اخبار مهماسلاید شو

موج چهارم مرگ های ۳ رقمی با طعم ویروس انگلیسی!

کد خبر : 39190

ساعت ۱۶: جوانی خوش‌صحبت روی تخت آی.سی.یو بستری است. حالش خیلی بد نیست و خودش هم مثل ما امیدوار است که زودتر مرخص شود.
۳ ساعت بعد: برای لحظاتی ازدستگاه تنفس کمکی جدایش می‌کنیم اما اکسیژن خونش به زیر ۷۰ درصد می‌رسد و دوباره به سرعت به ونتیلاتور وصل می‌شود.
ساعت ۲۱: تعداد نفس‌هایش به ۴۵ رسیده، به حالت دمر می‌خوابانیمش تا شاید اکسیژن خونش بالا برود.
یک ساعت بعد: به ظاهر حالش بهتر است اما عکس ریه‌اش مثل گچ سفید شده.
ساعت ۲۳: مجبوریم بیهوشش کنیم و برای اکسیژن‌رسانی، لوله‌تراشه را وارد مجرای تنفسی‌اش کنیم. حالت‌های مختلفی تست می‌شود اما در هیچ حالتی اکسیژن خونش به بالای ۸۵ درصد نمی‌رسد.
۳۰ دقیقه بعد: فشار خونش به زور به ۹۰ می‌رسد.
ساعت ۱:۳۰ بامداد: دچار ارست (ایست) قلبی می‌شود اما بعد از ۱۵ دقیقه احیا، خوشبختانه ضربانش برمی‌گردد.
۳۰ دقیقه بعد: دوباره دچار ایست قلبی می‌شود و این‌بار هم با احیا برمی‌گردد.
ساعت ۳ بامداد: ایست قلبی سوم و … .


صبح مشهد– این یک داستان نبود، روایت تلخ تجربه یک پزشک بود از کاری که ویروس کرونای جهش‌یافته با یک جوان کرده است. خاطره تلخی که هم راویان مشابه بسیاری دارد و هم قربانیان مشابه فراوان.

کرونای انگلیسی و صدتایی شدن فوتی‌ها
آرامشی که از کاهش تعداد فوتی‌های روزانه کرونا حاصل شده بود، خیلی ماندگار نشد و بعد از حدود ۶۰ روز، دوباره به عقب بازگشتیم. دیروز وزارت بهداشت آمار فوتی‌های ۲۴ ساعته را ۱۰۸ نفر اعلام کرد تا باور کنیم که زنگ‌خطر موج چهارم کرونا به صدا درآمده است. این موج اما رنگ و بوی انگلیسی دارد و کرونای جهش‌یافته آن، تقریبا تمام کشور را در برگرفته است. ویروس جهش‌یافته‌ای که وحشی‌تر و بی‌رحم‌تر است، هم مبتلایان بیشتری روی دست می‌گذارد و هم قربانیان بیشتر. به گفته «علیرضا رئیسی»، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تا روز گذشته تعداد مبتلایان قطعی کرونای انگلیسی در کشور ۱۸۷ نفر بوده‌اند که ۲۰ نفر آن‌ها فوت کرده‌اند؛ اما مهم‌تر از این آمار قطعی، این‌که بدانیم طبق اعلام وزارت بهداشت «ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کل کشور گردش کرده است».

استقبال از مرگ کرونایی در سفرهای نوروزی
روزهای ابتدایی اسفند ۹۹ همانند اسفند ۹۸ شده و با افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها، انگار کرونا دوباره متولد شده است؛ اما ترس و اضطراب ما از کرونای ۹۸ کجا و بی‌خیالی ما نسبت به کرونای انگلیسی ۹۹ کجا! مصداقش هم این‌که خیلی‌ها دارند از همین حالا برای سفرهای نوروزی برنامه‌ریزی می‌کنند و به فکر دور زدن محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها هستند. البته «ایرج حریرچی» معاون‌کل وزارت بهداشت از ممنوعیت‌های جدی برای سفرهای نوروزی خبر داده است:
* سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و سفر به شهرهای زرد مشروط و تابع وضعیت کرونایی است.
* سفر به شهرهای اصفهان، مشهد و شیراز که در وضعیت زرد قرار دارند، ممنوع است.
* سفر به مناطق مسافرپذیر استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان ممنوع است.
* این ممنوعیت‌ها برای سفر با خودروهای شخصی است اما برای سفر با قطار و هواپیما فعلاً ستاد ملی تصمیمی نگرفته است.

محدودیت بیشتر، مرگ و میر کمتر
با وجود تصمیمات خوب ستاد ملی، اما به نظر می‌رسد محدودیت‌های تعیین‌شده نیاز به تقویت دارد و باید ممنوعیت‌های آن را بیشتر کرد؛ این موضوعی است که خود مردم هم به خوبی درک می‌کنند، مثل این کاربر فضای مجازی که نوشت: «اگر با خودروی شخصی به شهرهای قرمز مسافرت کنید، احتمال انتقال ویروس کرونا وجود دارد اما اگر با اتوبوس و قطار و هواپیما بروید مشکلی نیست!»
کلام آخرمان هم، صحبت دیروز دکتر رئیسی باشد که گفت: «کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است. تا زمانی که ۷۰ درصد از جمعیت، ایمن نشوند، کرونا وجود دارد».

به این زودی ها دلخوش به واکسن نباشیم

اما نکته مهم این‌که قطعا با توجه به محدودیت‌های موجود در میزان عرضه و تولید واکسن کرونا در کشور و جهان، ما نیز تا واکسیناسیون کامل فاصله داریم و تا آن زمان فقط و فقط باید با سلاح پروتکل‌های بهداشتی جان‌مان را حفظ کنیم. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره طرح واکسیناسیون این‌طور گفته است: «پیش‌بینی ما این است که بتوانیم با تعداد واکسنی که به دست‌مان می‌رسد، تا اواخر خرداد و اوایل تیرماه علاوه بر واکسیناسیون فاز یک، فاز دو شامل سالمندان بالای ۸۰، ۷۵ و به ترتیب پنج‌سال پایین‌تر و همچنین افراد دارای بیماری زمینه‌ای ۱۶ تا ۶۴ سال را که حدود ۸ تا ۸ و نیم میلیون نفر هستند ، واکسینه کنیم. با توجه به تولید واکسن‌های داخلی بسیار امیدواریم که از تیرماه میزان انجام واکسیناسیون به بالای ۲۰ میلیون دوز در ماه برسد و اگر با این روند پیش برویم، بسیار امیدواریم که تا آذرماه سال آینده همه گروه‌ها را بتوانیم واکسینه کنیم».

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن