اخبار مهمشهری

الیت در مشهد خوداظهاری می شود/ شهروندان تخفیف می گیرند

کد خبر : 22862

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: طرح ترافیک هسته مرکزی و پیرامون حرم مطهر دو هفته دیگر با حضور استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد، تولیت آستان قدس رضوی، فرماندهی انتظامی استان بررسی و نواقص آن برطرف خواهد شد.
به گزارش صبح مشهد، خلیل الله کاظمی امروز در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص جزئیات طرح ترافیک هسته مرکزی و بافت پیرامونی حرم مطهر افزود: در این طرح سه موضوع ایجاد پارکینگ در مبادی منتهی به حرم مطهر، تقویت سیستم حمل و نقل عمومی و در انتها ایجاد محدودیت ترافیکی برای خودروهای شخصی مورد توجه قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۵-۳۰ درصد ترددها از مبادی حرم مطهر عبوری است که اگر این ترددها محدود و از مسیرهای دیگری انجام شود، شاهد کاهش ترافیک در هسته مرکزی خواهیم بود البته قبل از محدودیت ترافیک باید اقداماتی از قبیل احداث پارکینگ و تقویت سیستم حمل و نقل عمومی دراین محدوده انجام شود.
وی تصریح کرد: لذا در طرح ترافیک هسته مرکزی شهر احداث پارکینگ در میدان شهدا، بسیج، شهید گمنام و نواب صفوی پیش بینی شده است. هر چند که باید در کنار استفاده از پارکینگ فرهنگ استفاده و محدودیت ترافیکی نیز مورد توجه قرار گیرد زیرا اکنون پارکینگ آرمان با ظرفیت بیش از ۱۰۰۰ خودرو در میدان ۱۷ شهریور وجود دارد اما به دلیل نبود محدودیت تردد خودرو شخصی بیشتر ظرفیت آن همیشه خالی است.
کاظمی با بیان اینکه تقویت سیستم حمل و نقل عمومی در هسته مرکزی شهر از جمله قطارشهری، اتوبوس و تاکسی مدنظر قرار گرفته شده است، اظهارکرد: در مجموع احداث پارکینگ، تقویت حمل و نقل عمومی و ایجاد محدودیت تردد خودروها سه ضلع مثلث ترافیکی طرح ترافیک هسته مرکزی شهر هستند که دو هفته دیگر برای رفع نقص با حضور استاندار و سایر دستگاه های مرتبط بررسی خواهند شد.
*شناسایی ۲۵۹ نقطه مستعد آبگرفتگی در مشهد
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در ادامه به موضوع آبگرفتگی معابر در بارندگی های بهار امسال اشاره کردوگفت: با توجه به شدت و افزایش بارندگی های امسال، مکانهایی که سالهای قبل دچار آبگرفتگی نمی شدند با مشکل آبگرفتگی روبروشدند که در این رابطه ۲۵۹ نقطه شناسایی شده است.
وی افزود: با توجه به اینکه بودجه در نظر گرفته شده در این خصوص قبل از بارندگی ها ۳۶ میلیارد تومان برای ۳۵-۴۰ محل پیش بینی شده بود، با توجه به افزایش محلهایی که دچار آبگرفتگی می شوند درخواست افزایش ۵۷ میلیارد تومان دیگر را به شورای شهر ارائه دادیم که مورد موافقت شورای شهر قرار گرفت.
وی اضافه کرد: بر این اساس امسال مشکل ۱۵۹ محل از ۲۵۹ محل شناسایی شده که دچار آبگرفتگی شده اند را برطرف و مابقی را سال آینده انجام خواهیم داد، البته باید شهروندان به این موضوع توجه داشته باشند که رفع مشکل بسیاری از محلهایی که دچار آبگرفتگی شده اند در تعهد سازمانها و دستگاه های دیگر است که آن را انجام نداده اند.
* بهره برداری از پارکینگ و پایانه اتوبوس غیر همسطح آزادی(پارک ملت) آبان ماه ۹۹
کاظمی به آغاز تعداد زیادی پروژه عمرانی طی چند ماه گذشته اشاره و اظهار کرد: شهردار مشهد بر رعایت زمانبندی و سرعت در اجرای پروژه تاکید دارد، لذا تمامی پروژه های جدید برای اولین بار در کشور با در نظر گرفتن زمان اجرا و با روشن شدن تابلو روزشمار آغاز می شود تا شهروندان در جریان روند کار قرار بگیرند.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از اقدامات برای اجرای پروژه ها مانند تملک و معارضات دست ما نیست اما خود را مقید به رعایت زمانبندی کرده ایم و خوشبختانه پروژه هایی که با تابلوی روزشمار آغاز شده نه تنها از زمانبندی عقب نیستند بلکه برخی مانند پروژه دوربرگردان غیرهمسطح آیت الله هاشمی رفسنجانی از زمانبندی جلو هستند.
وی در خصوص وضعیت پارکینگ و پایانه اتوبوس غیر همسطح آزادی(پارک ملت) نیز گفت: این پروژه که سال گذشته کلنگ زنی و قرار بود تیرماه ۹۹ به بهره برداری برسد در اجرا با معارضاتی از جمله کابلهای مخابراتی، فیبر نوری و لوله های آب و گاز روبرو شد که انتقال آنها نیاز به دریافت مجوز از وزارتخانه های مربوطه داشت که این موضوع باعث تاخیر ۷ ماهه در اجرای پروژه شد.
وی ادامه داد: اکنون این معارضات برطرف و توانسته ایم با سرعت دادن به پروژه حدود ۴ ماه از این تاخیر را جبران کنیم و امیدواریم با همین روند پروژه را طبق تابلو روزشمار آبان ماه ۹۹ به بهره برداری برسانیم.
*انتشار ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت خطوط قطارشهری مشهد در سال جاری

وی در خصوص وضعیت اجرای خطوط قطارشهری مشهد نیز اظهار کرد: خوشبختانه روند اجرای خطوط قطارشهری مشهد طبق برنامه است و هر چند تحریم ها باعث سختی کار شده اما کار همچنان ادامه دارد و توانستیم ادامه خط دو را از میدان شریعتی تا شهید کاوه طبق وعده ای که داده بودیم به بهره برداری برسانیم.
کاظمی ادامه داد: دو ایستگاه الندشت و کوهسنگی نیز به دلیل اینکه در طراحی اولیه به صورت تجاری دیده شده بود با وجود وضعیت اقتصادی در طرح تغییراتی ایجاد شد که همین امر باعث تاخیر در احداث آنها شد اما اکنون کار تکمیل این دو ایستگاه به سرعت در حال انجام و در آبان ماه آماده بهره برداری خواهد شد.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد تصریح کرد: حفاری خط سه نیز که از میدان فردوسی در دو جبهه و با دو دستگاه حفار از میدان فردوسی تا پایانه امام رضا(ع) و از میدان فردوسی تا الهیه در حال انجام است که یک حفار اکنون در نزدیکی پایانه امام رضا (ع) و حفار دیگر در محدوده امامت ۴۹ مشغول حفر تونل هستند.
وی افزود: در فاز اول ۵٫۳ کیلومتر از ۲۸ کیلومتر خط سه حدفاصل میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) را تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهیم رساند که لایحه دریافت مجوز ساخت ایستگاه های باب الجواد(ع)، بسیج و پایانه امام رضا(ع) را به شورای شهر ارائه داده ایم.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی خط چهار قطارشهری نیز چندی پیش با حضور معاون اول رئیس جمهور آغاز شد، اظهار کرد: اکنون عملیات ایجاد شفت ورود دستگاه حفار در حال انجام است که حدود ۶-۷ ماه زمان خواهد برد و پس از اتمام کار حفاری تونل خط ۳ دستگاه های حفار اقدام به حفر تونل خط ۴ قطار شهری خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه در خط دو و سه قطارشهری کمبود واگن نداریم، افزود: اکنون تعدادی واگن در انبار داریم که می توانیم پس از راه اندازی ۵٫۳ کیلومتر خط سه از آن استفاده کنیم اما در خط یک با کمبود ۶۰ واگن روبه رو هستیم.
کاظمی ادامه داد: با توجه به کمبود ۶۰ واگن در خط یک در ساعات پیک مسافر زائران و مجاوران با مشکل روبرو هستند که به دنبال رفع کمبود واگن هستیم اما دولت مصوبه ای دارد که براساس آن شهرداریها به هیچ عنوان حق خرید واگن را ندارند و باید از ۲۰۰۰ واگنی که قرارداد ساخت آن را دولت با شرکت های داخلی بسته است استفاده کنند، این در حالی است که نوع واگن های خط یک متفاوت است. لذا در سفر اخیر معاون اول این موضوع مطرح و موافقت شد که ۶۰ واگن را خودمان تامین کنیم که در حال پیگیری موضوع هستیم.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد به انتشار اوراق مشارکت برای خطوط قطارشهری اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر و به فروش رفت و برای امسال نیز ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است.
وی در خصوص تامین اتوبوس نیز گفت: قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس منعقد و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس نیز در حال بازسازی و نصب کولر است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای نوسازی تاکسی های فرسوده گفت: تفاهم نامه ای برای دریافت تسهیلات خرید تاکسی برای تاکسیرانان با بانک ملی منعقد شد و با توجه به اینکه بازپرداخت آن برای تاکسیرانان سنگین بود لایحه ای را برای پرداخت ۱۴ درصد از ۱۸ درصد کارمزد وام توسط شهرداری مشهد را به شورای شهر ارائه دادیم که با آن موافقت شد و تاکسیرانان ۴ درصد از کارمزد را پرداخت خواهند کرد.
وی ادامه داد: بر این اساس ۲۰۰۰ هزار دستگاه تاکسی با استفاده از این تسهیلات نوسازی خواهند شد و در کنار آن نیز اجازه استفاده از اوراق مشارکت را برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی از محل انتشار اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی داریم که امسال ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق منتشر خواهیم کرد.
*اجرای طرح تردد خودروهای سنگین در شهر از آبان ماه
کاظمی در خصوص تعیین تکلیف کمربند ۷۵ متری جنوبی مشهد نیز اظهارکرد: دغدغه های محیط زیستی به حق و قابل قبول است لذا می گوییم می توانیم مکانیزمی بکار بگیریم تا این دغدغه ها را برطرف کنیم که این دغدغه ها در حال استحصال و برنامه ریزی است.
معاون عمران،حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در ادامه به طرح زمانبندی تردد خودروهای سنگین در نقاط مختلف شهر اشاره کرد و گفت: طبق این طرح شهر به سه منطقه سبز، زرد و قرمز تقسیم شده است که طبق آن مجوز تردد خودروهای سنگین و نیمه سنگین در نقاط قرمز ۲۳ تا ۶ صبح خواهد بود و برای نقاط زرد و سبز نیز زمانبندی تردد در نظر گرفته شده است، این طرح به تصویب شورای شهر و تابید فرمانداری رسیده و از آبان ماه اجرایی خواهد شد.
*اجرای طرح نصب بارکد بر روی خودروها در راستای هوشمندسازی پارک خودرو

وی در پاسخ به گلایه از فعالیت پارک هوشمند الیت در حاشیه خیابان نیز اظهار کرد: مدیریت پارک حاشیه ای تنها در مشهد اجرا نمی شود بلکه در سایر کشورها و حتی قبل از انقلاب نیز در مشهد اجرا می شده است زیرا یک خودرو که صبح تا شب کنار خیابان پارک کند حق شهروندان را ضایع می کند و باید مدیریت شود.
وی افزود: اکنون در برخی خیابانها که الیت فعالیت ندارد و تابلوی توقف ممنوع نصب شده باز هم شاهد توقف خودرو هستیم. آیا اگر الیت نباشد اوضاع بهتر می شود؟ شاید شهروندان در نوع اجرا و محاسبه گلایه داشته باشند ولی این دلیل نمی شود که صورت جلسه را پاک کنیم.
وی اضافه کرد: بر این اساس از یک ماه آینده طرحی به صورت آزمایشی در منطقه ۹ اجرا خواهد شد که براساس آن ارتباط پارکبانان با شهروندان در دریافت پول و شارژ حذف و شهروندان از طریق خوداظهاری با مراجعه به سامانه و ثبت ساعت از تخفیف نیز برخوردار خواهند شد.
وی تصریح کرد: همچنین به دنبال اجرای طرح نصب بارکد روی خودروها هستیم تا تنها با نزدیک کردن دستگاه اطلاعات خودرو ثبت و نیاز به وارد کردن شماره پلاک خودرو توسط پاکبانان نباشد.
کاظمی در ادامه گفت: نرم افزار دیگری نیز در حال طراحی است تا شهروندان قبل از حضور در مقصد از ظرفیت پارکینگهای طبقاتی مطلع و بتوانند برای خود جای پارک رزو کنند.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص مشکلات پارکینگ خیابان احمدآباد نیز اظهارکرد: وجود مطب های پزشکان در این خیابان باعث ترافیک سنگین و کمبود فضای پارک شده که برای رفع این مشکل شهرداری به تنهایی نمی تواند اقدامی انجام دهد اما با این حال پارکینگ طبقاتی با ظرفیت ۲۵۰-۳۰۰ خودرو در خیابان پرستار درحال ساخت است که تا آبان به بهره برداری خواهد رسید.
وی به تعیین تکلیف ایستگاه های دوچرخه اشاره کرد و افزود: در بحث ایستگاه های دوچرخه مشکلاتی به وجود آمد که دستگاه قضایی در حال رسیدگی به آن است و ما نیز منتظریم تا تکلیف آن روشن و با طرحی جدید به این موضوع ورود پیدا کنیم.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از نیازها ایجاد مسیر دوچرخ همراه با پیوستگی و ارتباط میان مسیرها است که وجود ندارد، در مجموع به ۲۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه نیاز داریم که ۱۲۵ کیلومتر آن اجرا شده و ۱۲۵ کیلومتر دیگر نیاز است لذا در ابتدا به دنبال اتصال و به هم پیوستگی مسیرهای ویژه دوچرخ هستیم.
کاظمی در ادامه به طرح ممنوعیت فروش بلیط در پایانه مسافربری امام رضا(ع) و ایزوله کردن محل سوار شدن اتوبوس اشاره کرد و گفت: براساس این طرح که با هدف حذف دلالان انجام می شود مسافران باید بلیط سفر خود را از طریق اینترنت و دفاتر فروش بلیط خارج از پایانه و یا از مبدا سفر تهیه خواهند کرد و تهیه بلیط تنها یک ساعت قبل از سفر و در صورت وجود جای خالی در اتوبوس در پایانه انجام خواهد شد.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: یکی دیگر از اقدامات برای حذف دلالان ایزوله کردن محل سوار و پیاده شدن مسافران به اتوبوس در پایانه امام رضا (ع) و ورود مسافران از طریق گیت های ورودی با استفاده از بارکد بلیط است که تجهیزات این کار درحال خرید است و به زودی اجرایی خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + بیست =

دکمه بازگشت به بالا
بستن