اقتصادی

پاسخ به ۱۳ پرسش درباره طرح «فجرانه» کالابرگ

کد خبر : 57575

درحالی بیش از هشت ماه از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به صورت سراسری در کشور می‌گذرد که در مرحله جدید، این طرح در قالب «فجرانه» اجرا می‌شود؛ در این میان به دلیل وجود برخی ابهامات مطرح شده از سوی شهروندان، وزارت رفاه به برخی پرسش‌ها در این زمینه پاسخ داده است.

آشنایی باکالابرگ الکترونیک

صبح مشهد- در طرح کالابرگ الکترونیک که از خردادماه امسال به اجرا درآمده است، ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر طبق نظر انستیتوی تغذیه ایران به تایید رسیده و در سبد غذایی این طرح تعریف شده است؛ طرحی که هفت دهک اول درآمدی پیش از اجرای طرح فجرانه، در صورت رعایت شرطی مشمول دریافت یارانه تشویقی می‌شدند و اگر ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از میان ۱۱ قلم کالای سبد غذایی تعریف شده خریداری می‌کردند، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی می‌شدند. اما در مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک که در قالب طرح فجرانه از ۱۸ بهمن‌ماه در حال اجراست، «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است. به دنبال اجرای این طرح، وزارت رفاه به برخی ابهامات و پرسش‌های مردمی پاسخ داده است که در ادامه مرورشان می‌کنیم.

۱٫ چه کسانی مشمول دریافت اعتبار می‌شوند؟

تمامی خانواده‌های یارانه‌بگیر در دهک‌های ۱ تا ۷ مشمول دریافت اعتبار می‌شوند.

۲٫ استفاده از اعتبار به چه صورت است؟

مبلغ اعتبار تخصیص‌یافته بر روی کدملی سرپرست خانوار از طریق تمام کارت‌های بانکی سرپرست خانوار در فروشگاه‌های عضو طرح قابل استفاده است.

۳٫ مبلغ اعتبار چقدر است؟

به ازای هر نفر در خانوار ۲۲۰ هزار تومان اعتبار تخصیص می‌یابد.

۴٫ آیا امکان جابه‌جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور است؟

خیر؛ فقط امکان جابه‌جایی اعتبار در گروه لبنیات (شیر، ماست، پنیر) امکان‌پذیر است و هر کالایی اعتبار خود را داراست.

۵. آیا در صورت استفاده از طرح فجرانه از یارانه سرپرست خانوار کسر می‌شود؟

خیر، در طرح جدید کالابرگ الکترونیکی فقط از اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی تخصیصی به کد ملی سرپرست خانوار کسر شده و یارانه‌بگیران یارانه خود را به صورت نقدی، ماهانه و مجزا دریافت خواهند کرد.

۶٫ من مشمول دریافت بوده‌ام اما اعتبار را دریافت نکرده‌ام؟

پس از نصب برنامه کاربردی «شما» برای مشاهده موجودی اعتبار اقدام کنید. تمامی خانوارهای مشمول یارانه طبق فهرست اعلامی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مشمول طرح بوده و اعتبار به کد ملی سرپرست خانوار تخصیص می‌یابد.

۷٫ من مشمول دریافت یارانه نیستم، با این وضع باید چه کنم؟

برای ثبت‌نام به سامانه www.my.gov.ir مراجعه کنید. در صورتی که یارانه‌بگیر بوده و حذف شده‌اید، برای ثبت درخواست بررسی وضعیت خانوار و دریافت یارانه به سامانه www.hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنید.

۸. آیا با تمام اعتبار می‌توان یک قلم کالا خرید؟

خیر برای استفاده از تمام اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی حتما باید ۱۱ قلم کالای اساسی خریداری شود.

۹٫ اعتبار در حساب کدام یک از اعضای خانوار تخصیص یافته است؟

اعتبار به کد ملی سرپرست خانوار تخصیص یافته است و از کلیه کارت‌های بانکی سرپرست خانوار قابلیت خرید وجود دارد.

۱۰٫ اعتبار به کدام حساب سرپرست خانوار واریز شده است؟

اعتبار به حساب بانکی واریز نمی‌شود. این اعتبار به کد ملی تخصیص می یابد و از کلیه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد.

۱۱٫ پیامک تخصیص/ واریز اعتبار را دریافت نکرده‌ام!

میزان و مانده اعتبار از دو طریق زیر قابل مشاهده است:

۱. از طریق شماره‌گیری کد دستوری

# ۱۴۶۳ * ۵۰۰ *

۲. با استفاده از برنامه کاربردی شما که می‌توانید از طریق کافه بازار یا مایکت یا مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir آن را نصب کنید. گوشی‌های دارای سیستم عامل IOS باید به صورت مستقیم از سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir دانلود کنند.

۱۲٫ من مشمول دریافت یارانه بوده‌ام اما استعلام میزان اعتبار من صفر است!

خانواری که طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، مشمول دریافت یارانه در دهک‌های یک تا هفت هستند اعتبار به آن ها تخصیص پیدا می‌کند. پس از نصب برنامه کاربردی شما برای مشاهده موجودی اعتبار اقدام کنید.

۱۳٫ چگونه از اعتبار استفاده کنم؟

با استفاده از کلیه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار بوده و با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز که در برنامه کاربردی شما یا سایت shoma.sfara.ir معرفی شده‌اند، می‌توانید از خرید اعتباری استفاده کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن