اخبار مهماستانیاقتصادیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران: سهم دولت برای برقی کردن قطار تهران – مشهد واریز شد/اولین موزه ریلی کشور در مشهد افتتاح شد

کد خبر : 15434

عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی گفت: اجرای طرح برقی کردن قطار تهران- مشهد با تامین ۱۵ درصد سهم دولت از کل مبلغ فاینانس به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال و واریز آن به حساب بانک صنعت و معدن، آغاز شد.

به گزارش صبح مشهد، سعید رسولی،  امروز پنجشنبه در جمع اصحاب رسانه در مشهد با اشاره به هزینه ۱٫۷ میلیارد یورویی اجرای این طرح افزود: آغاز این طرح به نوعی طلیعه توسعه راه آهن کشور و برقی کردن سایر خطوط به حساب می آید.
وی همچنین گفت: در عمل به اصل ۴۴ قانون اساسی، تاکنون تمامی واگن های مسافری راه آهن به بخش خصوصی واگذار شده و واگن های باری نیز به جز بخشی از آن، در اختیار بخش غیردولتی قرار گرفته است.
رسولی به فعالیت سامانه ۵۱۴۹ برای گزارش تخلفات در بخشهای دولتی و واگذارشده به بخش خصوصی راه آهن اشاره و تاکید کرد: خراب بودن سامانه صوتی و تصویری، مشکل تهویه واگن ها و نیز تاخیر قطارها موجب پرداخت بخشی از بهای بلیت به مسافر خواهد شد و مردم باید حقوق خود را مطالبه کنند.
عضو هیات مدیره راه آهن اظهار کرد: ایستگاههای راه آهن در تمام دنیا علاوه بر جابه جایی بار و مسافر، به عنوان نمادهای هویت بخش شهری نقش آفرینی دارند و ایستگاههای امروزی مراکز تجاری، اقامتی و تفریحی را نیز در خود جای می دهند، لذا تجهیز و توسعه ایستگاه های راه آهن در دستور کار راه آهن جمهوری اسلامی قرار دارد.
وی گفت: در گذشته تصمیم های اشتباهی برای تاسیس ایستگاه ها با فاصله زیاد در بیرون شهرها گرفته شده است و هم اکنون در حال اصلاح این موارد از جمله در ایستگاه راه آهن همدان هستیم.
این مقام مسئول بیان کرد: وجود ایستگاه های راه آهن در شهرها مزاحمتی برای ترافیک آنها ندارد و آنچه در همه شهرهای توسعه یافته مشاهده می شود زندگی مسالمت آمیز راه آهن با جریان زندگی شهری است البته در این راستا به راه آهن اجازه داده شد از طریق مشارکت غیردولتی به زیباسازی ایستگاههای شهرها اقدام کند.
وی افزود: باید شبکه های حمل و نقلی به گونه ای در کنار ایستگاه راه آهن قرار گیرند که مسافر بتواند با استفاده از حمل و نقل عمومی شهری و بین شهری براحتی بین مبدا و مقصد جابه جا شده و با بهره گیری از این خدمات، به صورت یک پارچه از مبدا به مقصد طی مسیر کند.
عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: روزانه ۵۴۰ هزار خودرو از مناطق حومه تهران به پایتخت تردد می کنند که اگر خطوط حومه ای این کلان شهر توسعه پیدا کند طبیعتا موجب تردد کمتر خودرو در این شهر آلوده خواهیم بود، به علاوه عمده تصادفات جاده ای نیز در مناطق حومه ای شهرها رخ می دهد که با توسعه راه آهن حومه ای از این آمار کاسته می شود.
رسولی گفت: یک مشاور خارجی جهت توسعه و طراحی ایستگاههای راه آهن کشور به کار گرفته شده و شرکت معتبر دیگری حدود ۲ سال است که با هدف اصلاح ساختار سازمانی و نوع مدیریت در مجموعه راه آهن کشور با این شرکت همکاری می کند.
وی به نیاز راه آهن به واگن جدید برای توسعه خطوط ریلی حومه اشاره و بیان کرد: علاوه بر تولید کنندگان داخلی، قراردادی برای تامین ریل باس از کشور کره جنوبی و تفاهم نامه هایی با روسیه برای تامین هزار دستگاه واگن مسافری، سه هزار دستگاه واگن باری و تعدادی لوکوموتیو بسته شده که نیاز کشور در سال های آینده را مرتفع می کند.
معاون امور مسافری راه آهن جمهوری اسلامی نیز گفت: امسال حدود ۲۴٫۵ میلیون مسافر از طریق خطوط راه آهن در کشور جابه جا شده که در مقایسه با سال قبل ۶٫۳ درصد رشد داشته است.
میرحسن موسوی افزود: از ۲۵ اسفند امسال تا ۱۵ فروردین آینده سفرهای ریلی نوروزی برنامه ریزی شده است که راه آهن در طول سال، در تاریخ مذکور بیشترین میزان جابه جایی مسافر را خواهد داشت.
وی گفت: برای سفرهای نوروزی یک میلیون و ۸۳۷ هزار نفر صندلی در خطوط ریلی کشور پیش بینی شده است که نسبت به سال قبل ۱۳٫۸ درصد رشد دارد و از طرفی برای جابه جایی مسافران نوروزی، چهار هزار و ۸۴۰ رام قطار مسافری پیش بینی شده که در قیاس با سال قبل ۱۵٫۷ درصد رشد دارد.
وی با تاکید بر اینکه قیمت بلیت قطارهای مسافری نوروزی نسبت به نوروز پارسال تغییری نکرده، افزود: امسال در مسیر تهران- مشهد بویژه در ایستگاه های پرتردد برای رفاه مسافران پله برقی و آسانسور نصب شده است.
موسوی خاطرنشان کرد: ۳۵۰ عدد از ناوگان ریلی بالای ۴۵ سال در سال ۹۵ و ۲۸۴ واگن بالای ۳۰ سال نیز امسال، با هدف تامین امنیت مسافران در خطوط ریلی، از رده خارج شده است.
معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی گفت: میانگین تاخیر در حرکت از مبدا قطارهای مسافری کشور به زیر۳۰ ثانیه و متوسط تاخیر در طول مسیر از مبدا تا مقصد نیز به زیر ۲۶ دقیقه رسیده است.
طول خطوط راه آهن جمهوری اسلامی با احتساب خطوط دو خطه حدود ۱۳ هزار کیلومتر است.

نخستین موزه راه آهن کشور در مشهد افتتاح شد

همچنین نخستین موزه راه آهن کشور با ۲ بخش سالنی و باغ موزه روز پنجشنبه در ایستگاه راه آهن مشهد افتتاح شد.

مدیرکل راه آهن خراسان گفت: اقلام این موزه شامل ۳۰۰ قطعه کوچک و بزرگ فنی، تجهیزات ریلی، وسایل ماموران راه آهن، انواع لوکوموتیو و کشنده های ریلی است که از ایستگاه های راه آهن مناطق مختلف کشور با تمهیدات فوق العاده ترافیکی و هزینه پنج میلیارد ریال به مشهد منتقل شده است.
محمد هادی ضیایی مهر افزود: نخستین لوکوموتیوهای بخار راه آهن کشور در این موزه قرار دارد که زائران، مسافران و متخصصان این رشته می توانند از این موزه یک هزار مترمربعی به صورت رایگان بازدید کنند.
۹۰ سال از آغاز ساخت خط آهن در کشور می گذرد و از مجموع ۱۲هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط شبکه ریلی کشور یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر، معادل ۱۲ درصد در خراسان رضوی قرار دارد.
این استان بیشترین سهم و رتبه نخست جا به جایی مسافر را در ناوگان ریلی کشور به خود اختصاص داده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن