اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

کمبود ۳۰۰ درصدی بودجه انتقال خون/هرکیسه خون ۱۲۸ هزار تومان

کد خبر : 3266

مشهد ـ مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی از کمبود بودجه ۳۰۰ درصدی خبر داد و گفت: هرکیسه خون ۱۲۸ هزار تومان هزینه دارد در حالی که بیمارستان‌ها برای هر واحد خون ۴۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند.

 به گزارش صبح مشهد حمیدرضا اسلامی در حاشیه نشستی با فرماندار سبزوار اظهار کرد: سهم سازمان انتقال خون از بودجه کل کشور ۱۷ میلیارد تومان است اما از این رقم سالانه فقط شش میلیارد تومان محقق می‌شود.

وی ادامه داد: تبدیل هر کیسه خون به فرآورده بیش از  ۱۲۸ هزار تومان هزینه برای سازمان در بردارد که این هزینه براساس قانون تعرفه دوم برای هر واحد تعیین شده است در حالی که بیمارستان‌ها در قبال ارائه هر واحد فرآورده خونی مبلغ ۴۰ هزار تومان به سازمان پرداخت می‌کنند.

اسلامی افزود: به لحاظ اینکه این موضوع هزینه مضاعفی را به سازمان وارد کرده بود، هیئت وزیران تعرفه‌ای را از آذرماه سال گذشته برای خون و فرآورده‌های آن تعیین کرد که طبق این تعرفه تمامی بیمارستان‌ها در قبال  استفاده از خون ملزم به پرداخت هزینه آن خواهند بود.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه رقم بدهی دانشگاه‌های تحت پوشش میلیاردی است، گفت: مشکل اصلی بیمارستان‌ها برای تاخیر در پرداختی، بیمه‌های درمانی است، بیمه‌ها در تحقق دریافتی‌های خود دچار مشکل هستند به همین دلیل نیز رقم بدهکاری بیمارستان‌ها به انتقال خون بسیار بالا رفته است .

وی افزود: سازمان برای ارائه هر چه بهتر خدمات خود نیازمند منابع مالی است و در شرایط فعلی با کمبود مواجه هستیم  و در صورتی که بیمارستان‌ها به تعهدات خود در قبال پرداختی‌ها به انتقال خون عمل نکنند قطعاً در آینده با مشکل مواجه می‌شویم و مجبور هستیم فقط نیاز خونی اورژانس‌ها را لزوم پاسخگو باشیم.

اسلامی با بیان اینکه استان در سال گذشته تولید کننده ۳۱۰ هزار کیسه خون و فرآورده‌های خونی از حدود ۱۳۰ هزار اهدا کننده بود، تاکید کرد: با توسعه بیمارستان‌ها نیازهای خونی استان روز به روز در حال افزایش است و اگر قرار باشد بیمارستان‌ها از خدمات سازمان بهره‌مند شوند باید نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنند.

اسلامی در بخش دیگر سخنانش از تصویب نهایی طرح هیئت امنایی شدن انتقال خون خبر داد و گفت: سازمان حجم بالایی از کار بهداشت و درمان را عهده‌دار است و تمام فعالیت سازمان در مسیر رفع نیاز بیمارستان‌هاست اما همیشه فاصله حقوق و مزایای کارکنان ما با کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی بسیار زیاد بوده است.

وی افزود: برای رفع این تناقض به همت وزیر بهداشت و مساعدت رئیس جمهور با بحث هیئت امنایی شدن سازمان انتقال خون موافقت شد تا از این طریق پرداختی‌های کارکنان عادلانه‌تر شود.

مدیر کل انتقال خون استان خراسان رضوی  در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره ایجاد پایگاه جدید اهدا خون در سبزوار اظهار کرد: سبزوار به عنوان مهمترین مرکز تامین کننده خون استان نیازمند توجه ویژه‌ای است، پایگاه سبزوار با سابقه بالایی که دارد علاوه بر پنج بیمارستان سبزوار نیاز خونی دیگر شهرها را نیز تامین می‌کند.

اسلامی ادامه داد: به لحاظ اینکه فضای این پایگاه با تعداد مراجعه کننده آن همخوانی ندارد بحث توسعه پایگاه در ساختمان جدید مطرح شد اما سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی  از ۲۵۰ میلیون اعتبار فقط ۵۰ میلیون به پایگاه شهرستان اختصاص یافت.

 وی اظهار کرد: اخیراً جلساتی در برنامه و بودجه برگزار شد علیرغم مشکلات بودجه ای که دولت درگیر آن است موفق به اخذ ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای توسعه پایگاه جدید  شدیم که امیدواریم با تحقق صد در صدی بودجه و ایجاد پایگاه جدید  وضعیت خونگیری سبزوار را از حالت فعلی خارج کنیم.

اسلامی با اشاره به بهره‌برداری از طرح توسعه پایگاه سبزوار ظرف مدت سه سال گفت: این پروژه به نسبت بودجه‌ای که سالانه به آن تعلق می‌گیرد به صورت  فازبندی اجرایی خواهد شد.

مدیر کل انتقال خون استان خراسان رضوی با بیان اینکه استان با تمامی کمبودهایی که دارد نیاز خونی پنج دانشگاه را پاسخگو است، افزود: سبزوار به عنوان دومین شهر جمعیتی خراسان در سال گذشته موفق به تولید ۲۴ هزار و ۶۵۶ کیسه خون و فرآورده خونی و ۱۱ هزار حجم پلاسما شد.

 وی ادامه داد: به لحاظ مشکلی که در دانش فنی و تجهیزات وجود دارد، پلاسماهای تولید شده که  از آن داروهای بیماران تالاسمی و هموفیلی تهیه می‌شود به کشور آلمان صادر و بعد از طی مراحل نهایی به کشور بازگردانده می‌شود.

اسلامی با بیان اینکه پلاسمای ایران یکی از تمیزترین پلاسمای دنیا است، افزود: هم اکنون با دو سازمان بین‌المللی مذاکراتی انجام شده تا با استفاده از دانش فنی بدون ارسال این نوع فرآورده به خارج از کشور داروها در داخل کشور تهیه شود که این موضوع حداکثر تا  دو سال آینده در کشور محقق خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن