یادداشت روز

فراز و نشیب تصویب لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ و نقش تأثیر گذار نمایندگان

کد خبر : 38726

بررسی لایحه بودجه سالانه کشور و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، یکی از مهم ترین وظایف نمایندگان ملت در خانه ملت است که تصویب آن مردم را به لحاظ ساختار اقتصادی تحت تأثیر قرار می‌دهد و اگر بودجه کشور صرفاً برمبنای توجه به مردم و خصوصاً اقشار آسیب پذیر جامعه نباشد، می‌تواند شرایط اقتصادی مردم عزیزمان را به بیش از گذشته تأثیر قرار دهد.

نویسنده: عباس مرادیان مقدم _کارشناس حوزه رسانه و ارتباطات

صبح مشهد– لایحه بودجه ۱۴۰۰ در روز چهاردهم بهمن ماه در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و پس از تحلیل و بررسی ابعاد مختلف بودجه، نمایندگان با ۱۴۸ رأی مخالف به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ دادند.

اکثریت نمایندگان مجلس معتقد بودند که بودجه ۱۴۰۰ بدلیل غیر واقعی بودن و تنظیم رویایی آن، ایجاد کسری بودجه، عدم توانایی در پاسخگویی به انتظارات مردم، نفتی بودن بودجه و غیره اقشار مستضعف و آسیب پذیر جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است، کسری بودجه کشور با وجود شرایط سخت اقتصادی ذجامعه از جیب مردم مستضعف و نیازمند تأمین گردد.

بررسی کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۰ در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی روزذسه‌شنبه ۲۸ بهمن ماه قرار گرفت و پس از نطق موافقان و مخالفان کلیات لایحه اصلاحی بودجه و اظهارات نماینده دولت پیرامون بودجه سال آینده در جلسه علنی، کلیات لایحه اصلاحی بودجه به رأی نمایندگان گذاشته شد.

نمایندگان ملت در خانه ملت با ۲۱۱ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۷ آرای مأخوذه با کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۰ موافقت کردند و حالا آنچه که در فراز و نشیب تصویب لایحه کلیات بودجه ۱۴۰۰ مهم به نظر می رسد، نقش تاثیرگذار نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصویب هزینه های سال آینده کشور و چشم انداز وضعیت اقتصادی مردم برای سال ۱۴۰۰ است.

در بالا و پایین تصویب بودجه ۱۴۰۰ می‌توان به نقش تاثیرگذار علی اصغر عنابستانی نماینده مردم شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که او در بیشتر مواقع در موضع نقد عملکرد دولت و بی توجهی دولتمردان به شرایط سخت اقتصادی مردم عزیز در نطق ها و تذکرات خطاب به مسئولان مربوطه سخن می‌گفت.

نماینده حوزه انتخابیه سبزوار در خانه ملت، درباره لایحه دولت در مورد بودجه ۱۴۰۰ در ابتدا رأی مخالف داد و پس از ارسال لایحه اصلاحی دولت و ایجاد تغییرات مدنظر اغلب نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از پنج ناطق موافق کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس به سخنرانی پرداخت و پس از سخنرانی او و اشاره به نقاط قوت کلیات اصلاحی بودجه دولت در سال آینده و تأکید بر تغییراتی در جزییات بودجه، این لایحه دولت با ۲۱۱ رأی نمایندگان ملت به تصویب رسید تا دولت و به طبع مردم عزیز برای سال آینده بدون بودجه نمانند.

علی اصغر عنابستانی در سخنرانی خود به عنوان موافق کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۰ گفت که در ابتدا دولت یک لایحه مشکل‌دار و مسئله‌دار را به مجلس شورای اسلامی داده بود و نمایندگان مردم به حق، آگاهانه و با اطلاع آن را رد کرد و دولت تأدیب شد.

او معتقد است که اکنون دولت مجاب شده، براساس آنچه اصولی که تدوین شده و می خواستیم، اصلاحات را صورت دهد قطعاً این اصلاحات در اعداد و ارقام مطلوب ما نیست اما همین‌که دولت در بسیاری از موارد مجاب شده و پذیرفته اصلاحاتی صورت گیرد، قدم بسیار بزرگی است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، درباره اینکه دولت پذیرفته هزینه های جاری خود را کاهش دهد، را اتفاق میمون و مبارکی دانست و تاکید کرده است که دولت پذیرفته سهم بیشتری به درآمدهای مالیاتی اختصاص دهد و اتکای درآمدهای مالیاتی از مالیات بر درآمد مستقیم را به پایه های دیگر مالیاتی ببرد.

آنچه که در فراز و نشیب بین دولت و مجلس برای تصویب لوایحی از سوی دولت تأثیر گذار است، نقش نمایندگانی از جمله علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی است که با سخنرانی های خود در صحن علنی مجلس بتواند حقوق از یاد رفته، مردم ایران عزیز و از جمله مردم شریف حوزه انتخابیه سبزوار را بازگرداند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن