زندگی

درآمد خانمم ۵ برابر من است اما به من کمک نمی‌کند!

کد خبر : 46826

چهار سالی می‌شود که ازدواج کردم. من کارمند هستم و خانمم آرایشگر است. درآمد او تقریبا پنج برابر من است اما مشکلی که داریم اصلا به من برای مدیریت هزینه‌های زندگی کمک نمی‌کند. نمی‌دانم باید چطور به او بگویم که حقوق من، کفاف این همه هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد. خسته شدم واقعا.

نویسنده: دکتر حسین شرافتی راد

صبح مشهد- مخاطب‌گرامی، آن‌طور که بر اساس توضیحات مختصر شما در پیامک‌تان متوجه شدم، یک سری مسائل باعث ایجاد فاصله عاطفی میان شما و همسرتان شده است. با توجه به اشتغال هر دونفر‌تان برای تامین هزینه‌های زندگی، رابطه‌ای گرم بین دو طرف شکل نگرفته و بیان انتظارات از همدیگر به‌صورت صمیمانه رخ نداده است. زوج‌ها باید بتوانند نیازهای همسرشان را مانند نیازهای خود درک کنند و از خود محوری‌شان بکاهند. با توجه به این‌که همسرتان شاغل است و شما شاکی هستید که چرا همه درآمدش را در زندگی‌مشترک خرج نمی‌کند، چند توصیه برای حل مشکل پیشنهاد می‌شود.

دلیل این رفتار خانم‌تان چیست؟

درست است که مرد وظیفه دارد خرجی بدهد ولی باید در زندگی‌مشترک تعامل وجود داشته باشد. زمانی‌که زن و مرد به یکدیگر اعتماد متقابل داشته باشند و در قضاوت درباره هم منصف باشند، بیشتر احتمال دارد که رفتارهای مثبت انجام دهند و از رفتار منفی اجتناب کنند و در نتیجه زندگی شیرین‌تر خواهد بود. این‌که چرا همسر شما در زندگی مشترک درآمدش را در اختیارتان قرار نمی‌دهد، باید بررسی شود. شاید به شیوه پس‌انداز شما اعتماد ندارد یا شما را فردی ولخرج می‌داند. هرچه زودتر باید درباره مسائل مالی و اولویت‌ها در خرج کردن با یکدیگر صحبت کنید تا شفاف سازی لازم صورت گیرد.

نارضایتی‌تان را به خانم‌تان گفته اید؟

صحبت کردن و گوش دادن، مهم‌ترین اصل در رسیدن به هر تفاهمی است. وقتی شریک زندگی شما به شیوه‌ای رفتار می‌کند که از آن ناراحت هستید، راه‌حل این است که نارضایتی خود را ابراز و برای یافتن راه‌حل مناسب با هم گفت‌وگو کنید. درباره مسائل اقتصادی خانواده و این‌که چگونه درآمدهای‌تان را خرج کنید، با هم صحبت کنید و در مذاکره به دنبال یک نتیجه عادلانه باشید. از آن‌جایی که این قبیل مسائل می‌توانند تنش‌زا شوند، توصیه می‌شود وقت و جای مناسبی را برای آن انتخاب کنید.

برای هزینه‌های زندگی برنامه‌ریزی کنید

بعضی زن‌ها فکر می‌کنند اگر درآمدشان را به درآمد خانواده تزریق کنند، به تدریج باعث تنبلی و بی‌مسئولیت شدن شوهرشان می‌شوند یا بعضی از مردها فکر می‌کنند که همسرشان درآمدش را برای چیزهای کم ارزش هزینه می‌کند. برای خنثی کردن این تصورات، از برنامه‌ریزی کمک بگیرید. یعنی مشخص کنید هر کدام از شما می‌خواهید درآمدتان را در چه زمینه‌ای از اقتصاد خانواده خرج کنید. برای مثال تعیین کنید کرایه خانه از حقوق کدام‌تان پرداخت شود یا خرید خانه به عهده کدام‌تان باشد. درباره برنامه‌هایتان صحبت کنید و به قول معروف سنگ هایتان را با هم وا بکنید تا بتوانید در بلند مدت به آن وفادار بمانید.

با یکدیگر مشورت کنید

فرقی نمی‌کند که زن خانه هستید یا مرد خانه. به یاد داشته باشید که اشتغال همزمان هر دوی شما به خاطر هدفی بوده است: «بهتر کردن حال زندگی مشترک‌تان». بنابراین همیشه برای خریدن وسیله جدیدی در زندگی، نظر همدیگر را بپرسید و بررسی کنید تا اگر جای خالی مهم‌تری وجود دارد، اول آن را پر کنید. در پایان تاکید می‌کنم برای ایجاد صمیمیت و احساس رضایت در زندگی مشترک از یک زوج درمانگر متبحر کمک بگیرید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن