زندگیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

یادداشت روز؛ هویت مشهد، زائر یا مسافر!

کد خبر : 19252

نویسنده: رامین قانع، فعال فرهنگی
خبر حذف کلمه ی زائر از تابلوهای راهنما و تبلیغات شهری سطح مشهد توسط شهرداری ، واکنش های بسیاری را بدنبال داشت. اما نکته قابل تأمل این ماجرا به اظهار نظرات دکتر ناصر فکوهی (انسان شناس) باز می گردد،شخصیتی که تأثیر بسزایی در شکل گیری ایدئولوژی فرهنگی حاکم بر شهرداری و شورای شهر اصلاح طلب مشهد دارد و آخرین مصاحبه ی وی با روزنامه شهرآرا به تاریخ ۶ دی ماه در خصوص هویت مشهد به عنوان یک کلان شهر به این موضوع می پردازد که تکلیف مشهد باید به عنوان یک شهر مذهبی یا یک کلانشهر گردشگری، یک بار برای همیشه مشخص شود. و معتقد است که با نگاه انسان شناسانه به شهر باید پروبلماتیک کار کرد.
اما با نگاهی اجمالی به تاریخ و فرهنگ مشهد، به راحتی می توان به این نتیجه دست یافت که اصالت و هویت این شهر، تنها به صرف وجود ذیجود حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام قابل پذیرش است ، در غیر این صورت ، نه از لحاظ موقعیت ژئوپولتیک و جغرافیایی و نه از لحاظ صنعتی و اقتصادی صرف، هیچ جاذبه ی مفیدی برای جذب مخاطب و گردشگر نداشته و در واقع رشد و توسعه ی زمینه های فرهنگی و تفریحی و اقتصادی مشهد، صرفاً به واسطه ی مذهبی بودن آن شکل و تحقق یافته است.
تغییر هویت زیارتی کلان شهر مذهبی مشهد، شاید به بهانه و ظاهر رشد اقتصادی در دیدگاه عده ای ، مثبت ارزیابی شود اما قطعا این نوع طرح و برنامه ها، به کمرنگ کردن شدن فرهنگ زیارت و تغییر ذائقه مذهبی مردم منجر شده و تغییر واژه مفهومی زائر به مسافر در واقع آغاز یک حرکت و‌ خیزش فرهنگی علیه باورهای اعتقادی رایج است.
رامین قانع

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. مشهد در آینده محور دعواهای فرهنگی وسیاسی خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن