پایتخت فرهنگ اسلامی

زیرگذر حرم با نمای جدید

کد خبر : 57782

اصلاح و به سازی زیرگذر و پارکینگ های زیرسطحی حرم مطهر رضوی پس از ۳۰سال به پایان رسید.

به گزارش صبح مشهد، از گذشت سه دهه، آستان قدس رضوی تصمیم به اصلاح و به سازی زیرگذر حرم مطهر رضوی در کنار پارکینگ های زیرسطحی اطراف زیرگذر گرفت تا عبور و مروری راحت تر، امن تر، آسوده تر و سالم تر را برای زائران و مجاوران فراهم کند و روز گذشته نیز با پایان اصلاح و به سازی زیرگذر و پارکینگ های زیرسطحی حرم مطهر رضوی، این پروژه به طور رسمی به بهره برداری رسید.

به گزارش آستان نیوز، با گذشت زمان به دلیل افزایش حجم ترددها در زیرگذر حرم مطهر و تبدیل این مسیر به معبری عمومی و اصلی برای تردد و از سوی دیگر با افزایش استفاده از فضای پارکینگ های زیرسطحی حرم شاهد افزایش آلاینده ها در هوای این محدوده مسقف هستیم، در پروژه اصلاح و به سازی زیرگذر حرم مطهر برای انجام تهویه مناسب تر این مسیر تصمیم بر این شد تا بررسی مجددی بر روند تهویه در آن صورت گیرد.

بر همین مبنا و با همکاری هیئت علمی دانشگاه های کشور و شرکت های دانش بنیان داخلی موقعیت قرارگیری و چیدمان ۷۸ دستگاه تهویه (جت فن) موجود براساس شبیه سازی های نرم افزاری تهویه(CFD) و حرکت خودروها به صورتی تغییر یافت تا آلاینده ها و هوای آلوده به خروجی های زیرگذر هدایت و هوای تازه از ورودی ها تامین شود تا موجب تهویه باکیفیت تر در زیرگذر شود. همچنین در زیرگذر و پارکینگ حرم مطهر نیز با اجرای طرح جدید اطفای حریق و اجرای لوله کشی خط آتش نشانی به میزان ۵۸۴۰ متر و جانمایی ۵۱ جعبه آتش نشانی برمبنای جدیدترین استانداردهای ایمنی در تونل ها صورت گرفته است.

همچنین با ایجاد راه بند در ورودی های زیرگذر، نصب دوربین های نظارتی در بخش های مختلف، احداث ۸ در خروجی اضطراری در زیرگذر و پارکینگ و نصب ۸ پرده خودکار ضدحریق در خروجی های پارکینگ، امکان مدیریت از راه دور و هوشمند از اتاق فرمان برای هر سناریوی حادثه و حالت معمولی و اضطرار فراهم شده است.

یکی از مخاطرات اصلی در زیرگذر شدت نور ناکافی و کمبود نور در این مسیر پرتردد به ویژه در ورودی ها و خروجی ها بود، برای رفع این مشکلات در طرح جدید با نصب ۱۸۱۵ پروژکتور به روز و فوق کم مصرف در دو سوی محور زیرگذر شدت روشنایی از ۱۰۰ به ۴۵۰ لوکس افزایش یافت. این روشنایی به کمک سنسورهای نورسنج به صورت هوشمند خواهد بود و درجات روشنایی متفاوتی را متناسب با میزان نور بیرون تنظیم می کند و موجب صرفه جویی در مصرف برق می شود. همچنین در طراحی جدید سیستم روشنایی، کوری لحظه ای در هنگام ورود به زیرگذر در زمان روز با افزایش یا کاهش شدت نور و یکسان سازی میزان نور با محیط بیرون برطرف می شود.

بهبود و نوسازی کامل آسفالت و اصلاح کف سازی ها، خط کشی جدید مسیر، ایجاد مسیرهای دسترسی خدماتی و اورژانسی، اصلاح هندسی و تعریض مبادی ورود و خروج، اجرای بیش از ۴ هزار متر جدول کشی جدید با ارتفاع مناسب، ایجاد گذر امن پیاده در حاشیه و نصب ۳ دستگاه راه بند در ورودی ها با امکان کنترل از اتاق فرمان در دستور کار قرار گرفت و تابلوهای اطلاع رسانی مسیرها و تابلوهای ایمنی جدیدی مبتنی بر استانداردهای روز در کل مسیر نصب شد.

زیباسازی و نورپردازی متناسب با معماری و فضای پیرامونی حرم‌ مطهر‌رضوی، هویت بخشی، رفع نازیبایی و بهبود منظر نیز از دیگر اقداماتی است که در راستای سامان‌دهی زیرگذر در دستور ‌کار قرار گرفت و در این پروژه اجرایی شد. در تمامی مراحل اجرای بی وقفه این عملیات بزرگ عمرانی توسط سازمان عمران و نگهداری حرم هیچ مسیری به صورت کامل مسدود نشد تا در عبور و مرور زائران و مجاوران خللی صورت نگیرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن