اخبار مهماستانیاقتصادی

در بازدید خبرنگاران از مجتمع سنگ آهن فولاد سنگان مطرح شد؛ واحدهای گندله و کنستانتره سازی سنگان خواف برای بیست و هفت هزار نفر اشتغال ایجاد کرده اند/ سنگان عسلویه شرق کشور است

کد خبر : 17430

تمامی فعالیت های انجام شده در دولت تدبیر و امید برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی بویژه سنگ آهن بوده که این هدف با ایجاد واحدهای کنستانتره و گندله سازی در منطقه سنگان خواف، زمینه را برای فولادسازی فراهم کرده است.

همزمان با هفته دولت و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای عرصه خدمت و به همت دفتر امور هماهنگی اقتصادی استانداری خراسان رضوی، اصحاب رسانه از مجتمع عظیم سنگ آهن سنگان شهرستان مرزی خواف بازدید کردند. به گزارش خبرنگار صبح مشهد، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خراسان رضوی در این بازدید گفت: در پنج ماه اخیر با سیاستگذاری دولت و اعتبارات اختصاص یافته بیش از ۲۷ هزار فرصت فرصت شغلی جدید در این استان ایحاد شده است.

قربان میرزایی که در حاشیه بازدید از پروژه های گندله سازی و کنستانتره منطقه سنگان با خبرنگاران سخن می گفت، با تاکید بر توسعه اقتصادی و حل مشکل اشتغال استان افزود: بخش روستایی در حوزه اشتغال و ایجاد فرصت شغلی جدید بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: امسال به رغم تلاطم های اقتصادی و التهابات بیرونی با حمایتهای دولت ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال برای حوزه اشتغال روستایی استان اختصاص یافت که تاکنون ۵۰ درصد آن ابلاغ و جذب شده است.
وی گفت: همچنین در حوزه اشتغال در روستاهای مرزی نیز اعتبارات ویژه ای در نظر گرفته شده به طوری که اعتبارات شهرستانهای مرزی با هدف افزایش ضریب امنیتی منطقه به نسبت دیگر شهرستانها بیشتر شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به تلاش انجام شده برای توسعه فعالیتهای صنایع معدنی در سنگان خواف افزود: از سال ۹۲ تاکنون آنچه برای فرآوری مواد معدنی در منطقه سنگان خواف انجام شده قابل تصور نیست.
میرزایی اظهار داشت: در سال ۹۳ و ۹۴ این طرح صنعتی ۱۵ درصد پیشرفت اجرایی داشت اما با حمایت دولت تدبیر و امید و مشارکت بخش خصوصی و شرکتهای بزرگ، سرمایه گذاری های عظیمی در منطقه سنگان انجام شد.
وی گفت: از سال ۹۳ تاکنون ۵۵۰ کیلومتر مربع از معادن استان به ۵۰ شرکت بخش خصوصی واگذار شده که از این تعداد ۳۸ شرکت فعال هستند و یکی از این معادن در سنگان خواف نیز در دست دولت است.
وی با بیان اینکه همه فعالیتهای انجام شده در چند سال اخیر برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی بویژه سنگ آهن بوده است افزود: دولت زمینه ای را فراهم کرد تا واحدهای کنستانتره و گندله سازی در منطقه سنگان خواف راه اندازی شود و زمینه برای فولادسازی فراهم گردد.
معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در افق برنامه چشم انداز ۱۴۰۴ قرار است ۳۰ درصد از ظرفیت فولاد سازی کشور به این استان اختصاص یابد.
وی اظهار داشت: هم اکنون ظرفیت گندله سازی در استان ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ظرفیت کنستانتره ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال است.
میرزایی گفت: استان خراسان رضوی قادر به تولید ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله، ۶ میلیون تن کنسانتره و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد خام در سال می باشد که قرار است ظرفیت تولید فولاد خام در این استان سالانه به ۱۰ میلیون تن برسد.
وی افزود: در صدد ترغیب شرکتهای فعال بخش خصوصی منطقه سنگان خواف به سرمایه گذاری در تولید آهن اسفنجی هستیم.
وی ادامه داد: با راه اندازی واحدهای گندله و کنستانتره سازی در منطقه سنگان خواف برای هفت هزار نفر به صورت مستقیم و ۲۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد شده است.
میرزایی اظهار داشت: تامین آب برای فولاد سازی در منطقه سنگان خواف از مشکلات جدی است که با توجه به برنامه ریزی انجام شده در میان مدت مشکلی در این زمینه نداریم اما برای بلند مدت باید فکر اساسی کنیم.
وی گفت: در این راستا مطالعات برای انتقال آب از دریای عمان به صورت جدی در حال انجام است تا بتوان مشکل تامین آب در بلند مدت را برطرف کرد.
وی با اشاره به ظرفیت های خواف در حوزه انرژی های تجدید پذیر افزود: تونل باد نشتیفان خواف و نور مساعد آفتاب در این منطقه از جمله ظرفیت های جدی هستند که در سند سرمایه گذاری استان که در دست تهیه می باشد به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است.
همچنین، تاکنون یکصد هزار میلیارد ریال برای گندله سازی، کنسانتره سازی و بهره برداری از معدن در منطقه سنگان سرمایه گذرای شده است.

سنگان عسلویه شرق کشور است/ رشد ۲ هزار درصدی منطقه صنعتی سنگان در ۵ سال اخیر

فرماندار خواف هم گفت: درمنطقه سنگان از توابع شهرستان خواف از ابتدای سال ۹۲ تا الان در حوزه های صنعتی ،کشاورزی و عمرانی ۲ هزار درصد رشد داشته ایم.

محمدرضا پهلوان نژاد که در مراسم بازدید خبرنگاران حضور داشت، خاطر نشان ساخت : مجموعه فولاد سنگان، اشتغال ۵ هزار نفری در این شهرستان مرزی به دنبال داشته است.

وی گفت: با افتتاح طرح‌های بعدی میزان اشتغالزایی ما به ۱۰ هزار نفر خواهد رسید و با توجه به ۱۲۳ هزار کلیومتر مرز مشترک با کشور افغانستان هم میخواهیم اشتغال ایجاد کنیم و هم کمک به دیگران را داشته باشیم.

وی افزود: علاوه بر حوزه صنعت در این منطقه به لحاظ کمی و کیفی، بهترین معادن سنگ آهن کشور در این محل است، چون میزان گوگرد و فسفر به مراتب کمتر از جا‌های دیگر مشاهده می‌شود.

فرماندار خواف ادامه داد: ۱۰ درصد رشد عمرانی در منطقه در حوزه‌هایی مانند؛ بحث راه‌های روستایی، محور‌های مواصلاتی، آب روستایی، آب شهری داشته ایم، در حوزه برق و خط انتقال آن، فیبر نوری، راه آهن خواف_هرات، قطعه سوم که در تعهد جمهوری اسلامی ایران است، در خاک افغانستان ۴۰ کیلومتر ریل گذاری شده، همچنین در حوزه بهداشت و درمان نیز ۲۰ خانه بهداشت ساخته شده و ۲۰ فضای آموزشی و ۱۰ مدرسه جدید هم به سرانه آموزشی شهرستان خواف اضافه شده است.

پهلوان نژاد افزود: در حوزه کشاورزی نیز محصولات کم آب پرورش داده می شود، ۶۰ کیلومتر لوله گذاری کشاورزی و شاخص گاز رسانی این شهرستان هم  رشد داشته است.

وی ادامه داد:  همچنین در حوزه انرژی‌های نو، نور خورشید و تونل بادی داریم که بهترین تونل بادی دنیا محسوب می‌شود که بازدهی این تونل‌ها بین ۵۰ تا ۵۵ درصد می‌باشد.

فرماندار خواف  گفت: منطقه خواف باتوجه به مرزی بودن آن یک منطقه امن است به همین دلیل سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری دارند.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان

گفتنی است، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با سرمایه گذاری شرکت فولاد مبارکه اصفهان و به منظور تامین مواد اولیه صنعت فولاد کشور تاسیس و در حال احداث کارخانجات فرآوری (کنسانتره) بوده که کارخانه گنـدله سازی ۵ میلیون تنی آن با حضور وزیر وقت صنعت ،معدن و تجارت  در مرداد ماه ۱۳۹۶ افتتاح گردید.

این کارخانجات در زمینی به وسعت یکصد و پنجاه هکتار در سه کارخانه ( دو کارخانه کنستانتره هر یک به ظرفیت ۲٫۵ میلیون تن) و یک کارخانه گندله سازی به ظرفیت ۵ میلیون تن می باشد. این مجتمع علاوه بر ساختمان های صنعتی مذکور و پایل های سنگ و گندله دارای ساختمان های اداری ، مهمانسرا ، مسجد ، رستوران ، آتش نشانی ، مرکز آموزش ، بهداری ، انبارهای مورد نیاز ، تعمیرگاه سبک و سنگین و… نیز می باشد.

این پروژه عظیم توسط دو پیمانکار EPC و دوشرکت مهندس مشاور مرتبط اجرا و گذشته از عملیات ساختمانی ، محوطه سازی و تاسیسات زیربنایی شامل ماشین آلات و تجهیزات بسیار پیشرفته صنعتی است که بخشی از آنها از کشورهای صنعتی پیشرفته وارد و بخشی از آنها ساخت داخل کشور است.بی تردید با اجرای این پروژه دگرگونی وسیعی در منطقه ایجاد و اثرات عظیمی در توسعه ، اشتغال جوانان و رشد اقتصادی شهرستان و منطقه صورت خواهد گرفت.

شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان (OPSIM)

به منظور مدیریت و توسعه کارخانه های کنسانتره و گندله سازی مجموعه صنعتی و معدنی سنگان، شرکت اپال پارسیان سنگان تاسیس شده است.

مهندس شهرام سلطانی، مدیر عامل این شرکت با بیان این که، کنسرسیومی شامل چند شرکت خصوصی داخلی به عنوان شریک و سرمایه گذار، در مجتمع سنگ آهن سنگان با هدف افزایش ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن از ۲/۶ میلیون تن و تولید ۵ میلیون تن گندله تشکیل شده است، افزود: این برنامه هم راستا با اقتصاد مقاومتی و استفاده حداکثری از توان شرکت های داخلی و همچنین اجرایی کردن اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی، سیاست های کلان دولت و برنامه های جدید ایمیدرو در حال پیاده سازی است. محدوده ای از مجتمع سنگ آهن سنگان که در اختیار شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان است، زمینی به مساحت تقریبی ۲۰۰ هکتار است.

وی خاطر نشان ساخت: هم اکنون شرکت اپال پارسیان سنگان در حال بهره برداری از یک واحد تولید کنسانتره به ظرفیت ۲/۶ میلیون تن در سال و یک واحد تولید گندله با ظرفیت ۵ میلیون تن در سال می باشد. شایان ذکر است مطالعات اولیه و طراحی احداث یک واحد کنسانتره با ظرفیت ۲/۴ میلیون تن در سال به پایان رسیده و عملیات اجرایی آن شروع شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن