دانش و فناوری

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: ریشه بیکاری در کشور فقر مهارتی است

کد خبر : 19049

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: طرح وقف علم و فناوری در حوزه‌های مختلف علمی، آموزشی و تحصیلی دستاوردهای خوبی داشته و با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی این وقف را در حوزه مهارت‌آموزی فعال کردیم.

به گزارش صبح مشهد، مهندس افشین رحیمی در نشست خبری با محوریت «آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و نقش آن در اشتغال» که در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: فعال شدن طرح وقف علم و فناوری از نکات بسیار مثبت خراسان رضوی است و در حوزه مهارت‌آموزی توجه ویژه‌ای به تحصیلات تکمیلی صورت گرفته و در حال حاضر ۷۵ درصد مهارت‌آموزان تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم و ۲۵ درصد دیگر فوق‌دیپلم تا دکتری دارند.

وی بیان کرد: مهارت‌آموزی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نیز برای امنیت جامعه تاثیرگذار است و باید نسبت به مهارت‌آموزی مانند دیگر حوزه‌ها توجه و اهمیت ویژه‌ای قائل شویم.

رحیمی افزود: در سازمان فنی و حرفه‌ای افتخارمان مهارت‌آموزی به علاقه‌مندان کار در مهارت‌های مختلف بوده که شامل دو گروه می‌شوند و گروه نخست افرادی هستند که مهارتی را فرا می‌گیرند و به واسطه آن آموزش شغلی را برمی‌گزینند و گروه دوم نیز به دنبال تغییر و یا تقویت شغل خود هستند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه در سال گذشته قریب به ۶ هزار نفر در استان دوره‌های مهارت‌آموزی را فراگرفتند، تصریح کرد: زمان این دوره‌ها بین سه ماه تا یک سال بود و ۲۵ درصد این میزان در دو ماه‌ پس از اتمام مهارت‌آموزی و ۴۰ درصد پس از چهار ماه از اتمام این دوره مشغول به‌کار شدند.

وی عنوان کرد: از محاسن دوره‌های مهارت‌آموزی، فراگیری تخصص‌ها در محیط کار بود و در سال گذشته ۶۳ پایگاه در حاشیه شهر مشهد و شهرهای نیشابور، سبزوار و تربت‌حیدریه داشتیم که این عدد در سال جاری با افزایش ۲۱ پایگاه به ۸۷ پایگاه رسید و در کنار پایگاه‌ها ۸۹ آموزشگاه خصوصی و غیردولتی در خراسان رضوی در اختیار داریم.

رحیمی تاکید کرد: در سال جاری و در این پایگاه‌ها ۱۵۶۰ نفر زن سرپرست خانوار که در حاشیه شهر سکونت داشتند دوره‌های مهارت‌آموزی را فرا گرفتند و خراسان رضوی در حوزه‌‌های مهارت‌آموزی و اشتغال و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت خیران و NGOها پیشگام کشور بوده و ۷۰ درصد هزینه‌ها در این حوزه‌ توسط دولت و ۳۰ درصد دیگر توسط خیران تامین شده است.

راه‌اندازی دو مرکز جدید فنی و حرفه‌ای در استان

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه در سال گذشته دو مرکز جدید مهارت‌آموزی در خراسان رضوی اضافه شد، اظهار کرد: در سال جاری دو مرکز دیگر اضافه شد همچنین ۶۱ مرکز فعال دانشگاهی در جوار دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند تا مهارت‌آموزان در زمان تحصیل دوره‌های مهارت‌آموزی را بیاموزند تا پس از اتمام تحصیل با معضل بیکاری مواجه نشوند.

وی افزود: گروه بعدی سربازان هستند و از سال گذشته قرارگاه مهارت‌آموزی فعال شد و تفاهم‌نامه آن میان ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد شد و از مجموع پادگان‌ها و یگان‌های نظامی کشور ۹۶ پادگان و یک یگان نظامی در خراسان رضوی شکل گرفت و در سال گذشته ۲۴۱۱ سرباز خدمت‌کننده در استان این مهارت‌ها را در محل خدمت خود فرا گرفتند و در سال جاری این عدد به ۵۲۹۱ نفر رسید که نسبت به سال گذشته رشدی بیش از ۱۰۰ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه تنوع مخاطبان و حرفه‌ها در این مجموعه بسیار زیاد است، بیان کرد: مهارت‌ آموزان در رنج سنی زیر ۲۰ سال تا بالای ۵۰ سال هستند و بخشی از این مهارت‌آموزان زندانیان هستند و با همکاری اداره کل زندان‌های استان زندانیان در کارگاه آموزشی در محیط زندان آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

رحیمی ادامه داد: زندانیان در زمان حبس در کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای زندان کار می‌کنند و پس از ترخیص هم بدون هیچ مشکلی وارد بازار کار می‌شوند و زندانیانی که این دوره‌ها را فرا گرفتند و آن‌ها پس از ترخیص دیگر سراغ جرم نرفتند و به لحاظ اجتماعی و امنیتی برای خود آن‌ها و عموم مردم حائز اهمیت است و تاکنون موضوع مهارت‌آموزی در ۱۲ زندان استان فعال است.

رحیمی‌ تصریح کرد: کمتر از یک درصد زندانیان استان پس از ترخیص به سمت جرم رفتند و این عدد در حال رسیدن به صفر درصد بوده و برای تمامی آن‌ها مشاغل ثابت ایجاد شده است و عملکرد اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در زندان‌ها که سبب اشتغال پایدار زندانیان و عدم بازگشت به جرم آن‌ها شده با تقدیر دستگاه‌های قضایی و انتظامی همراه بوده و بیشترین اشتغال ایجاد شده و کمترین بازگشت به جرم کشور در این حوزه در خراسان رضوی بوده است‌.

وی عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون در حوزه کارآفرینی ۲۸۷۳ نفر در ۱۱۵۰ واحد صنفی استان که شاگرد قبول کردند مشغول به‌کار شدند و ۸۴ هزار و ۱۰۱ نفر هم در آزمون مهارت‌آموزی شرکت کردند، همچنین توجه ویژه به روستائیان و جلوگیری از مهاجرت روستا به شهر شد و ۸۲۱۲ روستایی در ۳۲۶ استان که ۲۲ درصد این روستاها بالای ۱۰۰ خانوار هستند دوره‌های مهارت‌آموزی را فرا گرفتند تا در محل سکونت خود به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری، بافندگی، ابریشم‌بافی و … بپردازد.

وی اضافه کرد: اداره کل فنی و حرفه‌ای در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت‌هایی را انجام داده است و باید گفت در سال جاری برای اولین بار وارد این حوزه شدیم که به متکدی‌گراها آموزش‌های لازم را ارائه دهیم همچنین در ۲۷ مرکز ترک اعتیادکه از سال‌های گذشته وجود داشته است آموزش‌هایی را در اختیار افراد قرار می‌دهیم.

رحیمی با بیان اینکه در سال جاری برای ۱۶۵ نفر شغل مستقیم ایجاد کردیم، خاطر نشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۱ هزار و ۸۳۴ کارآموز در استان با ۱۸ میلیون و ۱۳ هزار و ۱۹۱ نفر ساعت آموزش دوره‌های کارآموزی را فرا گرفتند که از این تعداد ۵۲ هزار ۲۷۷ نفر در ۹ ماهه امسال با ۷ میلیون ۱۱ هزار و ۵۷۵ نفر ساعت آموزش و در بخش دولتی ۴۹ هزار ۶۰۷ نفر با ۱۱ میلیون و ۱۶۱۶ نفر ساعت آموزش در آموزشگاه‌های آزاد این دوره‌ها را فرا گرفتند و از این میزان ۳۰۷۵ نفر اتباع استان بودند که در ۲۵ دوره آموزشی این دوره‌ها را در حرفه‌های صنایع چوب، چرم، مراقبت از پوست و مو و … فرا گرفتند.

ریشه بیکاری در کشور فقر مهارتی است

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: یکی از دلایل ریشه‌ای بیکاری و هدر رفت منابع در کشور فقر مهارتی است. در حالی که آموزش‌های مهارتی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای رایگان ارائه می‌شود و نباید چیزی به عنوان فقر مهارتی را شاهد باشیم، توانمندسازی و مهارت آموزی یکی از کلیدهای برون رفت از مساله بیکاری است

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن