نویسنده : عباس مرادیان
احاطه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر مباحث مربوط به کارکرد و جایگاه انواع رسانه، ستودنی است. دغدغههای ایشان درباره مسائل مربوط به رسانه و فضای مجازی و فناوریهای مطرح نظیر «هوش مصنوعی» در نوع خود قابل تأمل است. به یقین اتاق های فکر نظام و اندیشکدههای مختلف رهنمودهای داهیانه ایشان را مدنظر قرار خواهند داد و برابر وسع خود سلسله تحقیقات و پژوهشهایی را برای تبیین مسائل مورد اشاره ایشان خواهند داشت.
رهبر انقلاب روز چهارشنبه ۲۱ تیر ماه در دیدار فضلا، طلاب و مبلغان حوزههای علمیه، مجدد اشارات خاصی را درباره فضای مجازی و بهرهمندی از علوم روز برای امر تبلیغ بیان فرمودند. در ارتباط با اهمیت تبلیغ توجه به چند مسئله ضروری است:
تلاش بیشتر برای دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی با در نظر گرفتن لزوم آسیب شناسی گذشته. با وجود امکانات و تشکیلات و نیروهای موجود چرا باید در زمینه تبلیغ دچار ضعف باشیم؟ تنویر افکار عمومی یک ضرورت است. رسانه از جمله حلقه های مطرح در حوزه تبلیغ و تنویر افکار عمومی و مبارزه با شبهات و معرفی ارزشهای دینی و مذهبی و انقلابی است. بضاعت خوبی در حوزه رسانه داریم. کمیت رسانه ها مشخص است. دغدغه در کیفیت آن هاست.نسل فعلی نسلی پرسشگر و مطالبهگر است. یادمان نرود که جمعیت کشور در هنگام پیروزی انقلاب اسلامی ۳۶ میلیون نفر بود و اینک جمعیت ایران اسلامی از مرز ۸۰ میلیون نفر عبور کرده است. باید برای تنویر افکار این جمعیت کاری کارستان کرد و این در حالی است که جهان اسلام تشنه تبلیغ انقلاب اسلامی است. باید به فکر تبیین جایگاه کشورمان در جهان هم باشیم. این مهم نیازمند توانمندی حوزه تبلیغ است و این توانمندی باتقویت کیفیت رسانه ممکن است.
رسانه ها تشنه روحی جدید هستند. جوانان میتوانند این روح را به رسانهها بدمند. البته باید با زیر و زبر انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و بزنگاههای مختلف نظام مقدس جمهوری اسلامی آشنا بشوند. بایسته است عنصر تبلیغ برای آشنایی این نسل با ارزشهای انقلاب و نظام بیش از پیش جدی گرفته شود. نیازمند مبلغانی آشنا به دغدغههای جوانان هستیم. چند مبلغ آشنا با مسائل جوانان سراغ داریم؟ مبلغان ما به چه میزان قدرت ایجاد ارتباط با نسل جوان را دارند؟
رسانه مددکار خوبی برای پاسخ به این پرسشها و بسیاری از سوالات دیگر است. کافی است بسان دوران پیروزی انقلاب اسلامی به جوانان اعتماد کنیم. جوانان ما دارای اطلاعات بالایی هستند و توان استفاده از دانشهای مختلف را دارند. کافی است همانند دوران دفاع مقدس به آن ها اعتماد کنیم. در عرصه سازندگی شاهد درخشش جوانان بودیم. این درخشش را در حوزه مبارزه با کرونا شاهد بودیم. در حوزه دفاع از حرم و حفظ امنیت و مبارزه با اشرار و قاچاق هم شاهد اهتمام جوانان هستیم.
رسانه تشنه روحی جوان، پویا، بالنده و آشنا با فضای مجازی و حتی به تعبیر امام خامنهای نیازمند توجه به هوش مصنوعی است. کاش فرامین رهبری را بیش از پیش جدی بگیریم. هر مومن انقلابی دوستدار نظام باید یک مبلغ باشد. تلاش رسانه برای این مهم است.