اجتماعیاخبار مهماستانی

معاون دادستان مشهد در نشست خبری همایش «سلامت مادر و فرزند» مطرح کرد؛ در اطلاع رسانی به مردم ضعف داریم

کد خبر : 17567

ما ضعف اطلاع‌رسانی به مردمی را داریم که نیازمند اطلاعات و مشاوره زندگی هستند.

به گزارش صبح مشهد، نیره عابدین‌‌زاده ظهر امروز در نشست خبری همایش «سلامت مادر و فرزند» با رویکرد پیشگیری از کودک‌آزاری که در محل بهزیستی مشهد برگزار شد اظهار داشت:  همایش پیشگیری از کودک‌آزاری بیش از همایش یک کارگاه آموزشی تخصصی علمی ترکیبی از عمر علم و دغدغه است چرا که کودک به عنوان فرد بی‌دفاع از حقوق خود مطلع نیست و امکان دفاع از خود را نیز ندارد و سعی کردیم به ارائه‌ مستند و فیلم کوتاه بیش از سخنرانی بپردازیم.

وی افزود: در اتفاقاتی که برای کودکان رخ می‌دهد جرایم حرفه‌ای نیست به طوری که برای اختلاس و کلاهبرداری برنامه‌ریزی قبلی انجام می‌شود اما در مورد کودکان در هیچ کدام از موارد با یک اقدام مجرمانه از پیش تعیین شده نیستیم که در این راستا دو عامل عدم اطلاع کودک و عدم آگاهی و مراقبت والدین تاثیرگذار هستند‌.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد با بیان اینکه شناخت تک تک افراد بیمار برای ما ممکن نیست گفت: بنابراین پیشگیری بسیار موثر است چرا که مردم نیز دغدغه دارند و با می‌خواهند یاد بگیرند و اینکه بدانند در صورت بروز اتفاق باید چه کنند در این راستا در حاشیه شهر برنامه‌هایی را برگزار کردیم که چهارمین برنامه پنج‌شنبه این هفته برگزار می‌شود.

عابدین‌زاده با بیان اینکه مادران کارمند و تحصیلکرده نیز نیاز به دریافت آموزش‌ دارند تصریح کرد: کودک آزاری جسمی و جنسی شاید در این قشر کمتر باشد اما کودک‌آزاری روحی ممکن است بیشتر باشد بنابراین این مادران نیز مورد توجه قرار دارند زیرا هر چه سطح آگاهی بالاتر رود آسیب کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: افراد دغدغه‌مند از دستگاه قضایی، ۱۱ دستگاه دولتی نظیر بهزیستی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی، استانداری، شهرداری مشهد، نیروی انتظامی، کمیته امداد، آموزش و پرورش و غیره و ۵ موسسه مردم‌نهاد برای برگزاری این همایش گرد هم آمدند و ترکیبی از بخش خصوصی، دولتی و قضایی است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد با اشاره به ضرورت معرفی خدمات اورژانس اجتماعی تصریح کرد: ما ضعف اطلاع‌رسانی به مردمی را داریم که نیازمند این اطلاعات هستند. اورژانس اجتماعی ورودی کارشناسانه به موارد دارند ضمن اینکه برخی خانواده‌ها نیاز به جلسات مشاوره داشته اما توان مالی آن را ندارند در همایش دوم و سوم به ترتیب ۳۵۰ و ۴۵۰ بن مشاوره رایگان به خانواده‌ها برای درمان تخصصی ارائه شد.

عابدین‌زاده درباره آمار کودک‌آزاری در مشهد گفت: در این رابطه یک مورد هم زیاد است. کودک‌آزاری جرمی است که مجازات بازدارنده و مناسبی برای آن پیش‌بینی نشده اما برای مثال در مورد زنای به عنف نسبت کودکان نیاز به اثبات عدم رضایت نداریم چرا که رضایت کودک از روی آگاهی نیست و این حمایت قانونی وجود دارد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد تصریح کرد:  در زمینه کودک‌آزاری آمارها نشان‌دهنده رشد است اما این رشد نشان از افزایش آگاهی و اعتماد مردم برای مراجعه دارد و مراحل پیگیری بدین شکل است که ابتدا کودک از محل خطر دور شود، اطلاع دهنده از خطرات دور شود و سپس به سراغ گرفتن مجرم می‌رویم در این زمینه ما حتی در مواردی مجبور شدیم مادر اطلاع‌دهنده در خانه‌های امن بهزیستی بماند تا به موضوع رسیدگی و متهم بازداشت شود.

وی با اشاره به برخورد با مورد اخیر ازدواج کودک ۹ ساله گفت: در این موارد باید اطلاع‌رسانی شود که ازدواج کودکان در این سن ممنوع و جرم است و اطلاع‌دهنده در امنیت است. همچنین ارتباط خوب ما و اورژانس اجتماعی در آن ساعت شب که وقت اداری نبود اما آن کودک را از ازدواج نابهنگام نجات دادیم البته این کودک باید زندگی کند بنابراین نباید تمام اطلاعات او و خانواده‌اش در جامعه پخش شود از دیروز به دنبال یک خانواده موثر از دل خانواده خودش به طوری که زمینه خطر وجود نداشته باشد هستیم.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد ادامه داد: در مورد قتل ندا علیزاده به دلیل موج رسانه‌ای از قبل از صدور حکم تا اعدام متهم فشارهای مضاعفی بوجود آمد و این موج سبب بوجود آمدن تحلیل‌های اشتباه می‌شود.

عابدین‌زاده با تاکید بر اینکه به‌شدت به دنبال فوریت‌های انتظامی برای کودکان در کنار فوریت‌های اجتماعی هستیم گفت: این کار همکاری شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان ترافیک، اپراتورهای همراه و غیره را می‌طلبد که اگر کودکی خارج از وقت اداری گم شد  بتوانیم به‌سرعت اقدام کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره کار کودکان گفت: در قانون زیر ۱۸ سال کودک و نوجوان محسوب می‌شوند و کار کودکان ممنوع است لذا طرح ساماندهی کودکان کار که پیش از این بود منتفی شده اما مدتی پیش از طریق یک خبرنگار دغدغه‌مند متوجه شدیم پروسه به شکل باندی ادامه داشته و بچه‌ها با کاورهای جعلی در خیابان‌ها کار می‌کردند از زمان وصول خبر، شهرداری، بهزیستی و غیره رسیدگی کردند و در یک ماه و نیم اخیر کودکان کار کمتری در سطح شهر می‌بینید ضمن اینکه شکل جمع‌آوری کودکان را متفاوت کردیم به طوری که باید از طریق خودروی ون وی آی پی با حضور  روانشناس و مددکار زن، تغذیه مناسب و نماینده ما انجام شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد خاطرنشان کرد: پس از جمع‌آوری، ترخیص کودکان نیز به راحتی انجام نمی‌شود و کلاس آموزشی برای والدین برگزار می‌شود، تعهد گرفته می‌شود و یک فرد موثر در خانواده و اقوام به عنوان ناظر انتخاب می شود که وظیفه دارد بررسی کند ضمن اینکه حمایت‌های مالی از خانواده و تحصیل کودک انجام می‌شود.

عابدین‌زاده افزود: از دو ماه پیش تاکنون حدود ۱۰۰ کودک ساماندهی شده که حدود ۴۰ نفر به خانواده‌های خود بازگردانده شده و حدود ۶۰ کودک در مرکز بهزیستی صدف نگهداری می‌شوند که از ۶ تا ۱۶ سال هستند. افراد سرباندی که چینش این بچه‌ها از خانواده‌ها را انجام می‌دادند نیز شناسایی شده و به‌زودی برخورد جدی با آنها می‌شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد درباره تنبیه کودکان گفت: تنبیه کودک از ایجاد قرمزی و کبودی گرفته به بالا، دیه دارد و فرق نمی‌کند چه کسی انجام داده باشد اما مشکل این است که چقدر به ما اطلاع داده می‌شود؟ قاتلین ندا و محمدحسین که رسانه‌ای شد خودشان در کودکی مورد کودک آزاری قرار گرفته بودند بنابراین اهمیت پیشگیری بسیار زیاد است.

عابدین‌زاده ادامه داد: حکم اعدام نسبت به یک مورد زنای به عنف کودکان صادر شده و زمانی که دیوان عالی کشور تایید کند اجرا می‌شود علاوه بر این مجازات‌هایی نظیر احکام تبعید و  شلاق حدی برای کودک ‌‌‌آزاری وجود دارد ضمن اینکه در مواردی که کودک به داخل خانه یا محل دیگر برده می‌شود شامل آدم‌ربایی نیز شده و مجازات آن در کنار مجازات کودک‌آزاری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به ضرورت توجه ویژه به سرویس‌های مدارس، مراکز بازی کودکان، کلاس‌های خصوصی و غیره گفت: کودک زیبا در پوشش هم باید مراقبت شود. لباس ممکن است عاملی شود که روی بیمار روانی تاثیرگذار بگذارد بسیاری از مجرمان کودک آزاری بر اثر لباس کودک تحریک شدند به طوری که قاتل ندا بیان کرد که کودک را به چشم یک حوری بهشتی می‌دیده است.

وی خاطرنشان کرد: در مواردی که فرد اطلاع دهنده نمی‌خواهد رد و نامی از او در پرونده وجود داشته باشد دادستانی به عنوان مدعی‌العموم برای نجات فرد بزه‌دیده و دستگیری بزهکار وارد می‌شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در پاسخ به سوالی درباره مادران معتادی که کودکان معتاد به دنیا می‌آورند، تصریح کرد: طبق قانون نگهداری مادر و کودک به صورت رایگان در هر بیمارستانی انجام می‌شود و برای جلوگیری از تشنج ۵ تا ۷ روز باید در آی سی یو بمانند و بعد نوزاد تحویل بهزیستی شده و در شیرخوارگاه نگهداری می‌شوند تا مشخص شود به خانواده خود تحویل داده شود یا خیر، اما در این زمینه باید اطلاع‌رسانی شود تا این مادران به دلیل عدم آگاهی از رایگان بودن هزینه بیمارستان با رضایت کتبی خود ترخیص نشوند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن