اخبار مهماستانیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان‌رضوی خبر داد؛ مشهد میزبان نمایشگاه بین المللی کتاب/ ارائه ۱۸۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه بیستم

کد خبر : 18532

بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مشهد مقدس برگزار می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ظهر امروز در نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد که در محل اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار داشت: بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد به مدت یک هفته و از تاریخ جمعه ۲ آذر الی ۸ آذر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد به همت اداره‌کل ارشاد خراسان‌رضوی، استانداری، شهرداری، اتحادیه ناشران و موسسه نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برگزار می‌شود و شهروندان می‌توانند در ساعات ۱۵ الی ۲۱  و ۱۰ صبح الی ۲۱ در روزهای تعطیل از نمایشگاه بازدید کنند.

به گزارش صبح مشهد، جعفر مروارید افزود: بیش از ۷۰۰ ناشر برای شرکت در نمایشگاه ثبت نام کرده و در نهایت ۸۰۰ غرفه در نمایشگاه که برپا شده که علاوه بر ناشران داخلی، ۲۰ ناشر بین‌المللی نیز در ۳۵ غرفه از  کشورهای آلمان، فرانسه، مصر، لبنان، افغانستان و غیره حضور دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی با بیان اینکه نمایشگاه با وسعت ۲۰ هزار مربع و در فضای مسقف برگزار می‌شود، گفت: ۱۰ سالن نمایشگاهی پیش‌بینی شده و بیش از ۱۵۰ هزار عنوان کتاب توسط ناشران داخلی و ۲۹ هزار عنوان توسط ناشران خارجی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مروارید یا بیان اینکه دو بخش ویژه سرای اهل قلم و غرفه‌های دوست داران کتاب در این نمایشگاه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: «سرای اهل قلم» جنبه نخبگانی نمایشگاه را مدنظر دارد و در این راستا برنامه‌های فرهنگی و هنری متعدد شامل جشن امضای آثار نویسندگان برتر کشوری، رونمایی از کتاب، شب شعر، شب‌های فرهنگی شهرستان‌های استان و همچنین ۷ نشست تخصصی با حضور صاحبنظران می‌شود و کتاب به منزله یک کانال ارتباطی بین نخبگان و مردم در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: نگاه ما به نمایشگاه نگاهی به عنوان یک رویداد کلان فرهنگی است نه صرفا فقط برای فروش کتاب؛ لذا درصدد هستیم این نمایشگاه انگیزه‌بخشی برای شهروندان داشته باشد تا بهانه‌ای برای مطالعه، تحقیق، انتقال فرهنگ و تجربیات فرهنگی، گفت‌وگو  و توسعه جریان کتابخوانی در کنار مضجع شریف امام رضا(ع) که امام گفت‌وگو هستند و خراسان که میراث‌دار جریان ادبی غنی است، باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: غرفه ویژه دوستداران کتاب بخش ویژه‌ای برای چهلمین سال انقلاب اسلامی است که کتب و تازه‌های نشر مرتبط، گفت‌وگوی تقریبی و وحدت جهان اسلام، طرح خادم‌یار کتاب برای دانش آموزان، تعویض کتب کهنه با کتب نو، مکتب‌خانه با هدف خوانش متون کهن شیعی و ایرانی و کافه کتاب که باتوجه به مطالبه نسل جوان احداث شده است، را دربرمی‌گیرد.

مروارید با بیان اینکه مشهد پس از تهران دومین تیراژ نشر در کشور را دارد، گفت: با توجه به وجود دانشگاه بزرگ فردوسی و دیگر دانشگاه‌ها در مشهد، انتشارات آستان قدس، حوزه علمیه و دیگر ناشران جریان نشر ویژه‌ای در مشهد وجود دارد و در این راستا ۲۸۳۱ کتاب چاپ اول در سال ۹۷-۹۶ منتشر شده است که در موضوع دین ۷۰۹ عنوان، ادبیات ۶۴۱، کلیات علوم اجتماعی ۴۰۳، علوم تربیتی ۲۵۰، هنر ۱۰۰، کودک و نوجوان ۷۰، تاریخ و جغرافیا ۶۲۱، اقتصاد مقاومتی ۷ و در حوزه حجاب، عفاف و شهادت ۳۰ عنوان کتاب چاپ شده است.

وی درباره مشکلات ناشران تصریح کرد: گران شدن کاغذ در توزیع و چاپ کتاب آسیب‌هایی ایجاد کرده که تلاش کردیم از طریق حمایت بن، طرح پاییزه، گفت‌وگو با نهادهای دانشگاهی و فرهنگی آموزشی و پژوهشی انجام دادیم ضمن اینکه در سطح جهانی نیز با آسیب کتاب دیجیتالی دربرابر کتاب کاغذی مواجه هستیم که ما در نمایشگاه سعی کردیم رسانه‌های دیجیتال را در کنار و مکمل کتاب کاغذی در نظر بگیریم امیدواریم برگزاری نمایشگاه به فروش کتاب و ادامه استقبال در کتابفروشی سطح شهر کمک کند‌.

پانزدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی در مشهد برگزار می‌شود

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم اظهار داشت: پانزدهمین دوره انتخاب کتاب سال استان خراسان رضوی همزمان با آیین گشایش نمایشگاه کتاب در تاریخ ۲ آذر و ساعت ۱۷:۳۰ در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار می‌شود.

افشین تحفه گر افزود: خراسان رضوی پس از تهران بیشترین آثار منتشره در کشور و همه ساله با حدود ۴ هزار عنوان کتاب رتبه دوم در کشور  را دارد که این امر می‌طلبد ترویج فرهنگ کتابخوانی از قوام بیشتری برخودار باشد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: امسال ۲۸۳۱ عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره انتخاب کتاب سال استان یا موضوعات دین، ادبیات، کلیات علوم اجتماعی، علوم تربیتی، هنر، کودک و نوجوان، تاریخ و جغرافیا، اقتصاد مقاومتی، حجاب و عفاف و  ایثار و شهادت رسیده که در نهایت ۳ کتاب به عنوان برگزیده و ۳ کتاب به‌عنوان قابل تقدیر منتخب می‌شوند.

تحفه‌گر درباره بن‌های کتاب نمایشگاه گفت امسال بن‌های کتاب با ۲۰ درصد تخفیف در نظرگرفته شده که عموم مردم می‌توانند از آن استفاده کنند همچنین بین ۱۰ تا ۲۰ درصد تخفیف نیز ناشران کتب برای نمایشگاه درنظر گرفتند که در نتیجه شهروندان می‌توانند با استفاده از بن کتاب از تخفیف ۴۰ درصدی بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد، سالن فردوسی به کتاب‌های عمومی، سالن عطار به کتاب‌های دانشگاهی،آموزشی، زبان، هنر و بین‌الملل، سالن بهار به رسانه‌های دیجیتال، سالن ابوسعید برای دوستداران کتاب و رسانه‌ها و مطبوعات، سالن مولوی به کودک و نوجوان و سالن بی ۲ به توزیع بن کتاب اختصاص یافته و سرای اهل قلم در بخش ۸ ضلعی نمایشگاه قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی درباره برخی از ناشرانی که در نمایشگاه‌های استانی شرکت نمی‌کنند، گفت: ترتیباتی دادیم که توسط ناشران و نمایندگان دیگر حضور داشته باشند تا نمایشگاه کتاب مشهد امسال تنوع بیشتری دارد و بیش از گذشته مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

تحفه‌گر خاطرنشان کرد: امسال نظارت جدی در زمینه عرضه کتبی با عنوان قاچاق یا کتابی که خارج از ضابطه معمول به چاپ رسیده است، داریم و با متخلفین برخورد می‌کنیم. بطور کلی کتاب و کتابخوانی یک زنجیره است که شامل از مولف، ناشر، کتابفروش و جامعه هدف می‌شود و باید برای هرکدام از این حلقه‌های برنامه‌ریزی کرد و ما در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برنامه‌های متعددی در این راستا در طی سال داریم.

در ادامه سید اسماعیل هاشمی؛ مسئول فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درباره برگزاری پنجمین دوره نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال خراسان رضوی همزمان با نمایشگاه کتاب کشهد، اظهار داشت: در سالن بهار نمایشگاه بین‌المللی مشهد بیش از ۳۰ غرفه به موسساتی که در فضای مجازی فعالیت دارند اختصاص یافته است که موضوعاتی نظیر تولید محتوا، رسانه‌ها و نشر برخط و برگزاری هرشب یک همایش تخصصی در حوزه سواد رسانه‌ای، کسب و کار اینترنتی، خانواده و فضای وب و شبکه‌های اجتماعی را در برنامه داریم.

وی افزود: همچنین در پنجمین دوره نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال خراسان رضوی به طور میانگین هرشب دو تولید جدید در عرصه فضای وب رونمایی می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن