شهری

استفاده از نظرات تخصصی شهروندان و تسریع در روند تهیه، تصویب و اجرای طرح ساماندهی و بهسازی بافت آبکوه، به منظور ارتقاء رضایتمندی شهروندان 

کد خبر : 60490

جلسه نشست مردمی به منظور پاسخگویی به مطالبات و درخواست های شهروندان محله آبکوه مشهد با حضور محمود برهانی سرپرست شهرداری منطقه یک،حجت فرقانی مدیرکل طرح ها و مطالعات شهری شهرداری و محمود عبدالله زاده مدیر عامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد در محل مسجدالرسول«ص» واقع در نبش خیابان شهید دستغیب۲ برگزار شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه یک در این نشست موضوعاتی همچون بازگشایی معابر، تسریع در تصویب طرح درخواستی با رعایت ضوابط، اجرای مصوبه سال ۱۴۰۱ قانون نوسازی بافت های فرسوده ،حذف دریافت سهم سرانه با ورود به محدوده از املاک آبکوه و سعد آباد با توجه به قدمت بیش از ۴۰۰ ساله بافت ، حذف تقدیمی ادارات اوقاف و آستان قدس نسبت به مالکین بومی و محلی، قیمت گذاری عادلانه و منصفانه املاک متقاضیان فروش و سایر موارد درخواستی از سوی نمایندگان شهروندان ساکن در بافت مطرح شد.

همچنین تمرکز گرایی و استقلال اداره بافت فرسوده آبکوه سعد آباد و جمع آوری و ساماندهی انبارهای ضایعات در راستای ارتقای کیفیت زندگی مردم محله، تخصیص حداقل بودجه دوبرابری برای اجرای طرح های زودبازده سایر محلات هدف بازآفرینی برای این محدوده در هرسال نیز از جمله دیگر درخواست ها و مطالبات مردمی بود که در این دیدار مطرح گردید.

در بخش هایی از این نشست محمود برهانی سرپرست شهرداری منطقه یک با توجه به سلسله موضوعات مطرح شده توسط شهروندان،طی سخنانی بر لزوم همکاری و مشارکت همه دستگاه های خدمات رسان و سازمان های مرتبط تاکید کرد.

وی گفت:حل کامل موضوعات اشاره شده و مورد درخواست شهروندان عزیز این بافت نیازمند یک هم افزایی بین شهرداری و سایر ارگان ها و دستگاه های خدمات رسان، و ذی نفعان و ذی مدخلان و شهروندان میسر است و شهرداری به تنهایی اختیارات لازم در این خصوص را ندارد و لازم است تا رویکردی همه جانبه برای تهیه، تصویب و اجرای طرح ویژه ساماندهی این بافت وجود دارد.

وی برپایی چنین نشست هایی با حضور و مشارکت فعال مردم را بسیار تاثیرگذار برشمرد و گفت:در تهیه طرح های تفصیلی می توانیم از نقش و حضور مردم ساکن در بافت بیشتر بهره ببریم.

سرپرست شهرداری منطقه یک تصریح کرد: تهیه و اجرای طرح های نوسازی و بهسازی بافت آبکوه مشمول قاعده زمان شده،و همین امر نیز سبب شده است تا عدم تناسب رشد اقتصادی و توسعه عمرانی این بافت با بسیاری از مناطق دیگر شهر که در طی سال های اخیر رخ داده،موجب شکل گیری نارضایتی هایی برای اهالی بافت گردد.

وی تاکید کرد:در نتیجه زمان، عامل مهمی در تصمیم گیری ها است و ما با درنظر گرفتن این عامل مهم و تسریع در رویه تهیه، تصویب و اجرای طرح با در نظر داشتن نظرات و خواسته های مردمی می توانیم بخش عمده ای از این نارضایتی ها را برطرف نماییم.

سرپرست شهرداری منطقه یک در ادامه سخنانش تاکید کرد: طرح تفصیلی و توسعه آبکوه، زمانی برای آینده ی این منطقه تاثیرگذار خواهد بود که از نقطه نظرات و دیدگاه های تخصصی شهروندان و کسبه و ساکنان در این بافت که معضلات و اولویت های اجتماعی، فرهنگی و عمرانی آن را لمس کرده و می شناسند، در تهیه طرح ها و ارائه پیشنهادات بهره بیشتری برده و مد نظر قرار دهیم تا طرحی همه جانبه تهیه شود که پاسخگوی تمامی نیازهای اهالی بافت باشد.

وی در ادامه ضمن تقدیر از شهروندان مطالبه گری که در این جلسه شرکت کرده بودند، پیشنهاد داد:به این منظور می توانیم نمایندگانی متخصص از هر حوزه را به صورت مکتوب به جلسات تخصصی مشاوران طرح و حتی جلسات تصویب طرح در کمیسیون ماده۵ معرفی کنیم که در مراحل مختلف تا قبل از تصویب نهایی و اجرا،از پیشنهادات و نظرات تخصصی آنها استفاده شود.

برهانی در خصوص مباحث مربوط به حوزه قیمت گذاری و گله مندی ها و نارضایتی های ایجاد شده در این خصوص نیز تأکید کرد: تلاش و رویکردهای بی شماری در این حوزه وجود دارد و شهرداری همواره بر لزوم احقاق حقوق هم شهروندان و هم شهر در این بخش تاکید داشته است و با کمک ظرفیت ها و راهکارهای قانونی موجود، از جمله ملاک عمل قراردادن نظر یک گروه از کارشناسان رسمی مرضی الطرفینی و قیمت گذاری منصفانه، در این خصوص می کوشیم تا رضایتمندی حداکثری برای شهروندان ایجاد شود.

محمود عبدالله زاده مدیر عامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد هم که در این جلسه حضور داشت پس از استماع نظرات شهروندان و مالکان و نمایندگان کسبه بافت اظهار کرد : در خصوص بافت فرسوده آبکوه تاکنون مساعدت ها و همکاری های زیادی صورت گرفته است و بیشترین مصوبات را در این خصوص در سازمان داشته ایم .

وی ادامه داد: در حال حاضر می توانیم از محل تخفیفات و همچنین پروژه های زودبازده موارد مربوط به این محله را پیگیری نماییم .

وی ضمن اشاره به نیازها و مطالبات مردم تاکید کرد: تمامی خواسته های شهروندان و موارد مورد مطالبه مردم را در دستور کار قرارداده و با مساعدت دیگر دستگاه ها همچون نیروی انتظامی که تاکنون همواره در کنار ما قرار داشته اند ، کار را انجام خواهیم داد.

وی در ادامه سخنانش ضمن اشاره به موضوع ساماندهی فاضلاب این محله به عنوان یکی از ملزومات پیش از بحث اصلاح شبکه معابر تاکید کرد : این امر در حال پیگیری است و مجموعه مکاتبات ما با دستگاه ها و ادارات مرتبط در حال انجام است تا شبکه معابر به سرعت اصلاح شود و بافتی متناسب با بافت های مجاور در این منطقه شکل بگیرد .

وی تاکید کرد : موضوعات و مباحثی همچون جمع آوری معتادان متجاهر، ساماندهی انبارهای ضایعات، تامین امنیت محله و … نیز پیگیری شده است و تصمیمات لازم در این رابطه با هم افزایی دستگاه های ذی ربط در حال اتخاذ و اعمال است.

حجت فرقانی مدیر کل مطالعات طرح های شهری نیز در این نشست مردمی گفت: طرح تفضیلی بافت فرسوده آبکوه به اداره کل راه و شهرسازی ارسال شده است و در صورت تصویب آن می توانیم شاهد تغییر اوضاع و چهره منطقه باشیم.

وی ضمن اشاره به مصوبه سال ۱۴۰۱ شورای عالی شهرسازی و معماری ،تصریح کرد : تهیه این طرح برای تمام محدوده هایی که مشمول این مصوبه هستند از جمله بافت فرسوده آبکوه ابلاغ شده است.

وی ادامه داد : در حال حاضر طرح پیشنهادی ما نیز تهیه شده و تمامی موارد آن لحاظ شده است و به اداره کل راه و شهرسازی ارسال گردیده تا در کمیسیون ماده۵ طرح و تصویب شود .

وی در بخش دیگر سخنانش تاکید کرد : برپایی چنین گردهمایی ها و نشست هایی با حضور مردم می تواند در تصمیم گیری ها بسیار اثرگذار باشد و پیشنهاد می کنیم نمایندگانی از بین مردم انتخاب شده و به شهرداری معرفی شوند تا در تمامی مراحل تصویب طرح ها در جریان امور قرار بگیرند .

وی خطاب به شهروندان خاطرنشان کرد:در بسیاری از موضوعات مشمول ما هم همانند شما مطالبه گر هستیم و تلاش داریم تا هر چه زودتر طرح تصویب شده تا بتوانیم اقدامات لازم را انجام بدهیم .

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن