اجتماعی

بهزیستی خراسان رضوی آمادگی لازم برای آموزش زبان اشاره را دارد

کد خبر : 60268

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به ۲۳ سپتامبر روز جهانی زبان اشاره، گفت: عدم توانایی در برقراری ارتباط با دیگر افراد جامعه از مهم‌ترین مشکلات ناشنوایان است و مهمترین مسئولیت اجتماعی و بزرگترین لطفی که جامعه می‌‎تواند به افراد ناشنوا داشته باشد، قطعا یادگیری زبان اشاره و در مرحله بعد ایجاد فرصت‏‌های برابر در زمینه‌‌های شغلی و آموزشی به خصوص مراکز آموزش عالی، ایجاد امکان استفاده بهینه از رسانه ملی که از حضور مترجم زبان اشاره استفاده شود ، منابع آموزشی مناسب سازی شده به زبان اشاره و …..است.

به گزارش صبح مشهد، حمیدرضا علیزاده رضایی با بیان اینکه زبان اشاره نوعی مناسب‌سازی برای افراد دارای اختلال شنوایی به‌شمار می‌رود، گفت: زبان اشاره زبانی است که معنا را از نظر بصری منتقل می‌کند و به‌طور کامل از زبان‌های طبیعی محسوب می‌شود با این تفاوت که به لحاظ ساختاری از زبان گفتاری متمایز است. افراد ناشنوا همانند سایر مردم در زندگی روزمره خود به اماکن درمانی، خدماتی، اداری و… مراجعه می‌کنند و در این میان حضور یک فرد آشنا به زبان اشاره به نوعی مناسب سازی در آن محیط به شمار می‌رود. فرد ناشنوا یا کم‌شنوا روش دیگری برای بیان منظور خود و برقراری ارتباط با دیگران ندارد. به‌منظور ایجاد شرایطی برای افزایش حضور فعال افراد دارای معلولیت شنوایی در جامعه، اعلام می‌کنیم که بهزیستی خراسان رضوی آمادگی کامل جهت آموزش زبان اشاره را به نمایندگان سازمان‌ها، ادارات و نهادهای مختلف را دارد.

وی درخصوص علت نامگذاری ٢٣ سپتامبر به عنوان روز جهانی زبان اشاره، گفت: به‌دلیل اهمیت یادگیری زبان اشاره در تحقق کامل حقوق بشر افراد ناشنوا و کم شنوا و اینکه زبان اشاره به‌عنوان ابزار مهم ارتباطی فرد دارای معلولیت شنوایی محسوب می‌شود از سال ٢٠١٨ برای اولین بار توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد و فدراسیون جهانی ناشنوایان روز جهانی زبان‌های اشاره موقعیتی گردیده تا آگاهی عمومی درباره زبان اشاره ارتقاء یابد. این مناسبت یکی از جدیدترین رویدادهایی‌ است که اخیرا گرامی داشته می‌شود و هدف اصلی این روز این است که بگوید ما با حضور مترجم به‌طور یکسان در کنار افراد دارای اختلال شنوایی هستیم. به عبارتی حضور مترجمین در جامعه، زبان اشاره و یادگیری این زبان در جهان به قدری حائز اهمیت است که روزی را برای آن نامگذاری کرده‌اند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: زبان اشاره یک ابزار ارتباطی مهم برای ناشنوایان و افراد شنوا است. از طریق زبان اشاره می‌توان امکان برقراری ارتباط بین ناشنوایان و افراد شنوا را فراهم کرد و به بهبود وضعیت ناشنوایان در جامعه کمک کرد. الفبای اشاره باغچه‌بان یک سیستم زبان اشاره ایرانی است که توسط جبار باغچه‌بان، بنیانگذار آموزش ناشنوایان در ایران، ابداع شد. این الفبا تا امروز به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی ناشنوایان ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: الفبای اشاره باغچه‌بان را می‌توان به روش‌های مختلفی یاد گرفت. یکی از روش‌ها شرکت در کلاس‌های آموزش الفبای اشاره است. این کلاس‌ها توسط مراکز آموزشی ناشنوایان و افراد شنوا برگزار می‌گردد. روش دیگر یادگیری الفبای اشاره باغچه‌بان، مشاهده فیلم‌ها و ویدئوهای آموزشی است. امروزه، تعداد زیادی فیلم و ویدئو آموزشی در زمینه آموزش الفبای اشاره باغچه‌بان در دسترس است و با تمرین و تکرار می‌توان این الفبا را به خوبی یاد گرفت.

علیزاده رضایی درخصوص اهمیت حضور مترجم ناشنوایان در مکان‌های مختلف، گفت: همه افراد کم شنوا، ناشنوا و نیمه‌شنوا برای ارتباط گیری با افراد جامعه از زبان اشاره استفاده می‌کنند. در این میان یک سری افرادی هم هستند که رابط و پل ارتباطی بین دنیای درون ناشنوایان یعنی جامعه ناشنوایان با دنیای بیرون ناشنوایان و عموم مردم هستند. مترجمین کمک کننده و تسریع کننده می‌باشند و با رعایت اصل بی‌طرفی، هرآنچه را که می‌شنوند بدون اضافه و کم و کاست و تغییری بین فرد ناشنوا و شنوا انتقال می‌دهند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن