اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست هم اندیشی فعالان و اثرگذاران اقتصاد در صنعت و گردشگری تاکید کرد: توسعه گردشگری در مشهد باید مبتنی بر فرهنگ رضوی باشد

کد خبر : 19279

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مشهد، شهر مذهبی است و در توسعه گردشگری و میزبانی از زائران باید اصول فرهنگی مبتنی بر سیره حضرت امام رضا (ع) در آن رعایت شود.

به گزارش صبح مشهد، علی آقامحمدی پنجشنبه شب در نشست هم اندیشی فعالان و اثرگذاران اقتصاد در صنعت و گردشگری در مشهد افزود: سفر به مشهد نباید فقط معطوف به زیارت باشد بلکه برای افزایش ماندگاری زائر در این شهر باید دیگر ظرفیت های گردشگری آن نیز تقویت شود.
وی اظهار داشت: مشهد در عرصه فرهنگی شخصیت های نامدار و بزرگ تاریخی با سلایق مختلف دارد که می توان از آنها برای توسعه گردشگری و جذب گردشگر بهره گرفت.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر شهری باید دارای هویت مشخص باشد بویژه هویت فرهنگی یک شهر بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: هدف اصلی سفر افراد به مشهد، زیارت حرم مطهر رضوی است و باید همه شهر رنگ و بوی حضرت امام رضا (ع) را داشته باشد، اگر گردشگری حلال را مدنظر داشته باشیم مشهد می تواند مرکز گردشگری حلال باشد و باید بر همین اساس شکل گیرد.
وی با بیان اینکه التقاط ها در مشهد فراوان است اظهار داشت: بافت مذهبی و دینی مشهد با موارد غیرمرتبط التقاط یافته و این تضادها در شهر دیده می شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تنها شهری در ایران که قابلیت تبدیل به مرکز جهان اسلام را دارد، مشهد است لذا باید این قابلیت در همه طرحها و برنامه های توسعه شهر مدنظر قرار گیرد و توسعه این شهر در گستره جهانی نگریسته شود.
آقامحمدی افزود: رهبر معظم انقلاب بر هویت سه شهر شیراز، مشهد و قم تاکید دارند لذا باید زیارت یا گردشگری مذهبی را به گونه ای تعریف کرد که این سه شهر به هم مرتبط شوند و زیارت از دیدگاه زائر رفتن به هر سه شهر تلقی گردد و این مهم باید در برنامه های توسعه مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: صنعت حمل و نقل در مشهد وجه مهم بخش گردشگری است، به نحوی که باید خطوط مستقیم هوایی بین مشهد و همه شهرهای کشورهایی که مردم آنها دلبستگی به حضرت امام رضا (ع) دارند، برقرار شود و در کنار آن راه آهن نیز توسعه یابد.
وی بیان کرد: باید چشم انداز توسعه مشهد را متفاوت از سایر شهرهای کشور تعریف کنیم، در این راستا دولت نمی تواند به تنهایی توسعه مشهد را انجام دهد و حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در این بخش ضروری است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مشهد دچار خود کم بینی است افزود: این شهر طی ۴۰ سال گذشته به شدت تغییر و توسعه یافته است اما تبلیغاتی که در مکان ورودی گردشگر اعم از راه آهن، فرودگاه و پایانه می شود مربوط به ظرفیت های تهران است و کمتر تبلیغات برای توانمندی ها، ظرفیت ها و دستاوردهای این شهر در حوزه های مختلف انجام می شود.
آقامحمدی اظهار داشت: مشهدی ها به توانمندی ها و ظرفیت های خود باور ندارند و اگر برخی موسسات از دارایی های مردم این شهر سوء استفاده کردند به دلیل عدم باور مشهدی ها به دارایی ها و ظرفیت های خود برای هدایت به سوی توسعه شهر بوده است.
وی گفت: براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی ایران باید کل منطقه خاورمیانه را در چشم انداز توسعه کشور زیر پوشش خود قرار دهد، تاکنون ایران موفق شده که در حوزه نظامی و امنیتی منطقه را پوشش دهد به این معنا که اکنون هیچ تغییر ساختار نظامی و سیاسی در منطقه بدون در نظر گرفتن ایران، امکان پذیر نیست.
وی با بیان اینکه تاکنون ایران براساس سند چشم انداز توفیقی در حوزه اقتصادی منطقه خاورمیانه نداشته است افزود: در این راستا رهبر معظم انقلاب کشور را به چند منطقه اقتصادی تقسیم کردند که براین اساس در طرح آمایش سرزمینی سال ۹۶، ۹ منطقه اقتصادی برای کشور تعریف شد که یک منطقه آن شامل سه استان خراسان بود.
آقامحمدی اظهار داشت: بر این اساس همکاری سه استان خراسان برای توسعه اقتصادی ضروری است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آموزش به مردم و فرهنگ سازی برای میزبانی شایسته و در خور حضرت امام رضا (ع) از زائران در مشهد را ضروری دانست و گفت: آموزش شهروندی را می توان با ترویج اخلاقیات آغاز کرد.
آقامحمدی همکاری کشورهای همسایه برای توسعه گردشگری حلال، زنجیره ای کردن کارهای مربوط به توسعه گردشگری مذهبی و دخیل کردن مردم در این امور، شبکه سازی برای ترویج اخلاق و رفتار رضوی و مجازی کردن خدمات گردشگری با جذب استارت آپ ها را در توسعه گردشگری مذهبی در مشهد مورد تاکید قرار داد.

 نظارت بر اجرای سیاستهای کلی در اولویت کار مجمع تشخیص مصلحت قرار دارد
وی همچنین در جمع خبرنگاران افزود: نظارت بر اجرای سیاست های کلی در هر بخش در دستور کار شورای عالی نظارت قرار گرفته که این شورا نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام مستقر شده است.
آقامحمدی اظهار داشت: برخی سیاست های کلی در حوزه های مختلف مانند توسعه شهری و همچنین حفظ بافت تاریخی در مشهد مقدس اجرا نشده که دلایل عدم اجرای آن باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی گفت: توانمندسازی محلات شهری یکی از کلیدی ترین بخشهای توسعه شهری بویژه گردشگری است، چطور می شود که مشهد را یک شهر مذهبی بدانیم اما شهر از نظر توسعه، دو قطبی باشد، یعنی در یک سوی شهر یک حاشیه کاملا فقیر و در سوی دیگر آن یک شهر کاملا غنی مشاهده کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: توازن توسعه در شهر مشهد باید براساس اصول توانمندسازی مردم محلی سامان یابد، با توانمندسازی محلات بسیاری از تولیدات محلی شکل می گیرد که مشتری آن هم، زائران مشهدهستند.
وی اظهار داشت: وظیفه اصلی سامان دادن حاشیه های شهر بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و این وزارتخانه باید حاشیه ها را شناسایی کند و برای آن یک طرح مبتنی بر توانمندسازی طراحی نماید.
وی گفت: هیچ گاه با خیابان کشیدن و آسفالت کردن، یک محله سامان پیدا نمی کند بلکه به کارگیری مردم و توانمندسازی آنان می تواند یک محله را آباد سازد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: محل استقرار ادارات دولتی نباید فقط در مناطق خوب و مرفه شهر باشد، اگر محل ادارات تغییر و در مناطق ضعیف تر مستقر شوند، راه های دسترسی اقشار ضعیف به ادارات بهتر شده و به توسعه شهر کمک می کند.
وی با تاکید بر اینکه باید تفکر نسبت به توسعه شهری را تغییر داد اظهار کرد: مشهد به دلیل بافت مذهبی خود می تواند پایلوت توازن در توسعه شهری قرار گیرد و طرحها و اقدامات مبتنی بر ایجاد توازن از این شهر به سایر شهرهای کشور تسری یابد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن