شهری

تسهیل‌گری مدیریت شهری در موضوع خانه‌های تاریخی؛ ۳ خانه تاریخی جدید تا پایان سال به روی مردم باز می‌شود

کد خبر : 60216

محمد شیخانی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد گفت:  شهر مشهد به دلیل سابقه تاریخی آن دارای خانه‌های تاریخی زیادی است و هدف مدیریت شهری به منظور حفظ میراث فرهنگی این شهر؛ کمک به زنده نگه داشتن ابنیه تاریخی بوده و اکنون در شهر مشهد ۱۵ خانه تاریخی با کاربری میراث فرهنگی فعال هستند و در معرض بازدید عموم قرار دارند.

به گزارش صبح مشهد، وی افزود: در حال حاضر ۳ خانه تاریخی در حال مرمت هستند و تا پایان سال جهت بازدید عموم به بهره‌برداری می رسند و در راستای فعال شدن ۸ خانه تاریخی دیگر در حال مشارکت با مالک و جذب سرمایه گذار هستیم و در صورت فعال شدن این خانه‌ها تعداد آنها به عدد ۲۵ خواهد رسید.

طبق مصوبه دستور العمل ابلاغی شورای عالی معماری و شهرسازی در تاریخ ۲۰ مردادماه سال ۱۴۰۳، تسهیلات و بسته‌های تشویقی برای مالکین خانه‌های تاریخی درنظر گرفته شده و این تسهیلات شامل تبلیغات محیطی در خصوص معرفی بنا به مردم و بازپیرایی فضاهای اطراف خانه است.

روند صدور مجوز برای خانه‌های تاریخی نیز تسهیل خواهد شد، برخی خانه‌ها جهت حفظ بنا، نیاز به دفترچه فنی دارند و در صورتی‌که مالک قصد مرمت بنا را داشته باشد پس از تائید میراث فرهنگی، اقدامات مطالعات آسیب شناسی و مرمت انجام می‌شود.

علاوه بر این؛ بازآفرینی تشرف‌های تاریخی و تابلوگذاری در مسیر این بناها با همکاری معاونت زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در حال انجام است و تا کنون در مسیر ۵ گذرگاه؛ تابلوگذاری و مسیریابی صورت گرفته و عملیات بازسازی ۲ گذرگاه دیگر در منطقه ثامن نیز برای سال آینده آغاز می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن