اجتماعیاخبار مهماستانی

در نشست خبری مشترک فرماندهان پلیس راه و راهور استان مطرح شد: ۳۵۰ دوربین ثابت و سیار سرعت را کنترل می کنند/ کاهش ۴ درصدی تصادفات در خراسان رضوی

کد خبر : 15464

رییس پلیس‌راه خراسان رضوی با اشاره به اینکه «سیاست کلی ناجا هوشمند‌سازی پلیس به‌ویژه پلیس پیشگیری است»، گفت: اما این هوشمندسازی هنوز در  خراسان‌رضوی انجام نشده است، البته برخی از خودروهای پلیس راهور مجهز به دوربین‌ها هستند.

به گزارش صبح مشهد،  سرهنگ هادی امیدوار امروز در نشست خبری که در پلیس راهور استان، برگزار شد، اظهار کرد: براساس آخرین آمار در سال جاری بیش از ۳۱ میلیون مسافر به استان خراسان رضوی آمده‌اند که غیر از تعداد مسافران استانی است. تعداد زائرینی که از استان خراسان وارد شهر مشهد می‌شوند ۶٫۵ میلیون نفر است. در نوروز سال گذشته حدود ۹ میلیون مسافر وارد استان خراسان‌رضوی و ۵٫۵ میلیون نفر وارد شهر مشهد شده‌اند.

وی افزود:  همواره محوریت سفرها به سوی استان خراسان رضوی، جاده‌ای است و ۹۵ درصد کل سفرها به استان خراسان رضوی از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد. بنابراین شرایط اقتضا می‌کند که برنامه‌ریزی‌هایی را در این راستا داشته باشیم و این نیازمند هماهنگی میان همه دستگاه‌های استان است.

امیدوار خاطرنشان کرد: در این راستا نخستین جلسه با معاونت زیارت و گردشگری، استانداری و دیگر سازمان‌ها در شهریور ماه برگزار شد تا برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شود. همچنین امروز مانوری در پارک غدیر برای آمادگی خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راهور در تعطیلات نوروز صورت گرفته است.

رییس پلیس‌راه خراسان رضوی ادامه داد: پیش‌بینی شده است که در سال آینده با ۱۰ درصد افزایش ۷٫۵ میلیون مسافر وارد شهر مشهد شوند. هماهنگی میان دستگاه‌های خدماتی به‌ویژه پلیس‌راه و راهور انجام شده، تا خدمات مناسبی را به مسافران ارائه دهند. تلاش این است که ترافیک ایمن و آرامی را برای مسافران رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه « طرحی نوروزی در زمینه خدمات جاده‌ای، پیش‌بینی شده است»، افزود: درواقع این طرح از سوی ناجا به همه استان‌ها ابلاغ شده و در استان خراسان رضوی بومی‌سازی شده است. حدود ۳۵ درصد پلیس‌راه اعم از پاسگاه‌ها و ایستگاه‌های پلیس‌راه آماده شده‌اند تا خدماتی را ارائه دهند. همچنین بیش از ۲۰۰ گروه گشتی برای خدمت‌رسانی آماده به کار شدند. نکته اینجاست که عمده ورودی‌های استان از سمت غرب، ورودی‌های شاهرود و شهرهای اطراف آن صورت می‌گیرد؛ بنابراین بیشترین تمرکز پلیس بر این حوزه قرار دارد.

امیدوار تصریح کرد: شایان ذکر است که محدودیت‌هایی را در روزهای خاص نوروز در نظر گرفته‌ایم. از جمله در زمینه بار، برای ایجاد فضای مناسب رفت و آمد مسافران محدودیت‌هایی ایجاد شده است. همچنین ۱۹۰ دوربین جاده‌ای ثابت در جاده‌های استان وجود دارد تا بتوان به دقت سرعت‌ خودروها را ارزیابی کرد. گفتنی است ۱۶۰ دوربین سیار در اختیار گشت‌های پلیس راه خراسان‌رضوی قرار گرفته است تا سرعت‌ خودروها را اندازه‌گیری کنند.

رییس پلیس‌راه خراسان رضوی بیان کرد: یکی از هدف‌های مهم ما مدیریت سرعت بوده است. چراکه در سال جاری بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو وارد مشهد شهر شده‌اند. یک سوم کل سفرها‌ به مشهد در روزهای تعطیل نوروز صورت می‌گیرد. گفتنی است که طرح نوروزی پلیس فرمانداری استان خراسان‌رضوی از ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: مشهد از لحاظ معابر ورودی و خروجی ترافیک محدود است در نتیجه نیازمند یک سری اقدامات است و این که مردم در این زمینه قوانین لازم را رعایت کنند.ک

کاهش ۴ درصدی تصادفات در خراسان رضوی

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی نیز گفت: در سطح استان نسبت به سال گذشته ۴ درصد کاهش در انواع تصادفات داشته‌ایم.

سرهنگ علی‌رضا حاجی‌زاده ، با اشاره به اینکه «در سال جاری در تصادفات فوتی سه درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته‌ایم»، اظهار کرد: در  تصادفات جرحی ۵ درصد، تصادفات خسارتی ۲۰ درصد و در  فوت شدگان ناشی از حوادث رانندگی ۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش وجود داشته است. در مجموع نسبت به سال گذشته ۴ درصد کاهش در انواع تصادفات داشته‌ایم.

وی افزود: استان خراسان‌رضوی از معدود استان‌هایی است که به صورت متوالی ۵ تا ۶ سال است که کاهش حوادث رانندگی را تجربه می‌کند این درحالیست که هرساله تقاضا برای سفر به شهر مشهد افزایش می‌یابد.  گفتنی است که در شهر مشهد ۲ تا ۳ مورد تخلف خاص را در نظر گرفته‌ایم که عدم رعایت حق تقدم از آن جمله است و پلیس بایستی در این کار ورود پیدا کند. درواقع برخورد پلیس در زمینه‌هایی چون عدم رعایت حق تقدم ۲۶ درصد، شیشه دودی ۳۶ درصد و توقف پشت خط سفید ۸۹ درصد افزایش داشته است.

حاجی‌زاده با بیان اینکه «محوریت طرح ویژه برای مرکز شهر از ساعت ۱۲ شب ۲۸ اسفندماه ۹۶ تا اول فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت» ادامه داد: درواقع این طرح پیش از سخنرانی رهبری در حرم امام رضا(ع) صورت خواهد گرفت و تا شعاع ۵ کیلومتری حرم مطهر ادامه خواهد داشت. گفتنی است که در صورت نیاز به شعاع ۲۰ کیلومتری افزایش خواهد یافت.

رئیس پلیس راهور خراسان‌رضوی در مورد خیابان‌های شامل این طرح توضیح داد: در مکان‌هایی چون تقاطع خیابان دانش، میدان گنبد سبز به خیابان اندرزگو، میدان شهدا به سمت حرم مطهر، ‌تقاطع خیابان زرینه به سمت خیابان شهدا، طول خیابان پنجراه و طول خیابان طبرسی به صورت ویژه محدودیت توقف خواهیم داشت. همچنین از ۶ صبح ۲۹  اسفند محدودیت تردد را اعمال خواهیم کرد و تنها خودروهای امداد، آتش‌نشانی، آمبولانس و … اجازه ورود به این طرح را خواهند داشت.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: پس از پایان سخنرانی رهبری مسیر این طرح باز خواهد شد و براساس نیازی که وجود دارد محدودیت‌ها را از طریق دوربین‌ها رصد خواهیم کرد. پارکینگ‌های حرم نیز از شروع طرح تا پایان سخنرانی خدماتی  ارائه نخواهند داد. در سال آینده افزون  بر پارکینگ‌هایی که در گذشته داشته‌ایم به صورت ویژه پارکینگ خیابانی را  در خیابان‌های جمهوری و خرمشهر، ۱۵ خرداد، شارستان، امیرالمومنین(ع)، شهدای حج و صاحب‌الزمان(عج) با ۱۰۰ نفر کاربری که شرکت الیت در اختیار ما خواهد گذاشت، در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: ۲۱ نقطه در پیرامون حرم مطهر و یک نقطه در میدان فردوسی به نام پارک‌سوار ایجاد شده است که ۳۵ هزار ظرفیت پارک خودرو را افزایش خواهد داد. شایان ذکر است کسانی که به مشهد سفر می‌کنند پیش از سفر از سامانه راهور ۱۲۰ اطلاعات خودرو و میزان تخلفات خود را به دست آورند.

رئیس پلیس راهور استان خراسان‌رضوی افزود: در سال جاری نرم افزاری فراهم شده است که مسافران می‌توانند آن را دانلود کنند و از نقاط پرترافیکی شهر اطلاع یابند. همچنین پارکینگ‌های اعلام شده و ظرفیت این پارکینگ‌ها،‌خطوط بی.‌آر.تی، جاذبه‌های شهری و… از جمله اطلاعاتی است که این نرم افزار می‌تواند در اختیار مسافران قرار دهد.

حاجی‌زاده توضیح داد: در سال جاری شهرداری ۱۱ راه‌بند ترافیکی را در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار خواهد داد. همچنین برنامه‌ریزی با بیمه‌ها صورت گرفته است و همه بیمه‌هایی که خدمت‌رسانی می‌کنند موظف‌ هستند که در جای جای شهر مستقر شوند تا بتوانند به صورت خاص ارایه خدمات کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن