ هزار درخت از نوع مثمر و ۹۰ هزار درخت از نوع غیر مثمر است. و اگر در ادامه کار با استقبال بیشتر مردم روبه رو شدیم ۳۵ هزار درخت مازاد وجود دارد.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری گفت: در سال گذشته در زمینه عرصه‌ها ۱۳ هکتار را در مراسم درختکاری کاشت کردیم. امسال حدود ۱۵ هکتار برای این مراسم در نظرگرفته‌ایم .از ابتدای سال تا کنون حدود ۴ هزار و‌سیصددرخت با در خواست مردم و به صورت رایگان کاشته ‌ایم .

یعقوبی خاطر نشان کرد: امسال انجمن صنفی پیمانکاران فضای سبز در غرفه‌های توزیع درخت با ما همکاری می‌کنند. آنها توزیع درخت را با۳۰ در صد تخفیف به مردم عرضه می‌کنند. و مردم برای دریافت این حواله های تخفیفی از ساعت ۱۱ تا ۱۵ مراجعه کنند. همچنین حدود ۷۰ هزار بروشور برای آموزش مردم تهیه شده است.

وی تصریح کرد: در هفته درختکاری ده محله را در نظر کرفته‌ایم که ساعت۱۰ تا ۱۱ آن توزیع نهال به صورت رایگان خواهد بود.در کنارتوزیع درخت، خاک برگ، پلاستیکهایی برای نگهداری ریشه و حواله های تخفیف در اختیار مردم قرار می‌دهیم. در محله‌‌های بازیافت مواد نهال‌های را آماده کرده‌ایم تا مردم درقبال دادن مواد بازیافتی نهال تحویل بگیرد.

در ادامه این نشست احمد رضا سلامی اظهار کرد: امسال شهروندان می‌توانند در سامانه ‌شهرداری برای توزیع نهال‌ها ثبت‌نام اینترنتی داشته باشند. در این سامانه مشخصات و کد ملی خود را وارد می‌کنند و بعد از مراجعه به غرفه‌ها با دادن کد ملی نهال خود را تحویل ‌می‌گیرند. در صورت تمایل شهرداری نهال را درب خانه تحویل آنها می‌دهد.
وی افزود: امسال نهال‌های که قرار است توزیع شود براساس دو گونه است که شامل نهال‌های مثمراز نوع گونه‌ها‌ی سیب، گلابی،گیلاس، آلبالو، هلو، زرد آلو، بادام، شلیل، آلو و گوجه سبز است . و نهال‌های غیر مثمر از نوع نارون، زیتون تلخ، زبان‌گنجشک، انواع توت، اقاقیا و چنار خواهد بود.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد بیان کرد: در هفته درختکاری روزهای هفته تحت عناوین خاصی نام‌گذاری شده است. نام‌ها در هفته درختکاری ، در روز اول زنگ درختکاری است که از مدارس شروع خواهد شد و روز های بعد به نام شهدا و ایثارگران، ورزشکاران و هنرمندان، بانوان، مساجد نیروی انتظامی روحانیون، اصناف و روزخیرین و اوقاف در نظر گرفته شده است. اعتبارات در نظر گرفته برای هفته درختکاری ۴۰۰ میلیون تومان است.

سلامی عنوان کرد: از ابتدای سال در کمربند سبز ۸۸هزار درخت با حداقل تامین نیاز آبی کاشته شده است. سرانه فضای سبز ۱۸ متر در نظر گرفته شده که با توجه با تامین منابع آبی و زمین امیدواریم بتوانیم آن را گسترش دهیم. هزینه نگهداری فضای سبز به طور متوسط بین ۶ تا ۶ هزار پانصد تومان است.

وی ادامه داد: با توجه به جمعیت شهر مشهد ما حدودا به کاشت دو میلیون درخت نیار داریم. درسال آینده حدودا ۱۶ پارک محلی دردستور کار داریم که در نیمه اول سال جدید قابل بهره برداری هستند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن