استانی

نماز عید فطر در مجموعه تاریخی شیخ احمد جام برگزار می‌شود

کد خبر : 58122

مدیر پایگاه میراث ملی شیخ احمد جام گفت: مجموعه تاریخی شیخ احمد جام با وسعت بیش از هفت هکتار. برای اقامه باشکوه ترین نماز عید سعید فطر شرق خراسان در حال آماده سازی بناها، اماکن روباز، گذرگاه اصلی و معابر پیرامونی است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی فرامرز صابرمقدم امروز سه‌شنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ با اعلام این خبر افزود: با توجه به تعالیم شیخ جام در ارتباط با نماز که در تألیفات این عارف قرون پنجم و ششم هجری خراسان مشهود است، نماز از جایگاه خاصی برخوردار بوده است.

مدیر پایگاه میراث ملی شیخ احمد جام ادامه داد: یکی از دلایل اهمیت دادن به نماز در این مجموعه وجود دو مسجد جامع است که در برهه‌های زمانی دوره ایلخانی و به دلیل افزایش جمعیت نمازگزار در عصر تیموری بنیان گذاری شده است.

صابرمقدم تصریح کرد: با توجه به شواهد، نماز عید فطر در زمان فرزندان و نوادگان شیخ جام در همین مکان که طبق متون کهن موسوم به«معدآباد سفلی» بوده، اقامه می‌شد.

او گفت: براساس برآورد صورت گرفته بیش از ده هزار نفر از شهرها و مناطق روستایی در این مجموعه و فضاها و معابر پیرامونی نماز عید فطر را اقامه خواهند کرد.

صابر مقدم گفت: این مجموعه با توجه به ارادت مردم به شیخ احمد جام و بازماندگانش به تدریج و طی قرون متمادی ایجاد شده و پیشینه آن به برهه زمانی از سده هفتم هجری تا دوره قاجار را در بر می‌گیرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن