اخبار مهمدانش و فناوری

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛ طب سنتی سندیت علمی ندارد/ برخی از نگرش های دینی مردم سوء استفاده می کنند!

کد خبر : 17169

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: هم اکنون برخی از مداخله گران درمانی از نگرشهای دینی مردم با نام طب اسلامی سوءاستفاده می کنند.

دکتر علی بیرجندی نژاد روز یکشنبه در آیین تکریم اصحاب رسانه که به مناسبت ایام گرامیداشت مقام خبرنگار، در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، افزود: آموزه های افرادی که در قالب طب اسلامی فعالیت می کنند چندان جایگاهی از نظر روایی و احادیث ندارد. آنها بدون اطلاع از آناتومی و فیزیولوژی بدن و به صورت غیرمجاز و غیرعلمی در امور پزشکی مداخله می کنند که برای سلامت جامعه آسیب زا است.
وی ادامه داد: این در حالی است که گروهی از پزشکان دانش آموخته دانشکده های طب سنتی به صورت مجاز و اصولی امر طبابت را انجام داده و خدمات شایانی را در راستای طب مکمل و تسکین آلام بیماران ارائه می کنند.
معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد نیز در این نشست خبری گفت: هشت مطب غیرمجاز طب اسلامی و طب سنتی که در این شهر پلمب شده بودند پس از مدتی به دلایل نامعلوم فک پلمب و دوباره دایر شده اند.
دکتر اصغر حاتمی ایرنا افزود: در شرایط کنونی سوءاستفاده هایی از طب سنتی با استفاده از نام طب اسلامی در سطح جامعه رواج یافته که تهدید سلامت جامعه را پی دارد. با کمال تاسف به دلیل حمایتهایی که از متولیان مراکز غیرمجاز طب اسلامی می شود برخورد قاطع با این افراد صورت نمی گیرد در حالی که طبابت در این مراکز غیرعلمی و غیراصولی است.
مدیر اجرایی سازمان نظام پزشکی مشهد هم گفت: طبق منابع علمی و طبق فرمایشات آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی چیزی به نام طب اسلامی نداریم.
دکتر هادی بیژن نژاد افزود: طب ایرانی و طب مکمل سنتی پایه و مبنای علمی دارند اما طب اسلامی سندیت ندارد و افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند مداخله گر محسوب می شوند.

* مطالبات پزشکان
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در ادامه این نشست خبری همچنین گفت: مطالبات پزشکان از سوی سازمانهای بیمه گر با تاخیرهای ۱۲ تا ۱۴ ماهه روبروست و این در حالی است که پزشکان ارائه خدمات درمانی را موکول به حوزه مالی نمی کنند. دشواریهایی در حوزه پزشکی و پرداخت مطالبات آنها وجود دارد بطوری که برخی خدمات این حوزه به همین خاطر در آستانه تعطیلی قرار دارد.
دکتر بیرجندی همچنین بر لزوم تکریم بیماران در مطب پزشکان تاکید و بیان کرد: عملیاتی شدن طرح نظام ارجاع راهکار اصلی خدمات رسانی مناسب و تکریم بیماران در مطبها است. طبق استانداردهای بین المللی حیطه فعالیت پزشکان عمومی و خانواده بیش از ۹۰ درصد بیماران را در برمی گیرد زیرا تعداد کمی نیاز به ارجاع به پزشک متخصص و فوق تخصص دارند.
وی افزود: بیماران در مطبهای پزشکی باید یک به یک ویزیت شوند و ویزیت چند بیمار بطور همزمان قابل قبول نیست و از سوی دیگر پزشکان باید از نظام نوبت دهی تلفنی و الکترونیکی برای پیشگیری از سرگردانی بیماران استفاده کنند. همچنین استاندارد وقت گذاشتن برای ویزیت بیمار را رعایت کنند.
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد همچنین به موضوع ساماندهی پسماندهای پزشکی اشاره و بیان کرد: هم اکنون در ۳۳ بیمارستان این کلانشهر دستگاه اتوکلاو وجود دارد که پسماندهای پزشکی را بی خطر می کند. ساماندهی پسماندهای پزشکی طی ماههای اخیر وضعیت خوبی را در مشهد طی می کند بطوری که ۱۷۰ درمانگاه فعال و همچنین هزار مطب تاکنون برای دفع بهداشتی پسماندهایشان با شرکت مربوطه قرارداد بسته اند و به زودی همه مطبها در مشهد زیر پوشش قرار می گیرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن