اقتصادی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در بیست و سومین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و صنایع وابسته اعلام کرد: 

ایران ظرفیت محوریت خودروسازی در منطقه را دارد

کد خبر : 55794

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت :اگر ما بناداریم در برنامه هفتم توسعه به ۸ درصد رشد برسیم باید بخش بسزایی از این رشد در صنعت به خصوص صنعت خودروسازی و صنایع جانبی آن می‌باشد. 

به گزارش صبح مشهد به نقل از ستاد خبری بیست و سومین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و صنایع وابسته در مشهد ،روح الله ایزدخواه در حاشیه بازدید این نمایشگاه ضمن اعلام‌این مطلب افزود:به اعتقادمن باید کشورهای صنعتی دنیا رارصد کنیم. کشوری نیست که خودروساز نباشد اگر ما بناداریم در برنامه هفتم توسعه به ۸ درصد رشد برسیم باید بخش بسزایی از این رشد در صنعت به خصوص صنعت خودروسازی و صنایع جانبی آن می‌باشد. از این جهت باید یک مهندسی در صنعت خودرو بشودو ما هنوز سیاست جامع و کاملی برای خودرو بکار نگرفتیم و سیاست‌های ما زیگزاکی بوده است. تغییراتش مکرر بوده است و افت و خیز زیادی داشته است ما در برنامه هفتم تلاش کردیم که آن را سر و سامان دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برای ارتقای کیفیت خودرو چه تمهیداتی می توان اندیشید؟

حدود ۶۰ رشته فعالیت صنعتی مرتبط با خودروداریم وهمچنین درکشور هزاران قطعه ساز وخدمات دهنده در این حوزه مشغول بکارند. اولاً ما باید بتوانیم بازار را با فناوری روز دنیا هماهنگ کنیم. یعنی از ظرفیت بازار خودمان استفاده کنیم و برای اقتباس و توانمند سازی فناوری که طی سی سال اخیر این کار کمتر انجام شده است. متاسفانه ما فقط خط تولید رااز خارج آوردیم در حالی که باید فناوری و استانداردرا ابتدا وارد می کردیم و کیفیت را ارتقاء می‌دادیم. البته خوشبختانه وزیر جدید صمت این سیاست را دنبال می‌کند‌ و امیدواریم پرسرعت و با قدرت این کار را ادامه دهد .

ایزدخواه ادامه داد:نکته دوم آن که زنجیره ارزش صنعت از تامین کننده مواد اولیه ، قطعه ساز، مجموعه ساز ،خودروسازو خدمات پس از فروش تشکیل شده که این زنجیره مهم است ومعمولا تا الان بیشتر مابرخی ازحلقه‌ها را فراموش کردیم. مثلاً فقط به خودروساز توجه می‌کردیم . معمولاً به دلیل فشاری که برروی مردم و متقاضیان خودرو همیشه هست که البته حق هم دارند، همه توجهات به خودروساز جذب می‌شود در صورتی که خودروساز تنها نیست و یک زنجیره دارد و باید سیاستگذاری‌ها به سطح زنجیره بیاید و انجام شود .

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : خوشبختانه دراین زمینه در مجلس نیز تلاش‌هایی را انجام داده شده است و در قالب نظارت و میانجیگری کمک کنیم که سیاست‌های دولت در حوزه صنعت خودرو متوجه کل زنجیره بشود. از این لحاظ به جای آنکه از یک خودروساز خارجی درجه یک ، دو و سه از خارج از کشور خط تولید را بیاوریم و بازارمان را به او تقدیم کنیم.بطور قطع بدون آوردن تکنولوژی توانمندساز این کارشکست خورده است .

وی تاکید کرد: باید در طول زنجیره جهانی خودرو توانمندی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مان را با توانمندی‌های مقابل اشتراک بگذاریم. ما بازار بزرگ و بکری داریم و هم ایران و هم همسایگان بزرگ اطراف مان بازار بزرگی هستند که حدود ۶۰۰ میلیون نفر عموماً همسایگانی هستند که از تکنولوژی ما بسیار عقب‌ترند. این ظرفیت را ایران می‌تواند با محوریت خودش در منطقه اهرم کند و برای توانمندسازی تکنولوژی در کشور ، تسلط نوآوری این صنعت در کشور تلاش کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: البته مسائل مدیریتی نیز هست. قطعه سازی و خودروسازی هردو پرهزینه است.

به هر حال ما پرهزینه خودرو را مدیریت می‌کنیم. بین قطعه ساز و خودروساز نیازبه اصلاح و بهبود داردو تامین مالی این صنعت از این جهت مهم است.

وی افزود: برای مثال خودرویی که قرعه کشی و فروخته می‌شود ،تمام منابع مالی یکجا به خودروساز داده می‌شود در صورتی که ما معتقدیم که باید در طول زنجیره آورده نقدی بسیار هنگفت ایجاد می‌شود و باید این مبلغ برای قطعه ساز وسایرین هم تامین بشود و همچنین مطالبات معوق قطعه سازان از خودروسازان نیز پرداخت شود.

از این رو قطعه ساز به سمت طراحی و نوآوری کمتر نمی‌رود چون هزینه‌هایش تامین نمی‌شود و مطالباتش روی دستش می‌ماند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: از این رو معتقدم که صفر یا صدنباید نگریست . نگوییم که خودروساز نمی‌شویم و تعطیل کنیم و برویم واردکننده باشیم و نه آنکه بخواهیم روش موجود که روش ناقص و پرایرادی است را ادامه دهیم.در واقع بازار رابه چندتا خودروساز درجه یک و دو سپردیم و هیچ چیزی از آنها نگرفتیم و آنها را بایدکنار بگذاریم. به اعتقاد من در ایران توانمندی تولید بسیار بالا ومتخصصین و تکنسین‌های بسیار خوبی داریم . خوشبختانه سرعت قطعه سازی ما بسیار بالاست و چندین هزار قطعه سازفقط در مشهد داریم.

وی خاطر نشان ساخت: ملاک رضایت مردم است و ما مردم خوبی داریم و باید رضایت آنها را جلب کنیم اگرچه در حوزه خودرو که امروز متاسفانه یکی از موضوعات نارضایتی مردم شده است باید همت کنیم که با یک کار جمعی مشترک بین دولت و مجلس شرکت‌های تخصصی تشکل‌های صنعتی، مسئولین و سیاستگذاران این مسیر ناهموار و هموار نمائیم.

نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که خراسان رضوی ومشهد یکی از قطب‌های اصلی خودروسازی و قطعات خودرو است، اظهار داشت: بطور قطع نمایشگاه‌های تخصصی می‌تواند پیشران این صنعت باشد. همچنین در حوزه توسعه و ارتقای صعنت خوشحالیم که مشهد نیز پیشتاز است .خوشبختانه هر سال این نمایشگاه برگزار می‌شود و استقبال خوبی هم از آن به عمل می‌آید و حضور پررنگ قطعه سازان اصلی کشوررا در این نمایشگاه شاهدیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن