رئیس اتاق اصناف مشهد گفت : دراستان خراسان رضوی بدلیل تولید فرش های عشایری و داری، فرش دستباف در سطح کشور و همچنین در بحث خاستگاه مشتریان خارجی ازجایگاه ویژهای برخورداراست.
به گزارش صبح مشهد به نقل از ستاد خبری پانزدهمین نمایشگاه تخصصی کیف وکفش ، ماشین و همچنین پانزدهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف مشهد “هادی مخملی “اعلام کرد :در شهر مشهد نسبت به احداث شهرک فرش که اولین شهرک فرش دستباف در کل کشور می باشد اقداماتی انجام شده است.
وی افزود: فرش دستباف به عنوان یک تولید ملی و نگاه هویتی که باید برای کشورمان داشته باشد دارای جایگاه ویژه است و البته فرش دستباف یک شرایط تولید چند وجهی نیز دارد .چون هم تولیدی است که میتواند بحث اشتغال زایی داشته باشد و همچنیندر اقتصاد کشور به لحاظ ارزآوری جایگاه بسیار مهمی دارد.
مخملی یادآور شد : همچنین فرش دستباف به عنوان یک تولید ملی در کشورهای دنیا به عنوان فرش ایرانی وهویت ملی- ایرانی مطرح می باشد و بوسیله فرش دستباف فرهنگ ایرانی به همه دنیا صادر می شود .
این درحالیست که چه از لحاظ فرهنگی و چه ازلحاظ مالی و اشتغال زایی حائز اهمیت است زیرا با کمترین سرمایه، امروز می توان فرش دستباف را تولید کرد .
رئیس اتاق اصناف مشهد تصریح کرد: بنظرمن با حمایت دولت و فعالیت تولید کنندگان داخلی و هم افزایی می توان جایگاه صادراتی فرش دستباف را تقویت کرد و به سالهای قبل برگشت که این موضوع یک دغدغه جدی فعالین حوزه فرش دستباف است و این میسر نمیشود مگر اینکه نسبت به فرش دستباف توجه کرد.
هادی مخملی تاکید کرد: این در حالیست که همان گونه که بیمه بافندگان در بودجه دولت قرار گرفته امادر اجرای آن کوتاهی میشود باید ما همه موارد و تسهیلاتی که برای جامعه فرش را در نظر داریم،انجام شود ازطرفی جذابیتی به جهت تنوع ،نوآوری بوجود بیاوریم تا ترجیحات مصرف کننده را در جهان جوابگو باشد.
وی اضافه کرد: از این رو باید زیرساختها درست شود پس حوزههای زیربنایی و روبنایی فرش دستباف که مستلزم گرفتن بازارهای داخلی و خارجی است باید به لحاظ ورود به ساختارهای جدید، بهبود روشها و ساختاربندی میسر شود .
مخملی تاکید کرد: باتوجه به علاقه ای که مردم نسبت به فرش دستباف دارند معرفی به نسل جدید در بازارهای داخلی و خارجی یک ضرورت است و در حال حاضر بدلیل عدم تبلیغات در بازارهای خارجی، نسل جدید فرش دستباف را در کشورهای خارجی نمیشناسند و این باعث تغییر ترجیحات مصرف کننده شده است و کفپوشهای دیگر را به فرش دستباف ترجیح می دهند.
وی توضیح داد: پس باید با برگزاری نمایشگاه و ایجاد تعامل بین خریداران ، علاقه مندان فرش دستباف و تولید کنندگان آن هارا به یک نقطه ترازی برسانیم که این کالا جایگاه خودش را پیدا کند. چون فرش دستباف احتیاج به تولید جایگاه برای بحث بازارندارد اما باید بتواند خودش را به لحاظ تنوع ، نوآوری و ورود به عرصه تولیدات نوین با توجه به درخواست و ذائقه مشتری آماده کند که مستلزم به بحث های زیربنایی دارد که با حمایت دولت مقدور است .
رئیس اتاق اصناف مشهد اعلام کرد: اگرچه در رابطه با تسهیلات فقط تسهیلات مالی مطرح نیست اما نیاز به تعرفه ها و یا ایجاد شهرکها وجوددارد وهمچنین عوامل بازدارنده، باید مرتفع شود تا کمک کند، بتوانیم از نقطه زنجیره ارزشی تامین فرش دستباف تا هدف آن که نهادی است که آسیب دیده است را بتوانیم، ترمیم کنیم تا به جایگاه اصلی فرش دستباف در دنیا برسیم که این مهم با معرفی بیش از پیش فرش دستباف و افزایش خاستگاه مشتریان و ترجیحات مصرف کننده در دنیا مقدور می باشد.
مخملی در رابطه با پروانههای فرش دستباف ، تاسیس و کارگاههایی که وجود دارد،اظهار داشت : خوشبختانه شاهد افزایش کارگاهها هستیم و این به دلیل شرایطی است که درحوزه فرش دستباف در سازمان صنعت، معدن و تجارت وجوددارد و با تعاملی که با اتحادیه و تشکلهای شهرستانها انجام می شود این موضوع طی دوسال اخیر تقویت شده است .
وی خاطر نشان ساخت: با توجه به تمرکزی که سازمان نسبت به فرش دستباف به لحاظ تولی گریش دارد این افزایش باعث می شود که با رفع موانع به خصوص بیمه بافندگان ، تسهیلات قالی بافان، استفاده از تسهیلات اعتباری و فنی برای حوزه فرش دستباف کمک کننده باشد .