اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

پرچم عزای فاطمی بر فراز گنبد امام رضا(ع) برافراشته شد

کد خبر : 55934

همزمان با ایام عزاداری دهه اول فاطمیه پرچم عزای فاطمی امروز، یکشنبه بر فراز گنبد حرم مطهر امام رضا(ع) برافراشته شد.

به گزارش صبح مشهد، شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) طبق بعضی روایات ۷۵ روز پس از رحلت پیامبر(ص) و طبق بعضی روایات نیز ۹۵ روز پس از رحلت آن حضرت بوده است.

بر همین اساس طبق روایات نخست روز ۱۳ جمادی الاول و طبق روایات دوم، سوم جمادی الثانی به عنوان تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) عنوان شده است و عزاداریهای طبق روایت ۷۵ روز به عنوان دهه اول فاطمیه و طبق روایت ۹۵ روز، دهه دوم فاطمیه نام گرفته است.

صحن و سرای رضوی با نصب پارچه و کتیبه‌های مشکی بر دیوارهای صحن‌های مختلف، اماکن مرتفع، سقاخانه‌ها و اهتزاز پرچم‌های مشکی بر لبه پشت‌بام‌ها سیاه‌پوش می‌شود تا رنگ و بوی عزاداری این ایام را در نظر زائرانی که برای عرض تسلیت به پیشگاه حضرت رضا(ع) و شرکت در آیینهای مذهبی به حرم مطهر مشرف می‌شوند، دو چندان کند.

پرچم حرم مطهر رضوی در طول سال به مناسبت‌های مذهبی در اعیاد و سالروز شهادت ائمه معصومین(ع) چندین بار تعویض می‌شود که بیشترین مدت سیاه‌پوش ماندن آن در ماه‌های محرم و صفر است.

هر سال ۲ بار در این میان پرچم گنبد مطهر حضرت امام رضا(ع) به طور رسمی و در آیینی ویژه تعویض می‌شود که یک بار آن در ابتدای ماه محرم الحرام است که پرچم سیاه به مدت دو ماه بر گنبد حرم مطهر به نشان عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) افراشته می‌ماند.

مرتبه دیگر آیین ویژه تعویض پرچم نیز در سالروز میلاد ثامن الحجج(ع) انجام می‌شود. در سایر ایام از قبیل سالروز وفات و شهادت معصومین نیز این پرچم بدون برگزاری آیین ویژه تعویض می‌شود.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن