اقتصادیستون اصلی

آغاز حفاری فاز دوم خط ۳

کد خبر : 5538
 دومین دستگاه حفار خط ۳ قطار شهری مشهد، روز گذشته برای حفاری ۱۴ کیلومتری فاز دوم این خط در مسیر قاسم آباد، از میدان فردوسی عملیات حفاری را آغاز کرد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان رضوی، در این مراسم که با حضور تعدادی از مسئولان شهری و استانی برگزار شد، «محمد مقدوری» معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به ۵ شاخص مهم توسعه مدیریت شهری، گفت: طبق اعلام دفتر عمران سازمان ملل، مدیریت حمل و نقل، عمرانی، خدمات شهری، امور مالی شهرها و کاهش فقر شهری مهم ترین شاخص های مدیریت شهری است که در این میان حمل و نقل پیچیده ترین شاخص است.

مشهد؛ موفق ترین کلانشهر مذهبی دنیا
وی از مشهد به عنوان موفق ترین کلانشهر مذهبی دنیا یاد کرد و ادامه داد: مطلع هستم که شهردار مشهد به طور روزانه این پروژه را کنترل می کند.مقدوری با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) نیز به درستی در حال اجرای عملیات ساخت خطوط قطار شهری است، افزود: امیدوارم پروژه خط ۳ به گونه ای پیش برود که سال آینده شاهد بهره برداری بخشی از این خط باشیم.وی با تمجید از گروه مدیران حمل و نقل شهرداری مشهد گفت: شهردار ی  مشهد قوی ترین مدیران حمل و نقل کشور را در اختیار دارد، ضمن اینکه معاون فنی و عمران شهرداری مشهد نیز در طول ۳۰ سال اخیر بیشترین خدمت را به مشهد کرده است.
راهکارهای مدیریت استراتژیک
«سیدصولت مرتضوی» شهردار مشهد نیز در این مراسم با بیان اینکه مدیریت استراتژیک مدیریتی زیرساختی است، گفت: در سیستم های مدیریتی می توان از دو نوع مدیریت نام برد که یکی مدیریت پوپولیستی و روبنایی است و مدیریت دوم استراتژیک و بر پایه محوریت منفعت ملی است.وی افزود: اگر همه دست به دست هم می دادیم و از روزهای نخست انقلاب که جنگ را مدیریت کردیم، بیشتر به مباحث اصلی کشور می پرداختیم، امروز ما بودیم که می توانستیم از ابزار تحریم استفاده کنیم زیرا کشور ما دارای منابع بسیار غنی، نخبگان و ذخایر فراوان است.
وی ادامه داد: اگر به زیرساخت ها همانند راه آهن توجه بیشتری می شد، هزینه های تولید نیز به شدت کاهش می یافت و اگر به زیرساخت های پالایشگاهی بیشتر توجه می کردیم امروز به جای اینکه نفت را وارد نفتکش کرده و یک ناوگان دریایی برای حفاظت از آن ارسال کنیم، سایر کشورها محصولات نفتی و پتروشیمی ما را لب مرز و با خواهش خریداری می کردند.شهردار مشهد افزود: هر روز ۶ میلیون سفر درون شهری در مشهد انجام می شود که اگر نیمی از این سفرها از طریق وسایل حمل و نقل شخصی انجام شود، در طول سال صدها میلیارد تومان برای کشور هزینه ایجاد خواهد کرد.وی با قدردانی از تلاش های شهرداران سابق مشهد برای راه اندازی خط یک قطار شهری مشهد، بیان کرد: توجه به سایر خطوط قطار شهری نیز از اولویت های مهم شورای شهر و شهرداری مشهد است.
 فازیک خط دوتا ۲۲بهمن به  بهره برداری  می رسد
وی گفت: تصمیم خوب شورای چهارم و تفویض اختیار به شهردار مشهد در مورد اصلاح مبانی پیمان خط ۲ قطار شهری سبب شد قطار به گل نشسته خط ۲ قطار شهری مشهد که طی ۵ سال فقط ۱۵ درصد پیشرفت داشت هم اکنون شاهد پیشرفت ۷۰ درصدی باشد و تا ۲۲ بهمن نیز فاز نخست آن به بهره برداری برسد.مرتضوی در مورد ترک تشریفات خط ۳ قطار شهری مشهد نیز گفت: اگر پیمانکار دیگری غیر از قرارگاه خاتم الانبیا(ص) را انتخاب می کردیم، هزینه ها بسیار افزایش می یافت، ضمن اینکه یک سال نیز برای تجهیز کارگاه پیمانکار زمان لازم بود.وی افزود: در این پیمان۵۰ درصد هزینه ها به صورت نقدی و مابقی نیز به صورت تهاتر انجام خواهد شد.شهردار مشهد با اشاره به عبور بی اشکال دستگاه حفار قطار شهری از زیر چهارراه ابوطالب، بیان کرد: در این مسیر بزرگ ترین خط انتقال فاضلاب شهر قرار دارد، ضمن اینکه تعداد خطوط انتقال آب، گاز و شبکه اینترنت نیز در این مسیر قرار دارد.
وعده پایان حفاری طی ۲۵ ماه
وی افزود: با وجود عزم فعلی حتی می توان حفاری را در زمانی کمتر از ۳۶ ماه و طی۲۴ یا ۲۵ ماه به اتمام رساند، البته مضیقه های مالی همچنان وجود دارد اما به هر کس که اعلام کردیم اینجا شهر امام رضا(ع) است، کم نگذاشت.وی با بیان اینکه ریل و ناوگان خط ۲ و ۳ قطار شهری مشهد به یک شکل است، تصریح کرد: تا زمانی که به ظرفیت اسمی برسیم، می توانیم بخشی از ناوگان خط ۲ را در خط ۳ مورد استفاده قرار بدهیم.مرتضوی گفت: با راه اندازی خط ۳ قطار شهری مشهد می توان حدود ۱٫۵ میلیون نفر را جابه جا کرد که این رقم معادل استفاده از ۳ هزار اتوبوس و ۱۵ هزار تاکسی است.وی همچنین با قدرشناسی از آیت ا… واعظ طبسی تولیت فقید آستان قدس برای واگذاری زمین میدان فردوسی به قطار شهری مشهد، از خدمات حجت الاسلام رئیسی تولیت آستان قدس رضوی به خاطر همراهی با مدیریت شهری مشهد تشکر کرد و افزود: طی سه سال گذشته هیچ کدام از اعضای شورای شهر حتی یک درخواست شخصی از من نداشته اند.
همدلی مدیران محلی و ملی برای قطار شهری
همچنین «محمدکمال سرویها» رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم با بیان اینکه وفاق و همدلی خوبی میان دستگاه های مدیریت شهری و کشوری برقرار شده است، گفت: تغییر در مبانی خط ۲ قطار شهری، ترک تشریفات خط ۳ و انتشار اوراق مشارکت قطار شهری، نمونه های بارزی برای این مهم است.وی افزود: گسترش روز افزون شهرنشینی به افزایش ترافیک منجر شده است اما شهرداری و شورای چهارم برای کاهش این مشکل، توجه ویژه ای به ایجاد خطوط مترو کرده اند، ضمن اینکه با افتتاح خط ۲ و ۳، بیش از ۷۵ درصد از مردم قادر خواهند بود از خطوط مترو استفاده کنند.
حفاری هر تی بی ام؛ ۵۰ کیلومتر به جای ۲۶ کیلومتر
«کیانوش کیامرز» مدیرعامل قطار شهری مشهد نیز با بیان اینکه دمونتاژ دستگاه حفار کاملا به صورت بومی و توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) انجام شده است، افزود: در فاز اول حفاری خط ۳، تی بی ام اول با حفاری یک کیلومتر، از مسیر چهارراه ابوطالب گذشته و به سمت میدان توحید در حرکت است.
وی با تمجید از آستان قدس به خاطر واگذاری زمین میدان فردوسی به شهرداری مشهد برای احداث خط ۳ قطار شهری، بیان کرد: در میدان فردوسی مسیر قطار شهری از دو نقطه بیرون به مرکز شهر متصل می شود.مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد ادامه داد: حفاری دستگاه دوم تی بی ام در مسیر ۱۴ کیلومتری تا قاسم آباد و امیریه انجام خواهد شد، ضمن اینکه احتمالا در مسیر حفاری خط ۳ تغییری جزئی ایجاد خواهد شد، دستگاه حفار از میدان معلم به سمت میدان امام علی(ع) تغییر مسیر خواهد داد، البته برای این تغییر در حال توافق و جمع بندی با شورای همتا هستیم.
کیامرز عملیات حفاری خط ۳ قطار شهری مشهد را ۳ ساله اعلام کرد و افزود: طبق استانداردهای موجود، عمر هر دستگاه حفار تنها ۲۶٫۵ کیلومتر است اما با سرویس دهی و استفاده بهینه، هر یک از این دستگاه ها ۵۰ کیلومتر حفاری انجام خواهد داد و هر ۴ خط با همین دو تی بی ام حفاری خواهد شد.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی خطوط مترو در مشهد حتی از تهران نیز بهتر انجام می شود، اظهار کرد: به زودی عملیات حفاری خط ۴ قطار شهری مشهد نیز آغاز خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن