اسلاید شواقتصادی

رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان مشهد:

آجیل و خشکبار ایرانی در حال از دست دادن توان رقابت و سهم خود از بازارهای جهانی است

کد خبر : 55986

رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان مشهد گفت: وضعیت صادراتی ما نسبت به گذشته خوب نیست. به‌دلیل اینکه کشاورزی ما سنتی بوده و قیمت تمام شده بالا است، در حال از دست دادن توان رقابت و سهم خود در بازارهای جهانی هستیم و صادرات ما هر روز کمتر می‌شود.

به گزارش صبح مشهد، علیرضا ارزانی ممقانی در گفت‌وگو با خبرنگا ما در خصوص وضعیت بازار آجیل در آستانه شب یلدا اظهار کرد: وضعیت بازار خوب است، کمبودی نداریم و مشکلی نیز در زمینه تامین کالای شب یلدا وجود ندارد. قیمت‌ها هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نداشته و حتی در پسته و تخمه ژاپنی کاهش قیمت داشتیم.

وی بیان کرد: به‌دلیل اینکه توان خرید مردم کمتر شده، استقبال مردم برای خرید آجیل نیز کاهش پیدا کرده است. هزینه‌های زندگی پاسخگو نیست، حقوق مردم نسبت به افزایش قیمت‌ها افزایشی نداشته، بنابراین دیگر مانند گذشته به بازار مراجعه نمی‌کنند.

از ابتدای سال ۱۰ درصد آجیل‌فروشان مشهد واحد خود را جمع آوری کرده‌اند

ارزانی ممقانی افزود: برای مردم بیشتر خرید مایحتاج و کالاهای اساسی اولویت دارد و نمی‌توانند تنقلات بخرند، بنابراین وضعیت بازار برای فروشنده‌ها مطلوب نیست. با این شرایط ما شاهد ضرر و حتی جمع‌آوری واحدهای صنفی هستیم. از ابتدای سال حدود ۱۰ درصد معادل ۶۰ تا ۷۰ واحد صنفی ما به دلیل مشکلات مالی اقدام به جمع‌آوری کردند.

رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان مشهد با بیان اینکه وضعیت صادراتی ما نسبت به گذشته خوب نیست، عنوان کرد: ما صدر جدول صادرات غیر نفتی هستیم؛ آجیل و خشکبار بعد از نفت و مشتقات نفتی بیشترین صادرات را به خود اختصاص داده اما به دلیل اینکه کشاورزی ما سنتی بوده و قیمت تمام شده بالا است؛ در حال از دست دادن توان رقابت و سهم خود در بازارهای جهانی هستیم و صادرات ما هر روز کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: کاهش قیمت در بازار جهانی از طرف رقیب‌ها موجب می‌شود ما متضرر شویم و نتوانیم رقابت کنیم. ما اولین تولیدکننده پسته دنیا بودیم اما الان سوم هستیم. موقعیت ما در بازار جهانی روز به روز در حال ضعیف‌تر شدن است، در حال حاضر ترکیه به عنوان رقیبی قوی در بازار وارد شده، چین، آمریکا و کشورهای زیادی نیز در حال ورود هستند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن