زندگی

تکنیک ‌های شوخی ‌های شوهرانه

کد خبر : 44703

نکاتی درباره اهمیت، تکنیک‌ ها و خط قرمزهای شوخ ‌طبعی مردها در زندگی ‌مشترک که اگر به‌ درستی و پختگی صورت بگیرد، عشق را شکوفاتر خواهد کرد

نویسنده : دکتر حسین شرافتی| روان شناس

صبح مشهد– شوخ طبعی به‌ عنوان یکی از مفاهیم پرکاربرد و مثبت در روان شناسی به شمار می‌رود. در روان شناسی، شوخی را با عزت ‌نفس، خلاقیت، تفکر جانبی، انعطاف‌ پذیری، خلق مثبت و برخی نکات مثبت روانی دیگر مرتبط می‌دانند. شوخی کردن، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و می‌تواند در روابط درون فردی هم موثر واقع شود. از طرف دیگر انواع منفی شوخ ‌طبعی مانند سر به سر دیگران گذاشتن و طعنه ‌زدن می‌تواند تاثیر منفی در سلامت روان و روابط اجتماعی داشته باشد. بسیاری از مردان به صورت ذاتی تمایل به شوخی کردن با دیگران دارند و پس از ازدواج دوست دارند که بیشترین شوخی را با همسر و خانواده خود داشته باشند. اما نه تکنیک ‌های آن را بلدند و نه از اهمیت آن آگاه هستند. در این مطلب، نکاتی به شوهرها در همین باره ارائه خواهد شد.

افزایش صمیمیت، کاهش استرس و …
در بسیاری از موارد اگر شوخی با همسر به درستی و پختگی صورت بگیرد، می‌تواند جنبه‌ های مثبت زیادی را در زندگی‌ مشترک داشته باشد و بر ارتباط آن‌ها تاثیرات بسیار مناسبی را ایجاد کند. اگر شوخی کردن با همسر به خوبی صورت بگیرد، می‌تواند باعث صمیمیت بین زوج شود. شوخی می‌تواند استرس و اضطراب را در خیلی از موقعیت‌ ها از بین ببرد که همین موضوع به افزایش کیفیت و عاشقانه‌تر شدن زندگی ‌مشترک کمک بسیار زیادی می‌کند.

توصیه‌ هایی به شوهرها برای شوخی ‌کردن اصولی
احتمالا سوالی که این ‌جا در ذهن مطرح می‌شود این است که مردان برای شوخی‌های خود در خانواده باید از چه تکنیک‌ هایی استفاده کنند؟ چه خط قرمزهایی را رعایت کنند؟ آیا به هر روشی باید بقیه را خنداند؟ آیا فقط هدف خنداندن است حتی در ازای ناراحتی دیگران؟ مردان چطوری شوخی کنند که حرمت ‌ها، مرزها و … حفظ شود؟ در ادامه چند توصیه به شوهرها برای شوخی در خانواده عرض می‌کنم.

در موضوعات پذیرفته ‌شده شوخی کنید
سعی کنید در مواردی با همسرتان شوخی کنید که برای او توجیه شده و با آن‌ها کنار آمده باشد. روی شوخی‌هایی تمرکز کنید که خط قرمز همسرتان نباشد و او در این موارد پذیرش کافی داشته باشد. نباید با هر چیزی شوخی کنید. متاسفانه برخی رفتارها فقط ظاهرشان شبیه شوخی و طنز است که در صورت تکرار و با گذر زمان، شادی و گرمای خانه را کم رنگ می‌کند. بعضی خانم‌ها از شوخی‌ های شوهرشان به‌ خصوص در جمع دوستانه و خانوادگی گله می‌کنند، این مسائل همواره بین زن و شوهرهای امروزی وجود دارد و در نهایت کارشان به تعارضات زناشویی می‌کشد.

از سبک شوخ ‌طبعی پرخاشگرایانه استفاده نکنید
این سبک شوخی متمرکز بر دیگران است و با استفاده از سخن‌ های طعنه‌آمیز، ریشخند، تحقیر و سر به سر گذاشتن و دست انداختن دیگران یا به عبارت دیگر شوخی‌ های توهین‌آمیز، باعث ناراحتی همسر می‌شود. همچنین از شوخی ‌هایی برای کنترل و دستکاری دیگران با محتوای ضمنی تهدیدآمیز استفاده نکنید و بدانید، شوخی فیزیکی، سلیقه بسیاری از افراد نیست و در شوخی با همسر دو نکته رعایت زمان و مکان و توجه به برداشت همسر حائز اهمیت است که می‌تواند کیفیت شوخی شما را تعیین کند.

شوخی با طلاق و ازدواج‌ مجدد را بی‌ خیال شوید
استفاده مداوم از عباراتی همچون «طلاق» ، «بی‌جنبه»، «خانه همسر دومم بودم» و تحقیر و تمسخر همسر به ویژه برای ظاهر و طرز گفتمان او حتی اگر در حکم شوخی باشد هم صحیح نیست چرا که می‌تواند زن را در لاک خود فرو ببرد یا زندگی را با جنجال مواجه کند. این شوخی‌های به ظاهر ساده ذهن همسرتان را درگیر و اضطراب و ترس از بر هم خوردن رابطه را در وی ایجاد می‌کند.

بی ‌حرمتی حتی به‌ شوخی باعث بی‌اعتمادی می‌شود
صمیمی ‌بودن رابطه زوج ها نباید منجر به شکستن حرمت‌ها به خصوص در بین جمعی از دوستان و آشنایان‌تان شود چرا که با بروز کدورت و ناراحتی همسرتان همراه خواهد شد. عمدتا حفظ حرمت‌ ها بین اطرافیان باید بیشتر مورد توجه باشد بنابراین در شوخی باید چارچوب را رعایت کنید و مسخره‌ کردن همسرتان حتی به شوخی هم می‌تواند به مشکلات زناشویی ‌تان دامن بزند و زندگی فرزندان‌تان هم با این الگوگیری تحت الشعاع قرار بگیرد و باعث ایجاد ناراحتی و بی اعتمادی در بین آن‌ها شود.

شوخ طبعی خود تحقیرگرایانه هم خوب نیست
استفاده از این سبک و با هزینه کردن از خود و بیان عبارت‌های خنده دار درباره کاستی‌ها و عیب‌های خودتان، برای این ‌که توجه دیگران را به سمت خود جذب کنید، اشتباه است. شاید این نوع شوخی در همان لحظه باعث خنده خانواده و آشنایان‌تان شود اما بعدها باعث تمسخر قرار گرفتن و دست انداختن فرزندان و همسرتان توسط همان افراد خواهد شد.

درباره اعضای خانواده همسرتان شوخی نکنید
شوخی کردن با اعضای خانواده، یکی دیگر از خط‌ قرمزها برای زنان است. خیلی از افراد دوست ندارند که با خانواده آن‌ها شوخی شود و این مسئله موجب رنجش آن‌ها می‌شود. بنابراین باید توجه داشته باشید که نباید دیگران را با خصوصیات اعضای خانواده‌ شان مورد تمسخر و کنایه قرار دهید. در شوخی باید از تکنیک‌های خاص آن استفاده شود و از شکستن حرمت ها و مرزهایی که باعث فاصله بین زن و مرد می‌شود، خودداری شود و در کل استفاده از شوخی هم مثل بسیاری از رفتارهای دیگر باید نرمال باشد و نباید افراط صورت گیرد تا به جای این‌ که باعث صمیمیت بین زوج شود، باعث ایجاد نارضایتی زناشویی شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن