عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت : در حال حاضر مشکل واقعی اقتصاد به ویژه تجارت خارجی ایران نبود متولی حوزه تجارت و رقابتی نبودن تولیدات داخلی از نظر قیمت تمام شده می باشد که باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری و حل شود، زیرا تنوع کالاهای تولید شده در ایران که قابلیت رقابتپذیری با بازارهای خارجی را داشته باشد به پایین ترین حدی که تصور می شود، رسیده است .
به گزارش صبح مشهد، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ابتدا گفت : مجموع صحبت ها درچند محور خواهد بود که محور اول بررسی بن بست های اقتصادی ایران و معضلات آن است که در این مصاحبه به آن اشاره خواهم کرد.
محمد حسین روشنک ادامه داد : به عنوان مثال نخستین گرفتاری اقتصادی این است که اگر ایران همین الان به پیمان های اقتصادی وبین المللی بپیوندد و بخواهند آن را اجرا کند بیش از ۵۰ درصد بنگاه های داخلی ورشکسته هستند یعنی اگرقرارباشد ما امروز یک اقتصاد آزاد رقابتی در دنیا داشته باشیم ،۵۰ درصد بنگاه های ما ورشکسته هستند و باید راه حلی برای این مسئله داشته باشیم، به طور مثال اگر امروز خودرو سازی ایران بنا باشد با خودروسازان دنیا رقابت کند و حتی به اندازه حقوق دو سال یک کارگر از هر خودرو وارداتی عوارض بگیرند باز هم تولید داخل قادر به رقابت نیست و اگر واردات خودرو آزاد شود و صد درصد عوارض گمرکی از خودرو وارداتی گرفته شود باز هم خودروساز های ما ورشکسته می شوند.
روشنک اولین نیاز اقتصادی ایران را واقعی و رقابت پذیرشدن آن دانست و افزود : یعنی در همه حوزهها مانند خودرو، لوازم خانگی، مواد غذایی ، مصالح ساختمانی و نساجی و … قیمت ها رقابتی و آزاد شود، اینگونه نباشد که که وزیر ما با افتخار بگوید واردات ۳۰۰۰ قلم کالا را به داخل کشور ممنوع و برای مابقی نیز تا پانصد درصد عوارض ورود خواهیم گرفت تا از تولید داخل حمایت کنیم.
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی همچنین خاطر نشان کرد : مالیاتی که مصرف کننده ایرانی میدهد چندین برابر مالیاتی است که مردم کشورهای دیگر میدهند چون هرچه حقوق و عوارض گمرکی برای واردات کالا توسط دولت گرفته شود به همان اندازه به قیمت تولیدات داخلی نیز اضافه و از جیب مردم مصرف کننده ایرانی گرفته می شود ، به جای اینکه مصرف کننده حمایت شوند از جیب آنها برمیدارند مجدد می گویم نیاز اقتصاد ایران واقعی شدن و رقابت پذیر شدن است و این در حالی است که ما به همه تولید کنندگانمان بگوییم اگر میتوانی رقابت کنی ادامه بده اگر نمیتوانی توسعه دادن را متوقف کن چرا که اگر فردا مسئله اتصال به بازار دنیا روزی آزاد شود دیگر نمیتوانی ادامه بدهی و بدجوری زمین می خوری ودیگر قادر به رقابت نمی توانی باشی.
روشنک همچنین در ادامه اضافه کرد : کشور جمهوری اسلامی ایران مقصد واردات است نه مبدا صادرات ، وقتی کشوری که بالای ۳۰ میلیارد دلار واردات کالا قاچاق دارد و چون هزینه قاچاق بیش از ارزش خود کالاست مشخص می شود که ایران مقصد واردات کالاهای کشورهای دیگر است و مبدا صادرات نیست که اگر ما مبدا صادرات بودیم کالا به کشورمان قاچاق نمیشد اگر ما مبدا صادرات بودیم عوارض گمرکی چند برابری برای واردات کالانمی داشتیم که تحت عنوان حمایت از تولید داخلی از جیب مردم بگیریم ، وقتی که ما از همه کالاهای وارداتی حقوق عوارض گمرکی میگیریم و یا واردات بخش زیادی از کالاها را ممنوع می کنیم چه چیزی را میخواهیم صادر کنیم به جز اقلام اندکی از تولیدات بخش کشاورزی؟
پس نتیجه این است که کشورما مقصد واردات است نه مبدا صادرات.
این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه ما در سال ، ده ها میلیارد دلار یارانه ی تفاوت نرخ ارزی می دهیم ، اذعان داشت : یعنی وقتی قیمت دلار ۶۰ تومان است ما ۲۸ و یا ۴۲ تومان می فروشیم که کالا بیاورند ، اما متاسفانه این کالا به دست مصرف کننده و سفره مردم نمیرسد و این یک مشکل بزرگ اقتصادی در ایران است.
روشنک گفت : خودرو را سمبل صنعت ایران معرفی می کنند این سمبل صنعت داخلی بسیار خطرناک و پنج برابر نوع خارجی آدمکش است و حداقل دو برابربیشتر از نوع خارجی بنزین مصرف می کند، قیمتش نیز تا چهار برابر خودرو خارجی می رسد، در عین حال همین صنعت خودرو داخلی با انبوهی از مشکلات مواجه است که در راس آن ها باید از زیان انباشته چند صد هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ کشور یاد کرد.
از سوی دیگر، عوامل مهمی در این رابطه نقش آفرینی کرده اند که از آن جمله می توان به ناکارآمدی ساختار مدیریتی، چالش قیمت گذاری دستوری و همچنین اجرای ناقص قانون ساماندهی صنعت خودرو اشاره کرد. این مسائل موجب می شود که دولت چهاردهم باید به آن بپردازد که این فقط یک نمونه است ، بقیه تولیدات صنعتی ،کشاورزی، دامداری و مرغداری نیز اینگونه هستند، بنابراین ما صاحب یک اقتصاد ۱۰۰درصد غیر رقابتی و آسیب پذیر به خصوص در اقتصاد تولیدی و به ویژه تولید صنعتی هستیم.