اخبار مهماقتصادی

به همت اتاق بازرگانی خراسان رضوی؛ همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار برگزار خواهد شد

کد خبر : 18620

ششمین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار در ۲۱ و ۲۲ آذر ماه در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار خواهد شد.
به گزارش صبح مشهد،  یاسر مهرآور در نشست خبری ششمین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار در اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش آن است که موضوع کسب و کار همواره زنده بماند.
وی افزود: از سال ۹۱ که قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در کشور تصویب شد اما مورد توجه قرار نگرفت و اجرایی نشد، ما در اتاق مشهد تصمیم گرفتیم تا حتما این موضوع را به عنوان یک موضوع همیشگی در دستور کار خود قرار دهیم. بحث اساسی ما محیط کسب و کار بوده که قصد داریم این موضوع همواره در سطح جامعه وجود داشته باشد.
مهرآور بیان کرد: به این دلیل به این همایش ملی می‌گویند که غیر از اساتید و مقاماتی که از سطح کشور دعوت می‌شوند. تمام اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور نیز حضور دارند. از تمام اتاق‌های بازرگانی و اتاق ایران نمایندگانی حضور پیدا می‌کنند و اتفاق خوبی که می‌افتد این است که نتایج این همایش از طریق نمایندگان به فعالان سراسر کشور منتقل می شود. دو یا سه نفر از روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس که مرتبط با قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار هستند، دعوت شده‌اند و به احتمال زیاد دو نفر که رئیس کمیسیون هستند، در افتتاحیه و اختتامیه همایش حضوور خواهند داشت.
دبیر اجرایی همایش با بیان اینکه یکی از بزرگترین اهداف ما در این همایش این است که موضوع محیط کسب و کار در سطح جامعه همواره زنده بماند، عنوان کرد: در سال گذشته ۵ اتاق بازرگانی سراسر کشور از جمله اتاق تهران و مشهد، مطالعاتی را روی ۵ شاخص بانک جهانی انجام دادند. اتاق تهران در خصوص شاخص تجارت فرامرزی مطالعه کرد که ما در بحث تجارت فرامرزی ۴۵ پله صعود داشتیم. اتاق مشهد نیز مطالعاتی را در شاخص ورشکستگی انجام داد که ما ۲۹ پله در شاخص ورشستگی صعود کردیم. موضوع صرفا بحث استان نیست بلکه ملی است.
وی تصریح کرد: سال گذشته کاری را شروع کردیم؛ به این منظور که به نسل آینده فعالان اقتصادی نیز توجه کنیم. سال گذشته از دانش‌آموزانی تقدیر شد که در خصوص آینده کسب و کار و مشاغلی که خواهند داشت، انشا نوشته بودند. امسال نیز لیگ و مسابقه‌ای را طراحی کردیم که هر سال در این همایش خواهیم داشت؛ آموزش‌هایی را نیز تعریف کردیم.
مهرآور گفت: یکی از موضوعاتی که در خصوص آن صحبت می‌کنیم، گزارشی از رتبه ایران در شاخص‌های بانک جهانی است که سال گذشته چه رتبه‌ای داشتیم و در سال ۲۰۱۹ چه رتبه‌ای خواهیم داشت. امسال ۵ شاخص دیگر را بررسی می‌کنیم. سال گذشته ۵ شاخص بررسی و نتایج و دلایل آن با نمایندگانی از بانک جهانی مطرح شد که نتایج آن را مشاهده کردیم.
دبیر اجرایی همایش ادامه داد: در شاخص تجارت فرامرزی و شاخص ورشستگی صعود داشتیم و در سه شاخص دیگر نیز وضعیت ما نسبت به ایران قبل بهتر شد اما به این دلیل که کشورهای دیگر اصلاحات بیشتری انجام داده بودند، تاثیر چندانی بر رتبه ما نداشت. ارتقا به دلیل نتایج مطالعاتی بود که اتاق‌های بازرگانی یک سال قبل از همایش انجام دادند.
وی اضافه کرد: امسال ۵ شاخص دیگر را نیز بررسی خواهیم کرد. نتایج مطالعات شاخص دریافت مجوزهای ساخت توسط اتاق تبریز، شاخص دریافت انشعاب برق توسط اتاق اصفهان، شاخص سطح مالکیت توسط اتاق شیراز، شاخص پرداخت مالیات توسط اتاق مشهد و اجرای قراردادها توسط اتاق کرمان در این همایش ارایه می‌شود. یکی از محورهای ما چگونگی ارتقای ایران در شاخص‌های جهانی نیز هست. ۵۵ مقاله مرتبط با همایش به دست ما رسیده که در نهایت ۴ یا ۵ مورد ارایه می‌شوند و ما مقاله‌هایی را که بیشتر به موضوعات مرتبط هستند را در یک مجموعه منتشر خواهیم کرد.
مهرآور با اشاره به اینکه موضوعات بانکی، مالیاتی و تامین اجتماعی بزرگترین چالش‌هایی هستند که بخش خصوصی ما با آن مواجه است، تصریح کرد: علی رغم اینکه در قوانین بهبود مستمر محیط کسب و کار مطرح شده که قبل از اینکه دولت بخواهد بخشنامه‌ای صادر کند، باید نظر بخش خصوصی را نیز بداند، بخشنامه‌های خلق‌الساعه‌ای توسط دولت ارایه می‌شود که نمونه اخیر آن در همین ماجرای نوسانات ارزی بود. در آن زمان هم دولت هیچ مشورتی با بخش خصوصی در صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ارزی نداشت.
دبیر اجرایی همایش در خصوص علت مطرح کردن ثبات اقتصادی به عنوان یکی از موضوعات این همایش، بیان کرد: این امر بدین دلیل است که ثبات اقتصادی یکی از عوامل موثر برای برنامه‌ریزی بلندمدت یک فعال بخش خصوصی است. خرداد سال ۹۶ بخشنامه‌ و مصوبه‌ای توسط هیات وزیران مطرح شد که بحث بهبود محیط کسب و کار و ارتقای رتبه ایران در شاخص‌های بانک جهانی را بین دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف تقسیم کرد؛ البته عده‌ای این کار را خطا می‌دانند زیرا در گذشته وزارت اقتصاد متولی بهبود رتبه ایران در فضای کسب و کار بود اما زمانی که این کار صورت گرفت، از کارایی بهبود رتبه ایران در شاخص‌های بانک جهانی کاسته شد.
وی افزود: مطالعات در اتاق ایران صرفا مطالعه نیست بلکه نتایج بررسی می‌شود و ما نتایج را به تمام دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‎های مرتبط و کارشناسان بیان می‌کنیم که آن‌ها یکسری از نتایج ما را قبول داشته و پیگیری می‌کنند، یکسری را قبول ندارند یا اگر قبول داشته باشند، بیان می‌کنند که شدنی نیست. در کل آن‌ها تمایل به تغییر دارند اما شاید توانایی تغییر را ندارند.
مهرآور ادامه داد: ما نتایج را از طریق اتاق ایران برای هر وزارتخانه می‌فرستیم و هر اتاقی موظف است که نتایج مطالعه خود را در قالب بسته پیشنهادی ارائه کرده و در اختیار اتاق ایران قرار دهد و اتاق ایران نیز پیگیری می‌کند. سال گذشته نتایج خوبی داشت و یکسری از ابهامات ما و بانک جهانی در این جلسات رو در رو حل شد.
دبیر اجرایی همایش در خصوص دولت الکترونیک، گفت: دولت الکترونیک یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که ما با آن روبه‌رو هستیم. اگر ما به این سمت پیش می‌رفتیم، قطعا رتبه ایران در بسیاری از شاخص‌ها بهتر بود. یکی از معضلات و موضوعات اساسی بسیاری از سازمان‌ها، تبادل اطلاعات خود در یک نظام جامع است. این یک چالش اساسی بوده که اگر حل می‌شد، رتبه ایران صعود زیادی در شاخص‌های بانک جهانی پیدا می‌کرد و موجب می‌شد که محیط کسب و کار ما چابک‌تر شود. ما چندان در این مرحله پیش نرفتیم و قوانین زیادی در کشور داریم که اعلام می‌کند باید به سمت الکترونیک شدن پیش رفت اما اجرایی نشده‌اند.
وی در خصوص دستاوردهای این همایش‌ها، عنوان کرد: در زمینه الکترونیکی شدن پرداخت مالیات، مواردی بود که وزارت اقتصاد و ادراه مالیات پذیرفت و بانک جهانی نیز آن را از ایران قبول کرد. یکی از موضوعات دیگری که آن را از اتاق مشهد پیگیری می‌کنیم، در خصوص ورشکستگی است. در قانون مطرح شده، زمانی که شرکتی دچار ورشکستگی می‌شود، امکان بازیابی این شرکت وجود ندارد و باید منحل شود اما بسیاری از مسائل این شرکت‌ها به دلیل سوءمدیریت است که اگر مدیریت تغییر کند، ممکن است دوباره به چرخه اقتصادی بازگردد. این موضوع نیز در حال پیگیری بوده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
مهرآور اضافه کرد: یکی دیگر از موضوعات، شروع کسب و کار است. زمانی که فعالان اقتصادی بخواهند شرکتی را راه‌اندازی کنند، باید گواهی عدم سوءپیشینه داشته باشند که این امر ۱۵ روز زمان می‌برد. این بحث نیز در حال پیگیری بوده اما به نتیجه نرسیده است. در بحث الکترونیکی شدن ثبت مالکیت نیز از طریق اتاق ایران در حال بررسی هستیم که این موضوع سال گذشته مطرح شد اما تاکنون نتیجه‎ای حاصل نشده است.
دبیر اجرایی همایش بیان کرد: هدف ما این است که فضایی را در همایش ایجاد کنیم تا فعالان اقتصادی، اساتید و محققین، نتایج مطالعات خود را ارایه دهند و ما نتایجی که به نفع بخش خصوصی باشد را استخراج می‌کنیم. بخشی به نتیجه رسیده، برای بخشی نتیجه‌ای حاصل نشده و برای بخشی دیگر نیز تنها درصدی به نتیجه رسیده است. یکی از موضوعاتی که هر سال آن را در همایش پیگیری می‌کنیم اما به نتیجه نرسیده، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار است ، بدین منظور که دولت در هر تصمیمی که می‌گیرد، از قبل نظر بخش خصوصی را جویا شود اما این موضوع نیز به نتیجه نرسیده است.
وی با بیان اینکه قانون ورشکستگی ما در حال حاضر بخشی از قانون تجارت است، عنوان کرد: روی قانون تجارت ما اصلاحاتی انجام نشده و سال‌ها است که مجلس قصد اصلاح این قانون را دارد اما قانون تجارت به سادیگ قابل اصلاح نیست. پیشنهاد ما این است که قانون ورشکستگی را از قانون تجارت جدا کنند و به صورت مجزا این کار را انجام دهند. طرح‌ها و لایحه‌هایی توسط دولت و مجلس مطرح شده اما به نتیجه نرسیده است. مشکل اساسی ما این است که قانون ورشکستگی قدیمی در حال اجرا بوده و اصلاح نشده است.
در ادامه رشیدی سرپرست مرکز آموزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی، اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش این است که روح کسب و کار در جامعه جاری شود و تمام جامعه و مخاطبان کسب و کار با این موضوع آشنا باشند. بخش‌های مختلفی در این همایش وجود دارد که این هدف را دنبال خواهند کرد.
وی افزود: اتاق تمایل دارد که نسل جوان و نوجوان با بحث کارآفرینی، ارزش‌آفرینی و کسب و کار آشنا شوند. اتاق روی این موضوع تمرکز دارد. سال گذشته این امر آزمایش شد و نوجوانان در محیط کسب و کار با عنوان انشای دانش‌آموزی که برای کسب و کار خود چه برنامه‌ای دارند، حضور پیدا کردند. ما انتظار زیادی نداشتیم اما آثاری که دریافت کردیم ما را متعجب کرد. پیش‌بینی ما حدود ۶۰۰ انشا بود اما بیش از ۵۰۰۰ انشا ارایه شد.
رشیدی بیان کرد: امسال در قسمتی از این همایش یک رویداد کارآفرینی برای دانش‌آموزان و نوجوانان در نظر گرفتیم که لیگ و مسابقه‌ای با عنوان کسب و کار دانش‌آموزی است که در این لیگ دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه طرحی را با موضوع شناسایی و حل مشکل در جامعه ارائه می‌کنند و بر اساس آن آموزش‌هایی را می‌بینند تا بتوانند یک بوم کسب و کار ارائه دهند.

سرپرست مرکز آموزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: در نهایت این بوم‌ها در زمان برگزاری همایش داوری نهایی شده و به تیم‌های برتر جایزه داده می‌شود. هدف اصلی این است که روح کسب و کار و ارزش‌آفرینی را به نسل‌های جوان‌تر منتقل کنیم. تاکنون ۲۸۰ تیم ۳ نفره طرح‌های خود را ارائه کرده‌‎اند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن