استانیدانش و فناوریزندگی

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد: تلگرام طی ۶ ماه اقتصاد ایران را فلج خواهد کرد

کد خبر : 15974

نشست تخصصی توسعه شبکه‌های مجازی، صبح روز گذشته در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از «خراسان رضوی» در این نشست، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره «تلگرام» و فیلتر شدن آن در روسیه نکاتی را مطرح و اظهار کرد: فیلتر شدن تلگرام در روسیه که تقریبا با موفقیت بالایی همراه نبود، خیلی از موارد مبهم را برای ما شفاف کرد.  دکتر «سید مرتضی موسویان» افزود: هم اکنون، کشورهایی از قبیل هند، تایوان، تایلند،‌اندونزی و همه کشورهای اروپایی، علیه تلگرام شکایاتی را تنظیم کرده‌اند و برای نمونه، نخست وزیر انگلیس، تلگرام را مأمن تروریسم دانسته است. رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد با اشاره به مواردی درباره پیشینه تلگرام افزود: «پاول دوروف» مؤسس تلگرام یک فرد روسی و دانش آموخته ممتاز زبان شناسی از دانشگاه سن پترزبورگ است که در سال ۲۰۰۶ یک شبکه اجتماعی را با الهام گرفتن از فیس بوک در روسیه تأسیس کرد، این شبکه  به پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در روسیه و شرکت‌های روس زبان تبدیل شد. وی با اشاره به این که تلگرام با ۱۰ میلیون کاربر رتبه سوم شبکه‌های اجتماعی را در روسیه دارد، گفت: پس از آن که دادگاهی در روسیه به دلیل این که تلگرام خواسته دولت روسیه را اجابت نکرده است، حکم به فیلترینگ آن داد، این فیلترینگ برای روسیه هزینه زیادی داشت و متعاقب آن، آمریکا به دو شرکت «آمازون» و «گوگل» دستور داد که به تلگرام کمک کنند و آن‌ها هم ۱۸ میلیون آدرس ثبت شده در اختیار تلگرام قرار دادند. وی افزود: هم اکنون، هیئتی از ایران برای بررسی عملکرد روسیه در فیلترینگ تلگرام به این کشور سفر کرده است.

خروج ارز از طریق تلگرام می‌تواند اقتصاد کشور را ظرف ۶ ماه فلج کند

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پروژه تلگرام، یک میدان جدید جنگ سایبری است که سه دانشگاه آمریکایی از ۲۰۱۴ تا کنون روی آن کار می‌کنند. وی افزود:  آن چه   در نسخه جدید تلگرام با عنوان تلگرام ایکس و نسخه جدید منتشر شده برای کاربران روسی در گوگل پلی  قرار داده شده است، یک نسخه ویژه و بسیار پیچیده است. وی افزود: پروژه تلگرام از این نظر اهمیت دارد که بر خلاف دیگر شبکه‌های اجتماعی، همه چیز آن پنهان است و حتی آدرس مشخصی از مؤسس تلگرام هم وجود ندارد. موسویان خاطرنشان کرد: کشورهای هدف تلگرام، روسیه، اوکراین، ایران و برزیل بوده‌اند و از میان این کشورها نیز ایران اصلی‌ترین هدف آن بوده است. وی گفت: از جایی این جنگ جدی شد که تلگرام اعلام کرد، می‌خواهد رمز پول را ایجاد کند، رمز پولی که توسط یک دولت خاص ایجاد نشود وبه این ترتیب کنترل هیچ یک از بانک‌های مرکزی دیگر کشورها را نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: با وجود آن که در اتفاقاتی مشابه وقایع دی ماه گذشته، توان کنترل اوضاع را داشته و داریم، اما درباره بحث اقتصادی، دستان ما بالاست. موسویان افزود: وقتی یک شبکه اجتماعی، پولی را برای تبادلات در نظر بگیرد، هر کس که از آن استفاده می‌کند، در حقیقت پول رایج ملی را تبدیل به یک پول دیگر می‌کند و این در موضوع اقتصادی به معنای خروج ارز است. وی تأکید کرد: بر اساس تخمین موجود، اگر این گونه مبادلات اقتصادی رونق پیدا کند، می‌تواند اقتصاد کشور ما را ظرف مدت شش ماه فلج کند و با توجه به این که تلگرام در ایران بین ۴۰ تا ۴۵ میلیون عضو دارد، این امکان برای موفقیت تلگرام ۱۰۰ درصد است.

تلگرام، یک جنگ اقتصادی

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نا امنی که پس از رواج پول تلگرام ایجاد شود، همه را با مشکل مواجه خواهد کرد. وی تصریح کرد: درباره مؤسسات مالی و اعتباری که اسم و رسم آن‌ها را می‌دانستیم، نظارت دقیقی وجود نداشت و مجبور شدیم از سهم مردم این موارد را بپردازیم. اما اگر به یک باره، بخش بزرگی از پول ملی تبدیل به پول تلگرام شود، با توجه به گمنامی تلگرام و این که دوروف هم به هیچ قانونی در دنیا گردن ننهاده است، اگر او به یک باره ناپدید شود، بحران بزرگی به وجود می‌آید که هیچ دادگاه بین المللی هم این شکایت را قبول نمی‌کند. موسویان تأکید کرد: بحث ما درباره تلگرام، بر اساس یک جنگ اقتصادی استوار شده است که ما توان جنگیدن در چنین جبهه‌ای را نداریم.

هزینه پهنای باند تلگرام در ایران، معادل ۱۷ درصد درآمد نفتی

وی گفت: ظرفیت پولی پرداخت شده برای تلگرام و استفاده مردم از پهنای باند برای آن، معادل ۱۷ درصد درآمد حاصل از نفت است در حالی که با استفاده از پهنای باند داخلی، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنیم. موسویان تأکید کرد: درباره تلگرام، منافع حاکمیت مطرح است و بحث لطمه‌ها و صدماتی

که به واسطه یک جنگ اقتصادی در شبکه‌های اجتماعی داخلی می‌تواند وارد شود. وی خاطرنشان کرد: ظرفیت همه شبکه‌های پیام رسان داخلی در مجموع می‌تواند جایگزین ظرفیت تلگرام برای کاربران باشد.

امکان عملی فیلتر تلگرام وجود دارد

موسویان در پاسخ به این که «چرا از ابتدا اجازه داده شد تلگرام به این‌اندازه در کشور گسترش پیدا کند؟» گفت: پس از کوچ از «وایبر» در ابتدا تصور نمی‌شد که دوروف در تلگرام چنین برنامه‌ای در نظر داشته باشد.  اما پس از مدتی، کار به آن جا رسید که موسس این شبکه اجتماعی دیگر به هیچ درخواستی برای سامان دهی این شبکه اجتماعی در دیگر کشورها پاسخ نداد. وی درباره امکان فیلترینگ تلگرام نیز گفت: امکان فیلترینگ تلگرام عملا وجود دارد و VPN‌های موجود در کشور هم تحت کنترل قرار گرفته، اما این صحبت نیز مطرح است که برخی از افراد مانند استادان دانشگاه ها، خبرنگاران و پزشکان بتوانند از VPN استفاده کنند.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + 17 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن