استانی

کشف دست نوشته‌های ۵۰۰ ساله در مزار قطب‌الدین حیدر شهرستان تربت حیدریه

کد خبر : 55662

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از آشکارسازی یادگار نوشته‌های ۵۰۰ ساله در حین اقدامات مرمت تزئینات نقاشی مزارقطب‌الدین حیدر خبر داد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی احسان زهره وندی با اعلام این خبر افزود: یادگاری نویسی بر بدنه بناهای تاریخی از قدیم مرسوم بوده است گاهی این یادگار نویسی‌ها با خط خوش از اشعار و روایات با موضوع دل نوشته، پند، حکایت و یا روایت بزرگان و مشاهیر است که به مرور زمان به بخشی از هویت فرهنگی و مکتوب بنا می‌پیوندد و صد البته چنین یادگار نوشته را نمی‌توان با بحث وندالیسم و خدشه بر آثار تاریخی یکسان انگاشت.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: پاره‌ای از این دست‌نوشته‌های مشهود در بدنه مزار قطب‌الدین‌حیدر، حاوی اطلاعات اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و ادبی مهمی بوده که انعکاسی از حوادث و وقایع زمان خود هستند و هم‌چون اسنادی ارزشمند ناگفته‌هایی درباره زمان تاریخی خود دارند که اکثر یادگار نوشته های کشف شده در مزار قطب الدین حاوی اطلاعات تاریخی مهمی می باشند و به‌زودی مستندسازی و مطالعات پژوهشی آنها شروع خواهد شد.

او تصریح کرد: بیشتر موضوعات این دست‌نوشته‌ها شامل اشعار، نوشته‌های ترکیبی، اسم نویسنده و تاریخ، شرحِ‌حال نویسی، تمرین خط و تعدادی یادگار نگاره با نقوش مختلف بر روی دیوارهای گچی مزار است و همچنین تعدادی سنگ قبر ارزشمند مربوط به حدود ۲۵۰ سال که در ازاره بنا نصب شده بود نیز شناسایی شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: وجود بنای ارزشمند مزار قطب الدین حیدر و یادگاری‌ها و دستنوشته‌ها حکایت از ارادت و توجه تعداد زیادی از شخصیت‌ها و مردم به این مزار بوده است و خود گویای مقام والای این شخصیت است که با مطالعه یادگاری‌ها و دست نوشته‌های مزار قطب‌الدین حیدر می‌توان به درجه و اعتقاد صاحبان دست نوشته‌ها پی‌ برد.

زهره‌وندی افزود: کشف دعانوشته‌ای کاغذی در زیر لایه‌های گچ، از دیگر اسناد ارزشمند این مزار است که مضمون نوشته‌ها در حال مطالعه و بررسی است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن