زندگی

عامل باورنکردنی ۴۰ درصد طلاق‌های جهان

کد خبر : 44530

سازمان بهداشت‌جهانی، دخالت‌های دیگران در زندگی زوجین را زمینه‌ساز نزدیک به نیمی از جدایی‌ها اعلام کرده، زن‌و‌شوهرها باید چه کنند؟

نویسنده : نرگس عزیزی| کارشناس‌ارشد مشاوره

صبح مشهد– «چرا شوهرت این کارها رو می‌کنه و تو هیچی بهش نمی گی؟»، «اگر الان جلوی خانمت رو نگیری، بعدا عمرا بتونی مدیریتش کنی»، «چون همسرت رو زیادی تحویل می‌گیری خیلی زود به مشکل می‌خوری، بعدا نگی نگفتی؟» و … . شنیدن چنین جملاتی از فامیل، اطرافیان و آشنایان توسط زن و شوهرها، موضوع عجیبی نیست و بیشتر زوجین، آن را تجربه کرده‌اند. در بیشتر مطالعات و بررسی‌ها درباره علل طلاق در ایران طی سال‌های اخیر، دخالت خانواده‌ها یکی از عوامل اصلی معرفی شده است. به‌تازگی، سازمان بهداشت جهانی در زمان ارائه نتایج یک سری پژوهش‌ها، مداخله دیگران در زندگی مشترک را عامل ۴۰ درصد طلاق‌ها معرفی کرده است(منبع خبر: ایسنا). واضح است بحث دخالت خانواده‌ها و تبعات منفی آن، موضوعی است که باید جدی گرفته شود. در این مطلب چند توصیه به زوجین داریم تا مرتکب رفتارهایی که می‌تواند به دخالت بیشتر خانواده‌هایشان دامن بزند، نشوند.

این اصل طلایی را جدی بگیرید
به‌عنوان یک اصل در نظر داشته باشید که هر رفتار و تعاملی که به سست شدن مرزهای بین همسران با خانواده‌های آن‌ها یا در مقابل به ایجاد مرزهایی بیش از حد محکم و غیرقابل نفوذ منجر شود، می‌تواند به بحث دخالت کردن خانواده‌ها دامن بزند. در واقع اصل طلایی در این زمینه، داشتن روابطی متعادل و تعریف کردن مرزهایی مشخص اما منعطف در روابط خانوادگی است. مثال‌هایی که در ادامه مطرح خواهد شد به روشن شدن مسئله کمک خواهد کرد.

درددل‌های مدام باعث سوء تفاهم می‌شود
اگر شما به عنوان دختر خانمی تازه عروس یا آقاپسری تازه داماد، بعد از هر بار بگو مگو با همسر و بروز مشکل، سراغ مادر، خواهر یا دیگر اعضای خانواده خود می‌روید، باید آمادگی لازم برای بروز مشکل را داشته باشید. درست است که مشورت گرفتن از بزرگ‌ترها در بسیاری از موقعیت‌هاتوصیه شده است اما یادتان باشد، درددل کردن پیوسته بااعضای خانواده به در هم شکستن مرزهای بین خانواده نوپای شما با خانواده قدیمی شما بینجامد و می‌تواند به سوءتفاهم‌هایی منجر شود که بسیاری از ما آن را به نام دخالت خانواده‌ها می‌شناسیم.

کمک‌گرفتن‌‌های مالی را مدیریت کنید
این روزها و در ابتدای ازدواج، کمک مالی گرفتن از خانواده‌ها اتفاقی نادر و غیرمعمول نیست. این کمک گرفتن برای اجاره خانه یا خرید آن، تهیه بخشی از وسایل و … به خودی خود مشکلی ندارد اما تجربه نشان داده وقتی این کمک مالی گرفتن استمرار پیدا می کند و حتی بعد از گذشت چند سال از ازدواج قطع نمی‌شود، دردسرها و عوارض هم آرام آرام از راه خواهد رسید. همسرانی که بدون محدودیت هر بار و پس از مواجهه با مشکل، سراغ خانواده‌ها می روند و به رغم گذشت چند سال از تشکیل خانواده در این زمینه مستقل نشده‌اند، به صورت معمول بیشتر در معرض اظهارنظرهای ناخوشایند و دخالت‌های خانواده‌ها هستند.

مشورت‌گرفتن باید با هماهنگی همسرتان باشد
درخواست همفکری از دیگران بدون هماهنگی با همسر، یکی دیگر از رفتارهایی است که می‌تواند به دلخوری منجر شود. شاید با خود فکر کنید که این همفکری ایرادی ندارد، اما یادتان باشد در مسائل بین شما و همسرتان، درخواست برای همفکری از جانب دیگران، باید از جانب هر دوی شما باشد. در غیراین‌صورت آن چیزی که شما همفکری خطابش می‌کنید، می‌تواند از دید همسرتان دخالت ،توصیف و به دلخوری منجر شود.

خودتان در زندگی دیگران دخالت می‌کنید؟
اگر به خانه والدین، خواهر یا برادر خود می روید و به خود اجازه می‌دهید که بدون این که آن‌ها خواسته باشند درباره جزئیات زندگی آن‌ها نظر بدهید، توجه کنید که با این کار به نوعی کارت دعوت برای دخالت آن‌ها در زندگی خودتان صادر می‌کنید. چرا که اگر قرار باشد ما به خودمان اجازه دخالت و ارائه نظر بدون خواست دیگران بدهیم، نباید انتظار زیادی از طرف مقابل در رعایت مرزها و حریم‌های شخصی‌مان داشته باشیم. نکته پایانی هم این‌که اگر مسئله دخالت و ارائه نظرات آن‌ها باعث تنش در رابطه شما دو نفر شده است، شاید بهتر باشد پیش از بالا گرفتن ماجرا به مشاور یا روان‌شناس مراجعه کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن