اخبار مهماستانیشهری

افزایش ۱۰۰ تومانی بهای بلیت قطار شهری/ اقدام تحسین برانگیز شورا در رفع انحصار تبلیغاتی و خبری در شهرداری مشهد با حذف تبصره های لایحه بودجه شهرآرا!

کد خبر : 15382

امیدواریم بدون کمترین انحرافی بتوانیم بودجه سال ۹۷ را اجرایی کنیم تا سال ۹۷ را با شفافیت شروع کنیم. با برنامه‌هایی که در چند ماه پایانی سال اجرایی شد بحران و چالش‌ها را تا حدودی سپری کردیم و تعلق سازمانی در مجموعه شهرداری بالا رفت.

شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به افزایش ۱۰۰ تومانی بهای بلیت خطوط قطار شهری مشهد مقدس در سال ۹۷ رای مثبت داد.
به گزارش صبح مشهد، دستور کار بیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به بررسی بودجه سال ۹۷ سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته شهرداری اختصاص داشت.
پنجمین دستور کار آخرین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در سال ۹۶ به بررسی بودجه سال ۹۷ شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد مقدس که از حیث منابع و مصارف مبلغ ۸۶۳ میلیارد و ۸۹۸ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال بوده اختصاص داشت که با افزایش ۱۸ درصدی نسبت به بودجه سال قبل تصویب شد.
در تبصره‌های اختصاصی این مصوبه شهرداری مشهد مقدس مکلف شده است الگوی مناسب واگذاری غرفه‌های تجاری شرکت بهره‌برداری قطار شهری را حداکثر ظرف مدت ۲ ماه به کمیسیون مشترک حمل و نقل و برنامه و بودجه و فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارائه و به تایید برساند.
همچنین افزایش مبلغ ۱۰۰۰ ریال به بهای خدمات بلیت قطار شهری مشهد مقدس به تصویب رسید.
در سومین تبصره نیز شهرداری مشهد مقدس مکلف شده است در راستای هوشمند سازی و افزایش بهره‌وری امکانات، روش‌های نوین پرداخت کرایه بر اساس مسافت و زمان، را حداکثر ظرف مدت ۳ ماه به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.
افزایش مسافر خطوط قطار شهری مشهد از ۴۱ به ۵۰ میلیون در سال با اتصال خط یک و ۲
در تبصره دیگر نیز شهرداری مشهد مقدس مکلف گردیده است در زمان‌هایی که خدمات رایگان به شهروندان و زائران ارائه می‌نماید معادل ریالی آن را در ردیف کمک به مردم و اشخاص پیش‌بینی و اثرات بهای تمام شده آن را در اصلاح بوده لحاظ نماید.
وحید مبین‌مقدم، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد مقدس به تشریح برنامه‌های این سازمان پرداخت و خاطرنشان کرد: برای سال ۹۷ برنامه‌ریزی انجام شده است که اتصال خط یک و ۲ قطار شهری انجام شود که با این اتصال، جهشی در موضوع مسافر خواهیم داشت از ۴۱ میلیون به ۵۰ میلیون خواهیم داشت.
وی افزود: ۲۰ رام قظار در خط یک خواهیم داشت. همچنین در حال حاضر خط ۲ قطار شهری ۷ رام قطار دارد که در سال آینده به ۲۰ رام افزایش خواهد یافت که با ورود این قطارها، سرفاصله زمانی کاهش می‌یابد.
دریافت کرایه از مسافران قطار شهری بر اساس مسافت و زمان
مبین‌مقدم عنوان کرد: دریافت کرایه به صورت عادلانه را در برنامه داریم و طرح آن آماده شده است. در حال حاضر دریافت کرایه ۵۵۰ تومان از همه مسافران و برای همه مسافت‌ها است اما شاید عادلانه‌تر این باشد که با توجه به فاصله طی شده کرایه دریافت شود که در سال ۹۷ این طرح اجرایی می‌شود.
وی اذعان کرد: استفاده از سامانه هدایت قطار بدون راهبر را در سال ۹۷ پیاده‌سازی خواهیم کرد که برای اولین بار در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اصل زیر ساخت‌های هوشمند سازی نیز با سامانه‌هایی در این شرکت فراهم می‌شود.
دستور کار بعدی این جلسه علنی نیز به بررسی بودجه سال ۹۷ سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات که از حیث منابع و مصارف به مبلغ ۲۷۹ میلیارد و ۴۷۵ میلیون و ۵۴۲ هزار ریال می‌باشد و دارای افزایش ۱۰۵ درصدی نسبت به بودجه سال گذشته است، اختصاص داشت که تصویب شد.
تلاش برای فراهم ساختن زیرساخت‌های شهر هوشمند در سال ۹۷
محمدجواد رجاییان، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد مقدس در این خصوص بیان کرد: در سال آینده حول سه محور زیر ساخت، هوشمند سازی سازمانی و هوشمندسازی شهری برای فراهم ساختن زیرساخت‌های شهر هوشمند فعالیت می‌کنیم.
وی افزود: در حال حاضر زیر ساخت‌های خوبی داریم و برای توسعه زیرساخت‌های شهر با مشارکت بخش خصوصی برنامه‌ریزی نموده‌ایم و خودمان به نگهداری از زیر ساخت‌های موجود اقدام می‌کنیم.
هوشمندسازی شهر با حمایت از کسب و کارهای نوپا
رجاییان بیان کرد: در حوزه سازمان هوشمند و هوشمندسازی سازمانی، فعالیتمان به یکپارچه‌سازی سیستم‌های سازمان بر می‌گردد که حوزه‌های مالی و درآمدی برای یکپارچه‌سازی منابع و مصارف شهرداری کلید خواهد خورد.
وی افزود: درآمدهای سازمان به ۶ برابر نسبت به سال جاری افزایش یافته و کمک‌های دریافتی از شهرداری نیز کاهش یافته است.
وی ادامه داد: موضوع استفاده از ناوگان تاکسی‌های اینترنتی را در دستور کار داریم. هوشمندسازی شهر را نیز با حمایت از کسب و کارهای نوپا خواهیم داشت. اپلیکیشن جامع شهروندی هم در حال تعریف شدن است.
آموزش فرهنگ شهروندی در دستور کار سازمان فرهنگی و تفریحی
هفتمین دستور کار این جلسه علنی شورای پنجم نیز بررسی بودجه سال ۹۷ سازمان فرهنگی و اجتماعی که از حیث منابع و مصارف مبلغ ۴۸۵ میلیارد و ۶۸۵ میلیون و ۹۳۴ هزار ریال بود که با افزایش ۲۵ درصدی نسبت به بودجه سال گذشته، تصویب شد.
هادی بختیاری، معاون شهردار و مدیرعامل سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد مقدس در این باره گفت: خدمات ما در سه قالب برنامه‌ریزی شده است. خدمات محتوایی که نیمی از کار را تشکیل می‌دهد شامل آموزش فرهنگ شهروندی است. در این حوزه موضوعاتی چون فرهنگ شهر هوشمند، فرهنگ ترافیک و عناوین این‌چنینی در دستور کار قرار دارد.
وی تصریح کرد: تقویت هویت شهر مشهد را در برنامه قرار داده‌ایم که در این برنامه تقویت برنامه‌های جمعی را انجام خواهیم داد و موضوع نشاط اجتماعی به صورت ویژه در همه فعالیت‌ها در نظر گرفته شده است. تغییر ساختار را از ابتدای سال ۹۷ خواهیم داشت و دیگر معاونت فرهنگی وجود نخواهد داشت. همچنین افزایش تعداد فرهنگسراها و فضاهای فرهنگی و فضاهای گردشکری را نیز در برنامه داریم.
آخرین دستور کار آخرین جلسه علنی سال ۹۶ شورای پنجم شهر مشهد به بررسی بودجه سال ۹۷ موسسه شهرآرا اختصاص یافت و بودجه سال ۹۷ موسسه شهرآرا که از حیث منابع و مصارف به مبلغ ۱۵۰ میلیارد و ۶۹۶ میلیون و ۵۴ هزار ریال بوده و با افزایش ۱۷ درصدی نسبت به بودجه سال گذشته مواجه است به تصویب رسید.
ردیف حاصل از توسعه زیرساخت‌ها از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آلبوم بودجه سال ۹۷ موسسسه فرهنگی شهرآرا از مبلغ ۵ میلیارد ریال به مبلغ ۱۵ میلیارد ریال با لحاظ در آلبوم حوزه اقتصادی شهرداری افزایش یافته است.
در تبصره‌های اختصاصی پیشنهادی آمده بود:
۱٫ شهرداری مشهد مقدس، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته موظفند تمامی آگهی‌های تبلیغی، مناقصه و مزایده خود را در روزنامه شهرآرا به چاپ برسانند و اگهی‌هایی که بنا به ضرورت لازم است در روزنامه‌های کثیرالانتشار دیگری منتشر شوند لازم است در روزنامه شهرآرا نیز منتشر شود.
۲٫ سفارش چاپ، نصب و اکران تبلیغات، نصب تبلیغات بر روی سازه‌های تبلیغات شهری اعم از بنر، پارچه و فلکسی و ..، شهرداری، سازمان‌ها و موسسات وابسته به آن لازم است به موسسه شهرآرا ارجاع شود و هرگونه خرید خدمت اینگونه از سایران ممنوع می‌باشد.
۳٫ تمامی امور مربوط به ستاد خبری رسانه‌ای شهرداری مشهد مقدس، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به آن که قابل واگذاری به پیمانکار می‌باشد لازم است از طریق موسسه شهرآرا انجام شده و واگذاری امور خبری و رسانه‌ای در شرایط مزبور به غیر از موسسه فرهنگی شهرآرا ممنوع است.
۴٫ تولید و انتشار هرگونه ویژه نامه، نشریه و جریده و هرگونه اقلام چاپی در شهرداری مشهد مقدس، سازمان‌ها و شرکت‌ها و موسسات وابسته لازم است از طریق موسسه شهرآرا انجام شود. حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی و اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری مشهد مقدس در خصوص این مصوبه، گزارش کیفیت خدمات ارائه شده توسط موسسه فرهنگی شهرآرا را هر سه ماه یک‌بار به کمیسیون فرهنگی شورای شهر ارائه نماید.
۵٫ مبنای محاسبه بهای خدمات و محصولات موسسه فرهنگی شهرآرا و تعرفه بهای مصوب در پیوست جداول آلبوم بودجه سالانه می‌باشد و در موارد عدم تعیین تعرفه نرخ اتحادیه صنفی ملاک عمل است.
۶٫ به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود هماهنگی لازم نسبت به اشتراک کارکنان متقاضی شهرداری با شرایط پرداخت ۲۰ درصد تخفیف موسسه شهرآرا و ۵۰ درصد تقبل هزینه از محل بودجه رفاهی کارکنان و ۳۰ درصد الباقی توسط کارکنان اقدام نماید.
۷٫ شهرداری مشهد مقدس مکلف است در صورت عدم پرداخت مطالبات تبصره های ۱ و ۲ و ۳ و ۴ این مصوبه به موسسه شهرآرا توسط سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته به شهرداری، حداکثر ظرف مدت یک ماه راسا نسبت به برداشت مطالبات مزبور از سازمان مربوطه و تخصیص آن به موسسه شهرآرا اقدام نماید.
۸٫ شهرداری مشهد مقدس مکلف است نسبت به تعیین مکام جدید برای ساختمان موسسه شهرآرا و انتقال آن در سال ۹۷، اقدام لازم را به عمل آورده و معادل ریالی آن را از قسمت مصارف بودجه سال ۹۷ حوزه اقتصادی کاهش دهد.
مجید خرمی، مدیر عامل موسسه فرهنگی شهرآرا در این باره اظهار کرد: میزان یارانه شهرآرا در بودجه سال آینده به شدت کاهش می‌یابد. در سال ۹۶ تا زمان آغاز به‌کار دوره پنجم مدیریت شهری مجموع درآمدهای این روزنامه از بخش خصوصی فقط ۲۰ میلیون تومان بود که ما حدود یک میلیارد تومان در حال حاضر برای سال ۹۷ سفارش دریافت کرده‌ایم.
در ادامه این جلسه، احسان اصولی، رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر عنوان کرد: طی سال‌های گذشته شورای شهر تبصره‌هایی را برای حمایت از شهرآرا لحاظ می‌کرد که گاها انحصار ایجاد می‌نمود. برای رفع این ابهامات، جلسات کارشناسی گذاشته شد لذا پیشنهاد می‌دهیم تبصره های ۱ و ۲ و ۳ و۴ و ۷ را حذف کنیم تا فضای رقابتی در شهر ایجاد شود و انحصار را شاهد نباشیم. ما باید فضای کارایی را در داخل سازمان افزایش دهیم و با انحصار موافق نیستیم.
مخالفت شهردار با هرگونه انحصار در شهرداری مشهد
در ادامه، مجید خرمی، مدیر عامل موسسه شهرآرا نیز گفت: از سال گذشته همیشه این موضوع مطرح بود که رانتی از سوی شهرداری به شهرآرا پرداخت می‌شود اما شهردار مشهد با هرگونه انحصار در شهرداری مخالف است. لذا ما هم با حذف این تبصره‌ها موافقیم و معتقدیم همانگونه که شهرآرا توانسته در این مدت خوش بدرخشد می‌توانیم این روزنامه را به روزنامه‌ای رقابتی تبدیل کنیم.
در نهایت با رای مثبت اعضا به پیشنهاد اصولی، این تبصره‌ها حذف شد و تبصره‌های ۵ و ۶ و ۸ نیز تصویب شد.
در پایان، بتول گندمی، رییس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر نیز تصریح کرد: آنها که دم از انحصارطلبی ما می‌زنند خود به طور کامل صحبت‌های اصلاح طلبان را در ابزارهای تبلیغی‌شان سانسور می‌کنند.
اجرای بودجه سال ۹۷ شهرداری با کمترین انحراف باشد
محمدرضا حیدری، رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز در پایان این جلسه علنی با تشکر از همه کسانی که در جریان تدوین و تصویب بودجه سال ۹۷ شهرداری مشهد دخیل بودند، اظهار کرد: امیدواریم بدون کمترین انحرافی بتوانیم بودجه سال ۹۷ را اجرایی کنیم تا سال ۹۷ را با شفافیت شروع کنیم.
وی افزود: با برنامه‌هایی که در چند ماه پایانی سال اجرایی شد بحران و چالش‌ها را تا حدودی سپری کردیم و تعلق سازمانی در مجموعه شهرداری بالا رفت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن