به دنیای تولید محتوا در فضای مجازی علاقه دارید؟ تصمیم گرفتید در حوزه کاری یا علاقهتان ویدئو ضبط کنید و به اشتراک بگذارید؟ برای بلاگرشدن به ابزار و تجهیزاتی نیاز دارید که نوع فعالیتتان تعیین میکند برای تولید محتوای بهتر به کدام یک بیشتر نیاز دارید.
صبح مشهد- ما میخواهیم در این مطلب به صورت مختصر و مفید درباره این ابزارها توضیح دهیم. از آنجا که بیشتر تولید محتواها در فضای مجازی در مراحل ابتدایی با دوربین تلفن همراه انجام میشود به جای یک دوربین مناسب در جمع وسایل لازم ،وسایلی را معرفی کردیم که میتواند در کنار دوربین تلفن همراه یا دوربین دیجیتال خروجی بهتر و باکیفیتتری داشته باشد.
رینگ لایت از ۱۷۰ هزار تا ۵ میلیون تومان
رینگ لایتها چراغهای حلقهای بزرگی هستند که با اتصال چند چراغ الایدی کوچک به وجود آمدهاند و برای ضبط ویدئو نور مناسب و متمرکزی تولید میکنند. به همین دلیل یکی از ابزارهای موردعلاقه اینفلوئنسرها و افراد فعال در حوزه آرایشی و زیبایی است. رینگ لایتها انواع مختلفی دارند و با تنظیم دمای رنگ و کم یا زیاد شدن روشنایی در تولید عکس و ویدئو بسیار تاثیرگذارند. به عنوان مثال برای عکاسی سلفی رینگ لایتهای سلفی، برای برگزاری کلاس آنلاین و لایو اینستاگرامی رینگ لایتهای رومیزی و برای سالنهای آرایش بزرگ و عکاسی حرفهای رینگ لایتهای پایهدار مناسب هستند. اگر چه رینگلایتها بسیار کممصرف هستند اما متناسب با تعداد چراغ به کاررفته و قدرت نوردهی آنها، توان خروجی دستگاه و مصرف انرژی آن متفاوت خواهد بود.
اگر میخواهید برای تولیدمحتوا عکس یا ویدئوی سلفی بگیرید باید دوربین یا تلفن همراه خود را در یک جای ثابت بگذارید. بنابراین باید در هنگام خرید رینگ لایت به این موضوع توجه کنید که خود رینگ لایت یک نگهدارنده گوشی داشته باشد تا تلفن همراهتان در مرکز آن ثابت قرار بگیرد. همچنین میتوان روی یک سری از رینگ لایتها آینه نصب کرد و این قابلیت به دیدن بهتر همه جزئیات کمک میکند. قیمت رینگ لایتها بسته به میزان نور خروجی، شدت تابش و نوع تنظیم آن از حدود ۱۷۰هزارتومان شروع میشود و تا بیشتر از ۵میلیون تومان هم ادامه دارد. یک رینگ لایت باکیفیت برای شروع کارتان، ۴۵۰ هزار تومان قیمت دارد.
میکروفون هاش اف از ۶۰ هزار تا ۱۰ میلیون تومان
چند سالی است میکروفونهای یقهای جای میکروفونهای بزرگ و دستوپاگیری را که بیشتر وقتها اتصالی داشتند ، گرفتهاند. میکروفونهای بیسیم که یک گیرنده جداگانه دارند در ایران به «HF» یا «هاش اف» معروف شدند. گیرندههای هاش اف فقط کمری نیستند. بعضی از این گیرندهها بزرگتر هستند و روی سطوح یا دوربینها سوارمیشوند. بنابراین لازم است بر اساس نیازی که دارید، اندازه میکروفون را انتخاب کنید. اگر در زمان استفاده از میکروفون باید زیاد حرکت کنید میکروفون یقهای انتخاب بهتری است. میکروفونهای یقهای بیشتر برای ضبط ویدئوهای آموزشی، کلاسهای آموزشی و مصاحبههای رادیویی و تلویزیونی استفاده می شوند. اگر قصد صرفهجویی دارید میتوانید از این میکروفونها برای ضبط پادکستهای یک نفره هم استفاده کنید و سراغ خرید میکروفونهای استودیویی نروید.
این نوع میکروفونها چون حساسیت بالایی ندارند به جز ضبط صدا برای خوانندگی، مناسب هر استفادهای هستند. برندهای متنوعی مانند بویا، رود و … میکروفونهای یقهای را تولید میکنند و قیمت آن بنا به استفاده، سیمدار یا بیسیم بودن و توان صدای خروجی از ۶۰هزارتومان شروع میشود و به بالاتر از ۱۰میلیون تومان هم میرسد. اگر برای تولید محتوا نمیخواهید از سوژه فاصله زیادی بگیرید، حتی میکروفون هاش اف ارزان هم میتواند نیازتان را تامین کند پس بودجهتان را هوشمندانه خرج کنید. برای شروع به یک میکروفون یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومانی نیاز دارید.
پایه نگه دارنده از ۴۰ هزار تا ۸ میلیون تومان
تولید محتوای با کیفیت اگرچه در وهله اول آسان به نظر میرسد اما نوع محتوایی که منتشر میکنید، تعداد لایک، کامنت و فالوئرهای شما را مشخص میکند. یک عکس سلفی تار یا تصویر غذایی که نور کمی دارد، مخاطبان را فراری میدهد. وقتی صحبت از تولید محتوا میکنیم، نباید صرفا در تولید یک محتوای بصری برای پیج اینستاگرام خود محدود شوید. نوع حضور در برابر دوربین، حرف زدن، پوشش، زاویه دوربین، نگارش متن محتوا و … همگی زیرمجموعه بحث تولید محتوا قرار میگیرند.
۴ ویژگی یک محتوای جذاب ۱- متن عالی بدون ایراد نگارشی و با لحنی مشخص(یا کلا جدی و کتابی یا کلا محاوره و خودمانی)؛ ۲- استفاده از تصاویر و ویدئوهای با کیفیت و متناسب با متن؛ ۳- اهمیت دادن به سئو، شبکههای اجتماعی، ارتباط و پاسخگویی به کاربران؛ ۴- رعایت کپی رایت و کپی نکردن از مطالب سایر وبلاگها و وبسایتها.
قالب ثابت مهمترین نکته در این حوزه، داشتن یک ویژگی منحصر به فرد و پایدار است. اگر در تصاویر و نوشتههای خود از یک طرح ثابت استفاده کنید، فالوئرها خیلی راحت متوجه میشوند که این تصویر برای شماست.
داشتن سناریو در تولید محتوا از طنز و شوخی غافل نشوید، اصل مینیمال و گزیدهگویی را فراموش نکنید، برای ساخت و انتشار عجله نکنید و حتما از روی سناریو کار کنید. همچنین سعی کنید سؤالاتی در کپشن هر پست مطرح کنید که مخاطبان را درگیر کند و نرخ تعامل را بالا ببرد.
برندسازی برای خود برندسازی کنید یعنی شخصیت خودتان را با امضای مخصوص در کارهای تولیدی به مخاطب معرفی کنید. برای دستیابی به این هدف باید مهارتهای خود در تولید محتوا، ساخت ویدئو و الگوریتمهای شبکههای اجتماعی را بشناسید.
فعالیت منظم به طور مدام و منظم فعالیت کنید. نه این که در سه روز ۱۰ تا پست منتشر کنید و دو هفته غیبتان بزند! اگر در شبکهای هستید که «استوری» دارد، هرروز آن را بهروز کنید. همچنین برنامه زمانبندی برای انتشارهای خود داشته باشید به این معنا که در روزهای خاص و در زمان مشخصی هر پست را منتشر کنید تا مخاطبان از ساعات انتشار پستهای شما مطلع شوند. به این ترتیب بازدید از پیج شما بسیار بالا خواهد رفت.