اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

گذر نوغان برای تشرف به حرم مطهر رضوی احیا می شود

کد خبر : 57105

مراکز شهری یکی از عوامل و مظاهر اصلی ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و تجسم نمادها، نشانه ها و خاطره‌های هویت بخش زائران امام رضا (ع) برای تمام یا بخشی از ساکنان شهر است.

به گزارش صبح مشهد، این محدوده‌ها به نوعی قلب تپنده و اغلب محل تجمع و تمرکز فعالیت‌های تجاری، تعاملات اجتماعی و تلاقی شریان‌های حیاتی بخشی از شهر هستند که در طول تاریخ ضمن هویت بخشی به حیات شهری، همواره محل تمرکز و تجمع سرمایه های مادی و معنوی بوده و از همین رو همواره چالش چگونگی حفظ و احیای آن یکی از مهم ترین مسائل توسعه شهری بوده به طوری که هر یک از مکاتب و نظریه های اصلی در زمینه شهرسازی همواره توصیه‌هایی برای نحوه مواجهه با این بخش‌ها را ارائه کرده است.

توصیه هایی که گاه رنگ و بوی مرمت و حفاظت و احیا داشته و گاه به دنبال به سازی و نوسازی و بازسازی هستند. محله نوغان مشهد را اگر نخستین محله شهر ندانیم به طور قطع یکی از نخستین سکونتگاه های شهر مشهد از گذشته تا به امروز است،

از همین رو احیای این محله که یکی از مسیرهای تشرف به حرم مطهر رضوی است، مورد تاکید مدیریت شهری مشهد قرار گرفته و بنا بر اعلام مدیرکل دفتر طرح‌ها و مطالعات شهری شهرداری مشهد، فرایند طراحی پروژه گذرتشرف نوغان اکنون در دستور کار شهرداری است.

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری، حجت فرقانی در این زمینه اظهار کرد: رویکرد مدیریت شهری مشهد از مداخله در مراکز خدمات شهری، حفظ هویت شهری با برگرداندن حیات، سرزندگی و حضورپذیری سابق به مراکز هویتی است و به این ترتیب جلوگیری و اصلاح روند فرسایش این محدوده ها در راستای حفظ ارزش‌های هویتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موجود در بافت‌های تاریخی در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: محور نوغان با طول ۵۷۰ متر به عنوان یکی از میراث‌های بجا مانده از روزگار اولیه مشهد با بیش از ۱۴۰۰سال قدمت، گذر اصلی محله نوغان است که امروز این محور تبدیل به راسته بازاری برای رفع نیاز زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی شده است. فرقانی با اشاره به آغاز پروژه طراحی گذر نوغان گفت: پروژه طراحی گذر تشرف نوغان درصدد آن است که با حفظ اتصال و پیوستگی و ترمیم گسست کالبدی ایجاد شده بر اثر عبور بولوار شارستان از میانه این محور تاریخی و هویتی، به تقویت خوانایی و ادراک گذر تشرف به حرم مطهر رضوی کمک کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن