پایتخت فرهنگ اسلامی

اولین قرآن منقش به تذهیب شیعه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد رونمایی شد

کد خبر : 57908

در ششمین شب از نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، از اولین قرآن منقش به تذهیب شیعه رونمایی شد.

به گزارش صبح مشهد، شاهین برجسته‌ثانی، کاتب و تذهیب‌کار این قرآن نفیس اظهار کرد: این قرآن با تذهیب شیعی مزین شده و نام ۱۴ معصوم(ع) و دعای اللهم عجل لولیک الفرج ۱۴ مرتبه در حاشیه صفحات آن نگاشته شده است.

وی افزود: سیاه‌مشقی کامل از اسماء الحسنی «۱۰۰ اسم خداوند و ۱۴ اسم معصومین» در انتهای قرآن به چشم می‌آید و صفحات قرآن در هر سوره با خط ثلث ایرانی به نامی مقدس مزین شده‌اند. به عبارتی در ۱۱۴ سوره قرآن، ۱۱۴ اسم عظم خداوند به نگارش درآمده است.

برجسته ثانی در خصوص طرح این قرآن گفت: طرح سرو ایرانی که نشان از تواضع و عظمت دارد، در وسط صفحات قرار گرفته و متن قرآن با خط نسخ ایرانی در داخل این نماد نگاشته شده است.

وی اضافه کرد: این قرآن در قطع رحلی و A۳ با خط نسخ ایرانی کتابت شده و مزین به ۱۴ نام حضرات معصوم (ع) و ۱۴ مرتبه دعای اللهم عجل لولیک الفرج است.

این هنرمند قرآنی با تأکید بر ایرانی بودن خطوط این قرآن، تصریح کرد: تنها خط عربی در این قرآن، خط کوفی است که حضرت امیرالمومنین(ع) اولین قرآن را به این خط کتابت کردند.

برجسته‌ثانی با اشاره به غفلت از تذهیب شیعی در قرآن‌های کریم، گفت: تاکنون کسی در این زمینه کار نکرده و متأسفانه در خصوص قرآن شیعه کار شاخصی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه سال‌ها در زمینه اعتقادات شیعی کار کرده و کتاب‌هایی مانند نهج‌البلاغه و تفسیر قرآن را گزیده‌نویسی کرده است، گفت: تعصب به مذهب شیعه دارم و معتقدم که شیعه در این زمینه کم‌کاری کرده است.

این هنرمند قرآنی با اشاره به اینکه همسرش ایده این قرآن را به او داده است، گفت: با مشورت همسرم به این نتیجه رسیدیم که این قرآن با این سبک و سیاق کتابت شود. کتابت این قرآن حدود ۶ ماه زمان برده است و ۸۰۰۰ مرتبه دعای اللهم عجل لولیک الفرج در آن تکرار شده است.

اولین قرآن منقش به تذهیب شیعه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد رونمایی شد

وی با اشاره به اینکه پس از اتمام کتابت، این قرآن توسط نشر قاف در تهران چاپ خواهد شد، گفت: امیدواریم این اثر بتواند در ترویج فرهنگ و معارف شیعی مؤثر باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن