اخبار مهم

مدیر کل دفتر بازرسی بهزیستی کشور در گفت و گو با خراسان به تشریح اقدامات پرداخت

ورود بازرسی بهزیستی کشور به موضوع خودکشی «مژده»

کد خبر : 50853

۴ بهمن ماه حوالی ظهر که تلفن تحریریه به صدا در آمد، پدری با صدایی محزون پشت خط خبر تلخی از خودکشی دخترش مژده برای ما روایت کرد و مدعی شد دختر ۱۹ ساله اش در یکی از مراکز بهزیستی مشهد خودکشی کرده است؛ موضوعی که روزنامه خراسان به عنوان اولین رسانه، ۶ بهمن ماه خبر آن را با عنوان «خودکشی دختر ۱۹ ساله در یک مرکز بهزیستی مشهد» منتشر کرد و در آن مدیرکل بهزیستی استان خبر خودکشی «مژده» در ۲۷ دی ماه را تایید کرد.

در این میان موضوعی که همچنان صحبتی درباره آن نشده، عملکرد مدیران و متولیان بهزیستی در مواجهه با این اتفاق و قصور احتمالی آنان است، موضوعی که البته مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات بهزیستی کشور در گفت وگوی اختصاصی با «خراسان» درباره آن می گوید: اگر اثبات شود که بهزیستی چه در بدنه آن مرکز، چه در بدنه شهرستان و چه در بدنه مدیریتی استان مرتکب قصوری بوده باشد، قاطعانه با آن برخورد می شود.

اگر اثبات شود بهزیستی مقصر بوده، برخورد قاطعانه می کنیم
سید محمدجواد حسینی، مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات بهزیستی کشور درباره ماجرای خودکشی مژده در یکی از مراکز بهزیستی مشهد به «خراسان رضوی» می گوید: برای اظهار نظر این که درصد و قصور هر مجموعه و فردی چقدر است باید کمی زمان بگذرد و نمی توانم با اطمینان بگویم چه کسی یا سازمانی مقصر بوده است. وی در پاسخ به این سوال که با وجود گذشت دو هفته از وقوع این حادثه چگونه این موضوع هنوز بررسی نشده است؟ می افزاید: دو هفته زمان زیادی برای بررسی چنین اتفاقی نیست، تفاوتی نمی کند که ما زودتر اعلام نظر کنیم، مهم این است که دقیق اعلام نظر کنیم. ان شاءا… گزارش از استان که تکمیل شود، با توجه به این موضوع که بخش قضایی استان هم ورود کرده، از آن بخش هم کمک می گیریم و بررسی می کنیم، در صورت قصور از سمت شهرستان و استان، از نظر نظارت ناکافی به عملکرد آن مرکز که به این حادثه منجر شده باشد، قطع به یقین برخورد می کنیم.

وی تصریح می کند: اگر اثبات شود مربی، مددکار یا هر فردی که آن جا مراقب بوده، نظارت ناکافی داشته و بی دقتی کرده است، قطعا برخورد می شود، اما بخشی از ماجرا را هم باید بپذیریم که ممکن است این اتفاق در فضایی شکل بگیرد که از اختیار مراقب ما هم خارج باشد، با توجه به این که وی ظاهرا در حمام به خودکشی اقدام کرده است.

حسینی درباره برخورد با مقصران احتمالی و بررسی عملکرد مدیران بهزیستی استان نیز می گوید: اگر اثبات شود که بهزیستی چه در بدنه آن مرکز، چه در بدنه شهرستان و چه در بدنه مدیریتی استان مرتکب قصوری بوده باشد، قاطعانه برخورد می شود. مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که موضوع خودکشی مژده توسط چه کسی به شما اطلاع داده شد؟ می گوید: مدیر کل استان برای موضوع گاز در تربت جام بودند و در اولین لحظه ای که به وی اطلاع دادند، بلافاصله به ما هم اطلاع دادند، چون ما بخشنامه کرده ایم که در موضوعات خاصی از این دست، استان ها موظف هستند بلافاصله موضوع را به ستاد منعکس کنند.

واکنش پدر «مژده» به اظهارات مدیرکل
طی روزهای اخیر مصاحبه ای از مدیرکل بهزیستی استان درباره جزئیات وقوع خودکشی مژده در فضای مجازی منتشر شد که سوالات زیادی در پی داشت. اظهارات فیروزی در این مصاحبه البته با واکنش پدر «مژده» نیز همراه بود که وی در تماس با روزنامه خراسان مدعی شد: در این خبر مسئولان بهزیستی مسئولیت خود را در نگهداری افرادی که آن جا هستند، اصلا مطرح نکرده اند، در این خبر اعلام شده که مژده قبلا با قرص خودکشی کرده درحالی که من اصلا اطلاعی از این موضوع ندارم و آن را پیگیری می کنم، ضمن این که مدیرکل اعلام کرده بود که من مشکل مالی دارم درصورتی که اصلا مشکل مالی نداشتم که این ها نوشته اند به علت مشکل مالی دخترم تحویل بهزیستی شده است.

برای هر بسته دارویی که دکتر پوست نوشته بود، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه می کردم. این ها یک سری مسائل غیر واقعی را به نفع خودشان مطرح کرده اند. از طرفی، من دو روز قبل از خودکشی با دخترم ملاقات داشته ام نه روز قبل از خودکشی او. لوازم گرمایشی، لباس گرم و خشکبار برایش بردم چون می گفت این جا با شوفاژ گرم می شود و بخاری ندارد. مدیرکل بهزیستی در فضای خبری درباره بخشی که باید مسئولیت ها و منابع خودشان را ایجاد می کردند و قصوری که برای نظارت ها در آن جا بوده، اصلا صحبتی نکرده است.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن