اقتصادیستون اصلی

هشدار تبدیل نقدینگی به سونامی تورم

کد خبر : 9378
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  گفت: اکنون با انحراف نقدینگی که در بانک‌ها رخ داده اگر اتفاقی بیفتد به سونامی تورم در اقتصاد ایران تبدیل می‌شود که نگران‌ کننده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از فارس، محمد حسین حسین‌زاده بحرینی در همایش سالانه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: وقتی در یک اقتصاد نقدینگی است اما در جایی که باید باشد نیست یعنی انحراف دارد.

وی با بیان اینکه در تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار ناکارآمد بوده‌ایم؛ تصریح کرد: دولت به صراحت اعلام کرد دنبال کنترل نقدینگی است؛ نقدینگی در دولت جدید نزدیک به سه برابر شده و دولت تعمداً نقدینگی را زیاد نکرد بلکه مبنای آن کاهش بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: سؤال این است که چرا بانک مرکزی و دولت علی‌رغم عزم جدی برای کنترل مقابل سیل نقدینگی منفعل شدند؟

وی گفت: اکنون نقدینگی به مرز ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. گاهی اوقات این شبهه وجود دارد که اگر نقدینگی زیاد است چرا تورم افزایش نمی‌یابد.

وی در پاسخ به این سوال با اشاره به اینکه در حدود ۹۰ درصد سپرده‌های بانکی به شبه‌پول تبدیل شده که قدرت خرید آنی ایجاد نمی‌کند، اظهار داشت: اگر صاحبان آنها تصمیم بگیرند به هر دلیلی- مثل سیگنالی که اخیرا در بازار ارز وجود داشت- شبه پول خود را به پول تبدیل کنند، نه فقط باید نگران تورم بلکه باید نگران سونامی تورم باشیم.

 

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ۳ یا ۴ سال پیش سال حمایت از تولید ملی بود، عنوان کرد: آن موقع به مقام معظم رهبری گفتم با این وضعیت حمایت از تولید ملی رخ نمی‌دهد که یکی از مهمترین لوازم ‌آن بانک است. بانک یکی از مشکلات اقتصاد ایران نیست، بلکه مشکل اقتصاد ایران، بانک است. ایشان نیز در پاسخ به من گفتند که بنده نیز به این امر واقف هستم، شما بروید روی آن کار کنید و من نیز سهم خود را انجام خواهم داد.

 

وی افزود: صحبت رهبری نقطه شروع طرح بانکداری اسلامی شد و کمیسیون اقتصادی مجلس جلسات متعددی گذاشت و در نهایت در مجلس نهم این طرح مطرح و در صحن نیز تصویب شد، اما در نهایت به مجلس دهم موکول شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن