پایتخت فرهنگ اسلامی

«هرگز گلی را پرپر نکردم» اولین اثر مستقل اوست

آیین نکوداشت نیم قرن فعالیت ادبی محمد نیک برگزار می شود

کد خبر : 24555

به همت مجمع انجمنهای ادبی استان خراسان رضوی پاسداشت نیم قرن فعالیت ادبی محمد نیک پیشکسوت شعر و عضوشورای شعر انجمن ادبی رضوی بارگاه حضرت ثامن الحجج در مشهد برگزار میگردد.
به گزارش صبح مشهد، حمید عشقی مدیر انجمنهای ادبی استان خراسان رضوی در این زمینه طی گفتگویی عنوان کرد: مشاهیر و مفاخر علم و ادب و هنر در هرجامعه ای،آئینه ای از میراث تمدن و فرهنگ آن جامعه محسوب می شود و این خطه از میهن اسلامی در طول تاریخ مهد علما و دانشمندان،ادبا و بزرگان بوده است که آوازه نامشان در جای این جهان مشهود است و بزرگداشت مشاهیر و بزرگان گامی درجهت تقویت فرهنگ و شعر و ادب فارسی است و اولین تجربه درهمین راستا تجلیل و نکو داشت یکی از فعالان ادبی و پیشکسوت عرصه شعر خراسان محمد نیک در دستور کار قرار گرفت .

وی گفت : در همین راستا در گام دوم تجلیل ،همزمان با رویداد فرهنگی نمایشگاه بین المللی کتاب مشهدمقدس در شب شعر کتاب مراسم نکوداشت استادمحمدنیک به پاس نیم قرن فعالیت مستمر در شعر با حضور مدیران فرهنگی استان و شاعران مطرح خراسان رضوی و علاقمندان به حوزه شعروادب در زادروز ایشان دهم آبان ماه ۱۳۹۸ ساعت۱۶ در سالن همایش های نمایشگاه برگزارمیگردد.

عشقی همچنین با شاره به شخصیت محمد نیک بعنوان یکی از چهره های شاخص شعر آیینی و انجمنهای ادبی خراسان گفت : متولیان فرهنگی می توانند با پاسداشت، حداقل کاری در شأن و مقام بزرگان فرهنگی و ادبی انجام دهند.
انجمن های ادبی فرصتی مغتنم و مناسب برای به بارنشستن استعدادهای ادبی “شعر و داستان”است و غالبأ محیطی را فراهم می کنند ؛ که برخی نیازهای دوران ابتدایی شروع شعرگفتن و نویسندگی از جمله توجه ، ارتقاء عزت و اعتماد به نفس،مهم شمردن ، دیده و شنیده شدن و تربیت تفکر انتقادی و اندیشه منطقی پاسخگو باشد.


گفتنی است، محمد نیک خورمیزی متولد آبانماه ۱۳۲۹ ه .ش در محله نخریسی مشهد است که در کودکی با قرآن آشنا شد و به همراه پدرش که شاعر و مداح اهل بیت بود، در محافل ادبی و مذهبی شرکت می‌کرد. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و آشنایی با شعر بزرگانی چون سعدی و حافظ، در دوازده سالگی سرودن شعر را آغاز کرد.

او پس از اخذ دیپلم ریاضی در مشهد و گذراندن خدمت سربازی در شیراز، در بانک سپه مشغول به کار و با پست ریاست یکی از شعبات بانک سپه، به درجه بازنشستگی نائل شد. بیش از پنجاه سال به کار سرودن شعر مشغول است و در انجمن‌های ادبی فرخ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و انجمن ادبی رضوی مشهد، حضوری فعال دارد.

به سبب درک فیض از محضر شاعران بزرگ خراسانی و نیز حضور فعال این چهره ادبی در بیشترانجمن ها و محافل شعر و ادب خراسان و همراهی با جوانان شاعر و بیان منش و رفتار بزرگان شعر خراسان برای جوانان و نیز برپایی و مدیریت انجمن های ادبی گوناگون از جمله انجمن کمال ادب که محل حضور و تعامل پیشکسوتان و نسل جوان شعر خراسان است وی را به حق میتوان صندوقچه خاطرات و راوی شعر خراسان نامید.

آثار محمد نیک عبارتند از: اولین اثر مستقل ایشان «هرگز گلی را پرپر نکردم» است که به چاپ رسیده است. کتابی نیز با نام «السلام علیک یا خورشید» در دست چاپ دارند. آثار محمد نیک بارها در مطبوعات کشور به چاپ رسیده و از رادیو و تلویزیون پخش شده است. ایشان در ‌کنگره‌های مختلف ادبی، شرکت داشته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن