زندگی

خانواده درمانی چیست و چه جایگاهی در رفع چالشهای مربوط به جامعه ایران دارد

کد خبر : 57667

در تعریف مشاوره خانواده و خانواده درمانی ،خانواده به عنوان یک نظام در نظر گرفته می‌شود. که از افراد به هم پیوسته تشکیل شده است و کل اعضای خانواده در تعامل با یکدیگر هستند .

فرزانه پیرو احمدی لنگرودی- کارشناس ارشد مشاوره خانواده

صبح مشهد- نظام خانواده دارای ویژگی‌هایی است که می‌توان آنها را در قالب مفاهیم مشاوره خانواده یا خانواده درمانی مورد برسی قرار داد.

در واقع می‌توان گفت که خانواده درمانی شکلی از مشاوره و درمان است که در ان خانواده واحد درمان به حساب می ایند نه خود شخص به تنهایی که طی آن رفتار و اعمال همه اعضای خانواده به صورت مشترک یا جدا مورد مشاوره قرار می‌گیرد.

قبل از آسیب شناسی خانواده ایرانی و یا هر بخش دیگر از جامعه، باید به آسیب شناسی فرهنگی پرداخت. موضوعی که کسی در ایران نمی خواهد آن را جدی بگیرد. بدون آسیب شناسی فرهنگی، بحث مجزا درباره آسیب شناسی خانواده ایرانی کار راحتی نخواهد بود.

آسیب‌ها و یا چالش‌هایی که خانواده ها را درگیر کرده به طور نمونه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱:مسائل نوجوانان و جوانان

۲:اوقات فراغت

۳:آموزش و پرورش

۴:ترک خانه

۵:رسانه های ارتباطی

۶:کار

۷:تشکیل زوج (ازدواج)

۸:اعتیاد

۹:خانواده هسته ای و خانواده گسسته

۱۰:خانواده محور ،خانواده متغییر

۱۱:خانواده پدر سالار ،مادر سالار و یا فرزند محور

۱۲:خانواده کودک گونه و نامتقارن

و موارد دیگر .

چرا مشاوره خانواده؟و چه انتظاری می‌توان از خانواده درمانی داشت؟

هدف از خانواده درمانی مشاوره خانواده برای حل تعارضات و مشکلات بین اعضای خانواده است که از متدهای مختلف روانشناسی خانواده استفاده کرده ودر رفع چالشها کمک می‌کند و روابط خانوادگی را بهبود می‌بخشد.

در جلسه مشاوره، روان‌شناس یک حمایت محرمانه و بدون قضاوت به شما ارائه می‌کند. مشاور سعی می‌کند با متدهای روانشناسی خانواده همه افراد را ترغیب کند تا نظر خود را بگویند و در صورت تمایل احساسات خود را به اشتراک بگذارند. در اولین جلسه، مشاور خانواده از شما می‌خواهد دررابطه‌با مسائلی که در حال رخ‌دادن است، صحبت کنید. همچنین در مورد تغییراتی که تمایل دارید در زندگی‌تان ایجاد شود، نظر خود را بیان کنید.

خانواده درمانی می‌تواند به بهبود رابطه فرد، با همسر، فرزندان یا سایر اعضای خانواده کمک کند. در این نوع درمان، مشاور بر بهبود مشکلات خانواده تمرکز دارد که ناشی از برخی مسائل مانند مسائل مالی، مسائل زناشویی، تنش میان والدین و فرزندان، تأثیر سوء‌مصرف مواد یا ابتلای یکی از اعضاء خانواده به بیماری روانی هستند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن