استانیدانش و فناوریزندگی

ثبت ۳۳ موقوفه در موضوع علم و فناوری خراسان رضوی/ همایش ملی وقف علم و فناوری در مشهد برگزار می شود

کد خبر : 14916

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: از طریق مرکز مشاوره وقف و امور خیریه در این اداره کل تاکنون ۳۳ موقوفه به سمت موضوع وقف علم و فناوری هدایت شده است.

به گزارش صبح مشهد، حجت الاسلام جمال ایزدی روز چهارشنبه در نشست خبری پیرامون برگزاری نخستین همایش ملی وقف علم و فناوری در مشهد افزود: اتفاقاتی در حوزه وقف طی چند سال گذشته رخ داد که فقط اختصاص به خراسان رضوی دارد. از جمله آنکه برای نخستین بار در سال ۱۳۹۰ مرکز مشاوره وقف و امور خیریه در اداره کل اوقاف استان راه اندازی شد.
وی ادامه داد: بعد از دو سال از آن تاریخ، سازمان اوقاف و امور خیریه ایجاد مرکز مشاوره وقف و امور خیریه را در همه استانهای کشور اجباری کرد.
معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: این استان در زمینه راه اندازی وقف های مشارکتی در کشور نیز پیشتاز است و برای نخستین بار انجمن وقف علم و فناوری با حضور افراد برجسته در این استان شکل گرفت که بعدها تبدیل به کمیته یاوران وقف علم و فناوری خراسان رضوی شد.
وی افزود: با تلاش کمیته یاوران وقف علم و فناوری خراسان رضوی تاکنون یک وقف مستقل در خصوص علم و فناوری از سوی بانوی سبزواری با وقف خانه اش، یک وقف مشارکتی با عرضه قبوض ۱۰۰ هزار ریالی و خرید آنان توسط خیران شکل گرفته است.
حجت الاسلام ایزدی ادامه داد: ۸۰۰ نیت برای وقف در سامانه جامع موقوفات و امور خیریه کشور ثبت شده اما تاکنون تنها برای یک نیت وقف، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برای خود مشاور تعیین کرده که آن نیت به وقف علم و فناوری مربوط می شود و این نشانگر اهمیت موضوع است.
وی گفت: از دیگر برکات کمیته یاوران وقف علم و فناوری خراسان رضوی برگزاری همایشهای شهرستانی و استانی در باب این موضوع بوده که امسال برای نخستین بار همایش ملی وقف علم و فناوری را در مشهد برگزار می کند.
کمیته یاوران وقف علم و فناوری خراسان رضوی
معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: هزینه تحقیقات و پژوهش در کشور بسیار بالاست و نباید این هزینه ها بطور کامل بر دوش دولت باشد لذا برای حمایت از سرمایه انسانی جامعه و جلوگیری از فرار مغزها باید وقف علم و فناوری در سطح کشور ترویج شود.

فقدان واقف صنعتگر 
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: وقف و فعالیتهای دیگری از این جنس نیاز به فرهنگ سازی دارد و تاکنون فرهنگ سازی برای جذب صنعتگران به فعالیت در حوزه وقف انجام نشده است.
حسن حسینی افزود: با این حال صنعتگران خراسانی در امور عام المنفعه مشارکت داشته اند بطوری که در زلزله اخیر کرمانشاه محموله های مواد غذایی و سایر ملزومات زندگی بسیاری از سوی صنعتگران و تولیدکنندگان استان به شهرهای زلزله زده در غرب کشور ارسال شد.
وی ادامه داد: وقف در حوزه علم و فناوری نیز یک کار فرهنگی است و باید رسانه ها در این زمینه پیشرو باشند زیرا مردم به رسانه اعتماد و باور دارند که رسانه ها به مشکلات مردم می پردازند.

ارسال ۱۰۰ مقاله به نخستین همایش ملی وقف علم و فناوری مشهد

همچنین معاون پژوهش و فناوری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ۱۰۰ مقاله از سوی نخبگان و واقفان خیراندیش کشور به دبیرخانه نخستین همایش ملی وقف علم و فناوری این دانشگاه که نهم اسفندماه جاری در مشهد برگزار می شود، ارسال شده است.

جواد عباسی افزود: این مقالات با محورهای تبیین ضرورت توسعه وقف در عرصه علم و فناوری، الگوی توسعه و اجرایی سازی گفتمان وقف در زمینه علم و فناوری، نقش علم و فناوری در احیا و ارتقای بهره وری موقوفات تدوین شده است.
دبیر همایش ملی وقف علم و فناوری بیان کرد: این همایش از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود و دانشگاه های تراز اول و خیرین بزرگ کشور حمایت خود را از این همایش اعلام کرده اند.
وی اظهار کرد: بحث علم و فناوری در کشور مبحث نوینی است و تاکنون افراد زیادی در این خصوص کار تحقیقاتی یا علمی انجام نداده اند که بتوان به عنوان سخنران در این همایش از آنان بهره گرفت.
دبیر همایش ملی علم و فناوری گفت: نخستین همایش ملی علمی و فناوری محتواساز و بسترساز ایجاد ایده ها برای وقف علم و فناوری و درگیر کردن نخبگان کشور در این خصوص خواهد بود و از حضور دست اندرکاران بهره خواهد گرفت تا باب فرهنگ سازی در این زمینه باز شود.
عباسی اظهار کرد: از۵۰ خیر و نیکوکار شناخته شده کشور در حوزه های وقف درمانی، وقف آموزشی، وقف فرهنگی، همچنین اساتید دانشگاه ها، مدیران کل اوقاف و امور خیریه کشور و مسئولان وزارت علوم و سایر وزارتخانه های دست اندرکار که به نوعی سیاستگذاری را برعهده دارند برای شرکت در نخستین همایش ملی وقف علم و فناوری دعوت شده است.
وی اضافه کرد: تولیت آستان قدس رضوی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، قائم مقام وزیر علوم و یکی از مسئولان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جزو دعوت شدگان شاخص این همایش هستند.
دبیر همایش ملی وقف علم و فناوری گفت: رونمایی از نقشه راه، پرتال و اپلیکیشن وقف علم و فناوری، برپایی نمایشگاه دستاوردها و تجربیات موفق علم و فناوری، میزگرد ارائه تجربیات موفق وقف علم و فناوری در جهان، ارائه ایده های ارتقای بهره وری با استفاده از علم و فناوری، تجلیل از واقفان نمونه علم و فناوری از برنامه های جنبی این همایش است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن